Lära sig CW.

sm4yzv

Member
Hej alla glada och trevliga radioamatörer.

Jag tillhör dom som fick/tog cert efter att man tog bort cw-kravet och nu vill jag lära mig cw "på äldre dagar" så min undran är om någon kan tipsa om ett bra program och om det går att koppla handpumpen till datorn så att man ser tecknen på skärmen när man försöker knacka fram dom, typ att man först hör tecknen och sedan ska "kopiera" dom ??? Eller om det finns andra sätt att lära sig denna konst.

73 de sm4yzv Björn.
 
Min mening är att det gäller att lära sig ta emot i första hand.
Och det är väl Morse du vill lära dig Björn.
Det är svårt och "på äldre dagar" klarar man inte sådant.
Skojar bara, men det är många som finner åldern att skylla på för att slippa.
När väl Morsekunskapen sitter lär du inte ångra dig.
Först när du kan läsa 60 - 80 takt och du vet hur det skall låta, och kan känna igen dålig och snygg Morse, är det dags att börja träna sändning. Även om det är lockade att känna på strömbrytaren.
Porgram för inlärning och träning lär det finnas, och vi får hoppas det kommer tips.
Själv använde jag en gammal skivkurs. Men det var länge sen.
Rologt att det fnns vilja i detta ämne. Att lära sig denna sköna musik

de
Roy
SM4FPD
 
Hej !

Håller med, öva mottagning! Först när tecknen o rytmen sitter så är det dags för sändning, vilket kommer att gå lätt som en plätt! OM du gjorde läxan med mottagningen...
Öva helst sändning mot ett mänskligt öra som kritiker!
 
Jag var i samma sits och letade länge efter nåt som var så enkelt som möjligt.gå till : //www.g4fon.net/ och ladda ner hans cw trainer, kör 5 minuter varje dag (eller mer) så sitter det snart.
 
Jag får tacka så mycket för alla svar och tips, jag ska tanka ner cw trainer programmet och kursen från SK4SQ och lägga den i min MP#-spelare, sedan är "bara" att börja träna... Har både handpump och en enklare manipulator/elbugg (hembyggen båda två) man har sagt mig att det är bättre/lättare med handpump i början.

Än en gång stort tack och på åter hörande. sm4yzv / Björn
 
Jag lärde mig morse genom en kurs på kasettband. Min erfarenhet är att det är helt ointressant att öva på sändning innan man behärskar mottagningen. När man väl kan ta emot i vettig takt så behöver man knappast lära sig sända. Med någon timmes övning så låter det ganska OK.

Däremot så behövs det TID för att lära sig morse. Jag avsatte två timmar per dag, då inget annat fick störa mig (Två entimmars pass vid olika tillfällen på dagen). Det gick då ganska snabbt att lära sig. Till och med så snabbt att det hela tiden var roligt och det inte fanns en chans att jag skulle tröttna och ge upp.
När man väl lärt sig alla tecken så är det inte lika bråttom med taktträningen. Det kommer av sig självt när man väl kör QSO:n.
 
Just Learn Morse Code av LB3KB rekomenderas av många, bl.a av highspeedklubben.

Lite kantigt interface men du kan ställa nästan allt i programmet. Man kan skapa egna mp3 filer att ha i mobilen eller vad du nu lyssnar på sådana i.

Programmet använder WPM - ord per minut, vi brukar räkna tecken per minut.
Om du multiplicerar WPM med 5 får du tecken per minut. Ex.vis så motsvarar 16 WPM vår 80-takt.

Träna med ganska snabba tecken runt 80 takt eller så. För att hinna med i början så ökar du istället mellanrummen mellan tecknen. Det gör att du lär dig den rätta ljudbilden av tecknen direkt.



mvh
Bengt / SM0KBW
 
Last edited:
Back
Top