Lätt och billig PMR-sändare?

Pontus

New Member
hejsan!
Jag är på jakt efter en licensfri sändare som är liten, lätt (~ 100 g) och billig (max 600-700 kr). Sändaren ska användas tillsammans med en väldigt kompakt TNC (1200 baud) för att skicka telemetridata från ett modellflygplan till en station på marken.

Jag håller inte på med radio annars så det är därför jag inte vet riktigt vilken sändare man ska köpa :). Anledningen till pristaket är att jag pluggar (elektroteknik på KTH), så budgeten är tajt. Jag kommer nog inte använda sändarna för att prata annars så det spelar egentligen inte så stor roll hur bra ljudet är men det är klart, om ljudet är dåligt kanske det inte går så bra att köra paketradio med dom.
Jag är tacksam för alla tips :)
 
Bhiab säljer väldigt billiga moduler tyvärr AM men jag antar att du kör med glödstiftsmotor och då bör det väl gå .......

http://www2.sl-elektronik.d.se/cgi-bin/web_store.cgi?product=RX433&cart_id=-6-12-35-29912

www.bhiab.se

------------------------------------------------------------------

Robotshop.nu har oxo moduler antagligen AM där också


http://www.lls.se/~mux/micro/video_rf/rf_data.htm

-------------------------------------------------------------------------

HTH har FM moduler som klarar snabbare dataförbindelser
men har även ett betydligt dyrare pris men går ju att kolla
om det är någon firma inom EU som har bättre pris på dem

http://www.hth.com/cat-12.htm

-------------------------------------------------------------------------

de flesta har frekvensen 433.92 !

73 / SM2TEO
 
Tackar för svaret. Ja det stämmer att jag kör glödstiftsmotor. Har det någon betydelse för vilken modulation man använder?
Jag hade faktiskt tänkt mig att använda en vanlig sändare för ljud med handsfree-uttag och på det sättet koppla in min TNC, men dom moduler du länkade till var ju mycket billigare. Fast då måste man bygga en egen antenn.
 
Jag har labbat en del med modulerna som robotshop och en del andra säljer.. fungerar bra och räckvidden vid "fri sikt" är helt okej...
 
Jag såg precis att uteffekten på robotshops moduler var 8 mW, vilket enligt dem ger en räckvidd på max 50 m. Jag hade egentligen tänkt mig lite mer, uppemot 1-2 km :). Jag ska inte bara använda radiolänken i mitt modellplan utan även för andra projekt :).
Teknikmagasinet säljer ju sändare för 446 MHz-bandet som jag antar är leksakskvalitet jämfört med proffsgrejer, frågan är om det är värt att satsa på en sådan istället? Då får man 500 mW uteffekt.
Det blir enklare med en sådan sändare för då kan jag koppla in mitt radiomodem dit, och radiomodemet har ett RS232-interface vilket är bra eftersom den mikrokontroller jag tänker använda mig av (en AVR) har inbyggt RS232-interface. Frågan är alltså om det kommer fungera med en sådan sändare? Eller är det för dålig kvalitet på dem?
 
FM är mer tåligt mot störningar ..... som tändstörningar osv.

tror att räckvidderna kan bli rätt skapliga eftersom du antagligen kommer ha fri sikt mellan sändare o mottagare

Antennen är ju viktig men du kan säkert göra en resonansmätning på en egen händigt byggd helix antenn , antenner i mobiltelefoner är ju uppbyggda på detta sätt ........

du kan ju inhandla modulerna från Bhiab och göra ett praktiskt prov hur lång det når mellan mark o flygplan

ska du använda en GPS modul och en "tinytrack" i planet ?

en PMR radio har ju fördelen att du har både mottagare o sändare i samma enhet

du kanske har tänkt dig två vägs kommunikation ?

finns ju väldigt billiga PRM apparater , kolla Clas O , Rusta o Elgiganten priset ligger på 400 kr för ett par nu
 
Ja tvåvägskommunikation känns som ett måste, annars har man ju inget sätt att begära att trasig data skickas om.
Anledningen till att jag vill ha bra räckvidd är att jag kanske (förmodligen) kommer använda sändare och mottagare i andra projekt då jag inte har fri sikt.
Antennen i de vanliga PMR-sändare som finns på e.x. Teknikmagasinet är väl en 1/4 vågs-antenn antar jag?
Jag kommer nog inte att använda en Tinytrack utan det blir en hel egen lösning med AVR mikrokontroller som styr allt.
Tackar för tipset om CO/Rusta/Elgiganten. Jag hade tänkt mig några Danita TC-109 som det f.ö. skrevs om i ett annat inlägg. Dom är tydligen skräp men det är billigt skräp ;). Eftersom jag bara kommer använda dom för att skicka data så spelar det ingen roll vilken kvalitet som har bara det fungerar. Danita TC-109 kan man köpa på Ebay för mellan 20 och 30 euro så det är ingen stor utgift.
Jag hade tänkt använda mig av detta radiomodem:

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=3062852739&category=12062

Kompakt och billigt.
 
Har jag pysslat med en Telcom TE-150 och det är inget skrot i mina ögon iallfall ..... är mycket radio för pengarna och finns ju tillgång till schema oxo men hur en sådan klarar att överleva i ett modellflygplan vet jag inte.

De är sega i skiftning mellan sändning o mottagning men du kanske inte kommer att störas av detta ............

finns en svensk auktionssajt där det kan dyka upp billiga objekt

sätt gärna in en annons på http://www.dx-radio.org/ kan finnas de som har moduler o PMR apparater som ligger o samlar damm
 
Hur är det igentligen med lagligheten när man börjar köra "datatrafik" på PMR-bandet? Bara nyfiken...
 
Det är inte lagligt med annat än talkommuniktaion på 446 MHz bandet, däremot är det ok på LPD (433 MHz) dock med 10mW uteffekt (jmf 500mW på 446 MHz) som andra redan belyst är dock FM att föredra.

Många apparater finns på tex

www.pmr446.se
www.teknikmagasinet.se

osv

73 de SM0TSC
 
Back
Top