Låg aktivitet, både på forumets lyssnar och DX del, som på banden.

Jamen Karl Arne, folkbildning är ju alltför mycket vänster så det går ju inte idag...
Men nu skall vi inte blanda oss i politik här kanske.
Precis.
De styrande vill helst ha en fördummad och lydig underklass vilken konsumerar
utan att ifrågasätta.

Det är en myt att Volksempfänger inte kunde ta in annat än lokalsändare, jag har lyssnat hos en vän som har en och där var det inte svårt att höra utländska stationer på MV
När det inte finns någon stark lokalsändare kan man höra mycket annat i en Volksempfänger, men problemet var att i större tyska städer fanns det en sådan, och då tog den över.

Man fick vänta till lokalprogrammet, "Reichssender", var slut för att kunna höra något annat.
 
Det gick långt ned i åldrarna. Vi var några klasskompisar, kanske 7-8 år gamla som startade en "DX-klubb" i början av 50-talet med en ihoptiggd träradio. Vi fattade ju inte så mycket annat än att det var spännande att lyssna på utländska stationer.
Teknik och radiointresset förr gick rejält ner i åldrarna, i synnerhet hos s.k. "välartad ungdom".

Roland hade dessutom fördelen av att växa upp mitt i teknikoptimismens 50/60-tal,
då allt var möjligt.
 
Precis.
De styrande vill helst ha en fördummad och lydig underklass vilken konsumerar
utan att ifrågasätta.
Jo du har delvis rätt, men i vår demokrati är det ändå inte politikerna som styr vad som skall sändas på Radio TV.
Utan det är snarare vilket rykte de får, och konkurrensen med skräpkanalerna.
Men vi lär få en politik då vissa riktningar växer, som kommer att se till att kunna styra över radio TV och journalisterna.
Då handlar det inte om fördumning utan ännu värre hjärntvätt.

SM4FPD
 
Jo du har delvis rätt, men i vår demokrati är det ändå inte politikerna som styr vad som skall sändas på Radio TV.
Utan det är snarare vilket rykte de får, och konkurrensen med skräpkanalerna.
Men vi lär få en politik då vissa riktningar växer, som kommer att se till att kunna styra över radio TV och journalisterna.

"Om man kunde förändra något genom att rösta, skulle det bli förbjudet"

- Emma Goldman
 
Last edited:
Jaja... man väntar nu bara med spänning på hur detta ska formuleras i nutid för nutidssvenskar. Bäst om man inte vet så mycket.
 
Man fick vänta till lokalprogrammet, "Reichssender", var slut för att kunna höra något annat.
Samma problem som för oss Brommabor när Spånga sände "riksprogrammet". Bara att vänta tills klockan slagit elva på kvällarna.
 
Inga kul tips på den här tråden heller.

Som tur är finns radiofyrar på amatörbanden,
Nä och såklart inte när en sån som jag försöker krysta fram ngt, inser det.
Fyrar…där jag inte förstår vad som nycklas ^^ …ja, jag vet inte men…de e väl avsaknaden på andra kul saker o lyssna på kanske.
Det finns en…fyr, säkert inte så långt bort ifrån mej av signalstyrkan att döma som jag hovrat över ett tag.
Satte mej med ett papper och försökte rita ner dess beacon. Mkt prickar o streck blev det.
Den nycklar ju mkt snabbare än jag hinner rita ner så jag insåg direkt att får jag ett tecken per varv så att säga…får jag va nöjd.

Satte jag vattenfallet på 20kHz brett på min Icom så kunde man ju se prickarna och strecken i klartext. Det underlättade(?) en del.
Problemet blev att för varje varv och när det vart dax för ’nästa tecken’ jag ännu saknar…så såg man ju ett par tecken till precis efter som ju bara vart o memorera…men när jag satte pennan mot pappret så hade jag redan glömt dem.
’Tusan ock, aja bara att vänta ut den till nästa varv’ och ’gäller nu att koncentrera mej på enbart ett tecken även om jag ser fler jag tror mej komma ihåg’
Det hjälpte ändå inte..när saknade tecknet kom…yes, en sexa de e lugnt…vi tar den efter med…så när det skulle skrivas vart jag lost igen.
-ähh, jag skiter i detta nu…gick o hämta kaffe.
Satte mej på nytt och….nä f-n heller…jag SKA ta bara ETT tecken till. Sådär höll det på. Tog mej 50 minuter att ta de…tror 51 tecken beacon tog i anspråk - är det 60-takt då eller…60 tecken i timmen^^?

Det vart 2 tecken jag gick bet på som ni kanske kan hjälpa mej med. Kanske inte går att säga taget ’ur sitt sammanhang’ men iaf:
-•••-
sen en till:
•-•-•-

Jag lyckades bena ut fyren ändå utan dessa och min misstanke om en lokal fyr stämde mkt riktigt. S9 på bästa antennen och S0 men hörbar på den sämsta.

En killgissning om de bägge förlorade tecknen är att det betyder ’streck’ eller ’slut’ eller ngt ditåt.
 
Satte mej med ett papper och försökte rita ner dess beacon. Mkt prickar o streck blev det.

Utmärkt initiativ!

När jag var 13 år och av en händelse upptäckte långvågsfyrarna på familjens träradio som var en radiogrammofon så gjorde jag precis så som du. Fyrarna sände visserligen bara två bokstäver i låg takt med vågtyp A2 så det gick ganska lätt att rita av tecknen på pappret. Dekrypteringen skedde sedan med hjälp av Kalle Ankas Gröngölingsboken där morsealfabetet fanns förklarat tillsammans med allt annat en riktig Gröngöling behövde veta för att överleva. Göra upp öppen eld med flintsten och torrt fnöske plus att bygga vindsskydd av granris m m. Konsten att läsa av en myrstack i brist på kompass. En bra bok som alla borde skaffa nu i dessa kristider som tycks vara på väg.

gr.jpg

Jag sysslade med lyssning på långvågsfyrarna ganska länge och kom sedan underfund med att det på skolans bibliotek fanns en bok där långvågsfyrarna fanns listade. Kullens fyr och Drogden och några andra i närheten kommer jag ihåg. Det var så jag lärde mig att avkoda bokstäverna i morsealfabetet men det skulle dröja ytterligare två år innan klubben här i Lund anordnade telegrafi- och teknikkurs för C-certifikat.

Det ena ger alltid det andra och sen det tredje osv. Men någonstans måste man börja.

 
Last edited:
Jag tycker mig se fästet på ett gångjärn för köksluckor och liknande i nederkant på din bild, och en sockerbit på samma bräda, vad är det för bygge ? :)

Kul med sånna här berättelser! När jag växte upp fanns inte sådant i serietidningarna..
 
För länge sedan så fanns det ett litet häfte med hemliga språk, alfabet och chiffer.

I detta häfte fanns den hemliga Ormskriften beskriven. En skrift som bara invigda kompisar kunde läsa.

Ormskriften bygger på morsealafbetet och den skrivs med en vanlig penna på linjerat papper.
För korta tecken dras en spets nedanför linjen och för långa tecken dras spetsen över linjen.

Här är ett exempel på ormskrift med tillhörande klartext.
Ormskrift_hej.png
Sett med en lågstadie- mellanstadieelevs ögon var detta riktigt hemligt och tog en liten stund att lära sig.

Trots sin enkelhet är tekniken fortfarande användbar för att skriva ner morsetecken på papper för någon som ännu inte lärt sig telegrafi.

edit lagt till mellanstadie
 
Last edited:
Jag vill ändå försvara Morse, då det är et fantastiskt sätt att överföra information.
Jag tänker på SM6VRL försök med papper och penna och med vattenfall.
Envishet att föröka lösa problem, är nyttigt.
Bilderna på Morsenycklarna byggda på IKEA gångjärn, skitkul!! visar på fantasi och initiativförmåga.
Verkar som man använder små reläer som summer? dvs ringklockekopplade?

Däremot såldes många likanade typer av telegrafiövningsutstyr, simpla nycklar med summrar, som gav de unga intresserade visionen av att det då går att lära sig Morsemottagning. Det var något jag på ett tidigt stadium insåg att så är det inte.
Att sitta kväll efter kväll och plugga en lista med morsetecken, nej det lär man sig inte morsemottagning med heller.
Jag lyckades heller inte lära mig Morsemottagning genom att bygga en elbugg, vi var inne på Popbuggen på forumet för en tid sen.

Vad jag ville säga är att sändningsstil, felsändningar, försök att sända extremt hög hastighet, försök att sända med halvautomatisk bugg, sammanslagning av tecken så att nya konstiga Morsetecken bildas, avsaknad av standard hur en radiofyr skall sända, samt F1-nycklingar knappast främjar viljan att lära sig Morse.

SM4FPD
 
Intresse för telegrafi fanns för min del tidigt.
Jag hade dock ingen större användning för telegrafi förrän lite senare i livet när jag gav mig på radio på lite högre frekvenser.
Tragglade mig igenom en kassettbandskurs två gånger. Ena gången textade jag alla bokstäver, nästa gång använde jag skrivstil.

Kassettbanden var tråkiga och alla falska ekon av tecken gjorde det jobbigare att lyssna på pipen.

För min del använde jag CW i många år innan jag föll för alla gliringar av typen "varför har du inte ett... du kan ju morse" och avlade prov för ett telegraficertifikat.
 
För länge sedan så fanns det ett litet häfte med hemliga språk, alfabet och chiffer.

I detta häfte fanns den hemliga Ormskriften beskriven. En skrift som bara invigda kompisar kunde läsa.

Ormskriften bygger på morsealafbetet och den skrivs med en vanlig penna på linjerat papper.
För korta tecken dras en spets nedanför linjen och för långa tecken dras spetsen över linjen.

Här är ett exempel på ormskrift med tillhörande klartext.
View attachment 8997
Sett med en lågstadie- mellanstadieelevs ögon var detta riktigt hemligt och tog en liten stund att lära sig.

Trots sin enkelhet är tekniken fortfarande användbar för att skriva ner morsetecken på papper för någon som ännu inte lärt sig telegrafi.

edit lagt till mellanstadie
Skriften påminner om hur telegrafi ser ut på en undulator skrivare.
 
Det ena ger alltid det andra och sen det tredje osv. Men någonstans måste man börja.
357F31B1-AD0D-46FF-BB01-2532F055BBF6.jpeg
Mkt papper blir det.. Skall kosta på mej ett bättre block och skriva i.

643D2E80-06A9-4314-881F-82DFAE3FB203.jpeg
Kom på också att det gick att fuska genom att filma displayen och spela upp det i sakta mak sen.
Om detta tar mej någonstans vet jag inte. Detta är mina absolut första försök att ge mej på det alls och det är nog lite…kul ändå
 
Kul med "fusk" metoderna.
Jag minns hur jag använde bandspelare innan jag hade lärt mig Morse.
Jag hade en UHER 4000, (som finns kvar här än) bandspelaren har 4 hastigheter, man kunde då få ner hastigheten så det gick att räkna tecknen och jämföra med listan.
Metoden anvädes även av radioamtöer som var telegrfister, men ville läsa den höga telegrafihastighet som man använde vid meteoreflektioner.

Ida förekommer ju inte något som är jämförbart med just bandspelare, kanske någon form av ljudinspelningsprogram skulle funka.
I vissa fall fick man lov att juster BFO i sin mottagre för att få högre beatton, då ju förutom hastigheten oxo tonhöjden sänktes av lägre bandhastighet.

PÅ TRADERA kan man hitta exemplar av just UHER 4000 bandspelare, men ofta behövs service (byte av drivremmar) för att de skall funka.

SM4FPD
 
Haft lite ångest idag. ’Va la dumt o skriva det där med fusket…de kommer jag få på käften för’
Alltså, traditionella cw-träningsmetoder med inspelade kassettband osv har ännu inte lockat trots 30 år ..eller vad det är..med radio.
Till skillnad mot kassettbanden så ’gäller det’ ju nånting med riktiga pip i radions högtalare.
De mystiska pipen som kanske kommer ända i bort ifrån Långbortistan , får jag in dem på mina sketantenner ??

Som sagt, jag vet inte vart detta tar mej men bara av att skriva streck & punkter så kommer ett o annat tecken att fastna trots fusket. Sen kan man öka på svårighetsgraden allt efter som med mindre fusk.
 
Jag hade en UHER 4000, (som finns kvar här än) bandspelaren har 4 hastigheter, man kunde då få ner hastigheten så det gick att räkna tecknen och jämföra med listan.
Metoden anvädes även av radioamtöer som var telegrfister, men ville läsa den höga telegrafihastighet som man använde vid meteoreflektione
Det var snarare regel än undantag med Uher Report i meteorscattersammanhang. En mycket
nött sådan fanns på SK6AB, vilken användes för att "växla ner" från 1000 tecken i minuten till 125,

"Pingen" och "burstarna" gick att få lite sammanhang i genom att lyssna uppmärksamt på inspelningarna.
MS-procedurerna, vilka i sin tur har inspirerat FT-8, utvecklades under slutet av 50-talet och början av 60-talet, och ledde till en stundtals intensiv debatt om vad som egentligen kräves för att ett "QSO" skulle vara giltigt.

Min kollega "Molle" SM3AKW(SK) hade åtskilligt att förtälja om detta...
 
Haft lite ångest idag. ’Va la dumt o skriva det där med fusket…
De e la inget att ha ångest för.
Det kommer troligen leda till att du lär dig något längs vägen.
Vem vet, du kanske inspirerar till utvecklandet en app som läser CW i vattenfallet och läser upp tecknen via talsyntes.:)

Förresten kan man höra CW på en skruvmejsel i antennuttaget så kan nog dina sketantenner duga för ändamålet.

Och du - Vem fuskar mest - de som skryter med +125 takt med handpump fast de kör både sändning och mottagning via datorn eller de som försöker lära sig något och står för att de försöker lära sig något?
 
Jag har kört fast på ’OH9TEN’ på 28,267.. får jag in den på.
Efter signalen tror jag att den säger: KP?BON
Frågetecknet, vad är det?
På mitt papper har jag skrivit ••—— men jag hittar inget sånt tecken?
Vad har jag läst fel?
 
Back
Top