Laga Wersatower

Eltore

Well-Known Member
Har en frostsprängning och behöver en rörbit på ca 30cm. Ytter diameter 27mm - inner 21mm, galvad.
Någon som kan tipsa om inköp ? Lokala mek-verkstad har lovat svetsa.

73 de Tore
 
Har en frostsprängning och behöver en rörbit på ca 30cm. Ytter diameter 27mm - inner 21mm, galvad.
Någon som kan tipsa om inköp ? Lokala mek-verkstad har lovat svetsa.

73 de Tore
Ingen med känningar inom rörbranschen ?
 
Det var en liknande fråga för nåt år sen. Slutade inte den med att svetsa in ett rundjärn? Då blir det svårare att rosta på insidan.
/Jan
 
Det var en liknande fråga för nåt år sen. Slutade inte den med att svetsa in ett rundjärn? Då blir det svårare att rosta på insidan.
/Jan
Hej, Jan !
Tack för inlägget.
Har sökt här på forumet men ej hittat. Det där med rundjärn kan ha sina fördelar. Har sett en sådan lagning av en klenare sektionen där man gjort en dränering ovanför svetsen. Invändigt rostskydd får bli det som används i bilar. Kallgalv utvändigt.
Är det enbart i mina trakter som fåglar fyller rör i fackverk och sabbar dränering med frostsprängning som följd ?
Avvaktar.
/ Tore
 
Ja Lorentz, det är flera bra tips där. Jag samlar på mig och löser problemet så småningom.
Tackar, tackar / de Tore
 
Vilket av rören är det som är frostsprängt, är det hörnrören så är det viktigare att det blir rätt. Massiv stång är svagare än rör så kanske välja rör trots allt. Att behandla röret invändigt med rostskydd från bil tror jag blir lite knepigt. när du svetsar så smälter det av värmen och kan ställa till det för svetsen om det kommer dit. Använd ett stålrör utan att spruta in något i det och som tidigare skrivet kallgalv och färg utvändigt så är du hemma. ta till lite i materialtjocklek så kommer det hålla väldigt länge innan det rostar igenom igen, troligen kommer andra orginalrören få problem lång tidigare. Rör går att hitta men om du köper ett komplett så brukar de ligga på 6m-längder så ring runt och leta på firmor som sysslar med stålkonstruktioner och fråga om du kan köpa en liten bit där.
 
Kolla här, lite tunnare men hittade det direkt med en sökning på Google så lite letande där så hittar du rätt. Materialet spelar också roll när det gäller styrkan och väljer du ett krommolybden-rör så kan du säkert gå ner i tjocklek när det gäller styrkan jämfört med original-rör.
 
Last edited:
Tack för inläggen, Anders.
Där finns ju ett användbart rör.
Har också sökt länge och väl och har nu hittat ett rör med exakt dom tidigare angivna specifikationerna för originalet.
Finns hos Tibnor men om jag kan köpa som privatperson är osäkert. Ska kontakta dom efter helgen.
Trevlig Pingst / Tore
 
Back
Top