Lågfart på HAM-4 rotor?

SM5KYH

Well-Known Member
Vill kunna mjukstarta/stoppa och ha lågfartsläge på rotorn. Den är fjärrstyrd med inmonterade relän i manöverboxen. En K3NG rotor styrning kör den så att säga parallellt med originalknapparna.

För fartregleringen tänkte jag mig en lösning med en triac som ligger i serie med motormatningen 24 VAC. Den får alltid vara tänd i hög/normalfartsläge.
För att göra lågfarten tänkte jag helt enkelt bara tända den för var femte period av växelströmmen. Styrt från K3NG-burken. En nollgenomgångsdetektor följd av en räkna till 10 krets där 8 och 9 får tända triacen och 10 göra reset på räknaren.

Borde väl funka?

Vad händer med styrka/vridmoment med den här lösningen?
 
Hej
Det borde fungera. Du får full spänning till motorn men sänker medeleffekten.
Du kan kika på den här lösningen som även har ställbar pulsbredd.
https://www.kl7uw.com/Speed_Control.htm

73 de SM7NTJ Lorentz
ps kom ihåg att du kan behöva dioder i serie med utsignalerna från räknarstegen.
 
Hej Lorenz

Jo. Har sett den. Men gillar inte metoden att köra utan nollgenomgångsstyrning och därmed osynkroniserad. Kändes som om det skulle kunna ge störningar som det är dumt att kabla upp till antennerna.
 
Hej Lars
Jo nollgenomgångsstyrning och ett bra filter minskar definitivt risken för störningar.
Jag har sett äldre beskrivningar där lågfart fixats med en kondensator i manöverboxen.
/Lorentz
 
Men då blir det svårt att få dit en 4017 emellan.
All styrning sker väl in på optokopplaren?
Det var bara en tanke då "zero crossing" var inbyggt. Du behöver ju inte någon optokopplare för att skilja dig från nätspänning.
Jag har använt dom för styrning av element.
 
Har du verkligen läst hur jag tänkte göra?

Nollgenomgångsdetektorn för att klocka en 4017 som på puls 9 och 10 låter triac vara tänd.
 
Med tanke på hur elkvaliteten brukar se ut så måste du nog lik förbaskat pulsforma,
om det sen är en 555 eller två transistorer och ett RC-nät spelar kanske ingen roll.

Byt ut R1 mot 2k7 eller liknande för att skona optokopplaren mot de elaka 24 Volten.
 
Back
Top