Laglig W på Kortvåg?

sm6xuz

Active Member
vad är den lagliga effekten i Watt på kortvåg? då man uppfattar att vissa pumpar ut mera än 1500W.

Det alså inmatad effekt till antennsystemet. Dom tar ingen hänsyn till om du har ett antennsystem som 10-dubblar effekten.

vilket tur att amatörradion har många grenar. då visst jag är okunnig på cw och bygga. men D-Star och digitala trafiksätt hanterar jag väldigt bra. men dom trafiksätten får man väl inte nämna här? för det är bara massa banankontakter och taggtråd och cw nycklar som gäller. men om man ser de som att sitta här på ett forum och diskutera amatörradio.
Det är RadioHobby på högnivå. så vi som brukar våra radioapparater håller inte på med RadioHobby då. då är det här man ska sitta och skriva och köra cw text över tcpip protocoll.
men du att sitta och störa folk när dom har trevliga samtal med varandra och störa med cw toner sända ut musik och kraxande kråkor det är väldigt mycket Amatörradio Anton Berg. (malcom) alias Hugo kråkan J.

Last edited:
Det finns amatörer som kör mycket lägre effekt än 1kW ut i antennen(-erna) men låter riktigt pyton. Det är också lite tragiskt när man tänker på detta med "att bry sig om" andra. Lustigt hur det kan vara, va? Inte många bryr sig om ALC och Mic Gain som en kombinatorisk funktion (längre...).

Håller med dig Bengt. Speciellt såna som får höra hur illa dom låter och ingenting gör åt det. Att man inte tar till sig den kritiken. Nä fullt pådrag på micgain och processor ska det vara.

Det verkar ofta som om många tror att man ska skrika i mikrofonen vid långväga kontakter. Jag sa en gång vid en föreläsning för en liten grupp sändaramatörer: Mikrofonen är inte längre bort än vad örat hos operatören vid motstationen är från högtalaren.

Sändaramatör sedan 72 är jag, och nu börjar jag förstå hur lite jag vet och hur mycket det finna att lära!

Oj, vad fort tråden gled iväg från ämnet.
Är det en känslig fråga månne? SM6XUZ kanske var jobbigt nära verkligheten i sitt första inlägg?

Den höga effekten är kanske bara kompensation för lång och dålig koax?

73 de SM0RVV

Back