Lampa utan kabel

Det blir spännande när diverse andra sladdar hamnar tillsammans med induktionsplattan och
inducerar signaler i sladdarna. Vi kan väl förutsätta att spolen matas från en switchad sak.
Jordens mest onödiga pryl och i dessa tider när allt ska bli energisnålt borde den bannlysas
av den anledningen. Man kan väl anta att det blir en hel del förluster på vägen men sitter
det en LED och lyser så tror kanske de flesta att det blir bra.

Lite för dyr för att bara köpa hem på prov.
Vore intressant att mäta verkningsgrad map avståndet från plattan.
Undrar just vilken frekvens den jobbar på.

/Micke

Undrar hur man bär sig åt för att CE-märka något sådant.
Både ledningsbundna och radierade störningar borde vara påtagliga när
man genererar närfält med sådana magnituder.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Undrar hur man bär sig åt för att CE-märka något sådant.
Lätt, om man menar CE = China Export...

Pudelns kärna är väl egentligen att kontrollansvaret ligger hos tillverkaren och inte hos importören via en nationell myndighet, om jag fattat saken rätt. Handeln har förtur framför vandeln, om jag så får säga!

/ Göstha

Många här på forumet har nog en motsvarande produkt i köket med en effekt på flera kW. Jag tordes inte köpa en när det var dags för spisbyte för ett tag sedan. Själv har jag bara ett laddställ för eltandborste med induktiv överföring och det väsnas rejält vid själva enheten. Som tur är är nätsladden omsorgsfullt avstörd.

/Roland

Kollar man tillverkarens hemsida finns inte mycket info. Nätadapter 36V matar fördelningsbox [HF-generator?] med 4 uttag (4x2W). Att sändarplattan nyttjar en 3polig 3.5mm kontakt är kanske bara för att dessa är billiga. Jag har tidigare sett Induktiva överföringar ange frekvens runt 20kHz och verkningsgrad på 50%.
Det som brukar störa mest i modern köksutrustning är styrelektroniken som brusar hela tiden.

Tillägg: jag ser nu att det finns försök till att standardisera induktiva laddare, men föga förvånande går det inte så bra... Frekvenser 80-300kHz, kommunikation mellan enheter via BT, NFC, RFID mfl

Last edited:
Många här på forumet har nog en motsvarande produkt i köket med en effekt på flera kW. Jag tordes inte köpa en när det var dags för spisbyte för ett tag sedan. Själv har jag bara ett laddställ för eltandborste med induktiv överföring och det väsnas rejält vid själva enheten. Som tur är är nätsladden omsorgsfullt avstörd.

/Roland

Roland, mina farhågor om induktionsspisar besannades tyvärr mer än väl... Köpte en spishäll med två plattor till stugan och när frugan steker frukostomeletten blir 10 meter rejält utstört med hjälp av denna spishäll... Cirka S5 brusnivå som ingen NB klarar av att reducera...

Några tips om vad man kan göra? Spishällen befinner sig cirka 12 meter från min vertikalantenn och i våningen under mitt schack.

73 de LRR, Mats

Roland, mina farhågor om induktionsspisar besannades tyvärr mer än väl... Köpte en spishäll med två plattor till stugan och när frugan steker frukostomeletten blir 10 meter rejält utstört med hjälp av denna spishäll... Cirka S5 brusnivå som ingen NB klarar av att reducera...

Några tips om vad man kan göra? Spishällen befinner sig cirka 12 meter från min vertikalantenn och i våningen under mitt schack.

73 de LRR, Mats

Hej Mats!

Det finns enkla lösningar, mer komplexa och slutligen inga.
Om skilsmässa, radiofri matlagning eller "take-away-lösningar"
inte är aktuellt :), blir det nog svårt.

Man ger sig inte gärna in i fabriksnya grejor och felsöker.
Hur ser garantiutfästelserna ut från producenten/återförsäljaren kan man ju undra.

Själv har jag ersatt befintliga spisplator med två stycken induktionshällar från Kjell & Co.
Där sitter en större ferrit och någon drossel.
De stör som bara den på 10 meter.

Tog två bilder varav den senare visar innanmätet på en av dem.

ind1.jpg

ind2.jpg

Hej Hans!

Take-away möjligheterna är ytterligt begränsade på landet :D

Skilmässoverktyget tror jag vi avvaktar med :D

Det som egentligen är enklast är att återigen köpa en gammal beprövad vitlackerad pjäs med två konventionella plattor... Den varianten störde inte det minsta.

Det var nog bara madams vilja att införskaffa en spishäll som var lätt att rengöra.... som gjorde att valet föll på induktionsvariant. Jag var skeptisk innan. Nu vet jag att man ska lyssna på den inneboende rösten...

73 de Mats LRR

Vi har likadant som du, Hasse, på landet står 2 Induktionsplattor.

Man får synka radiokörandet med matlagningen helt enkelt. Har inte varit några större problem.
Men det är klart det blir inte fråga om några långkok, förstås!

Ja du Hans,,, Man slutar aldrig förvånas här )))

Måste googla och se i vilken nordlig stad denna eminenta och helt nödvändiga service existerar i... Ska till Murmansk nästa vecka. Kanske man har tur med resmålet och kan beställa en Putin Special från UA1Z-drönare... :D

73 de RM2D, Mats

Kanske det finns flera platser, men fann åtminstone att det går att få helikopter/drönarleverans av pizza i den sibiriska staden Tomsk http://menu70.ru/2011-03-30-18-29-32/527-2011-04-05-02-49-27.html

Last edited:
Back