Landprefix?

Bonazera

Well-Known Member
Söker en tabell eller sida med landsprefix lämplig för utskrift eller lägga över i datorn.
SSA har ju en i sin gamla Trafikhandbok men den går inte att få tag i från SSA. Har inte lyckats hitta den på deras sida heller och inget svar får man därifrån.

Har ni några tips?

73
 
Tack för svaren, Appendix 42 var precis som jag hade tänkt mig!
Har ordnat listan med länderna i bokstavsordning också.

73
SA4BJK
 
PMFJI, men landlistan under Appendix 42,"Table of Allocation of International Call Sign Series" är nog en smula irrelevant för en sändaramatör. Naturligtvis är det intressant att veta att t ex alla prefix som börjar på "F" avser landområden som tillhör Frankrike, men ur amatörradiosynpunkt är det ju en väldig skillnad mellan exempelvis prefixen F, FK8 och FY, för att nu bara ta några ur högen.

Om jag skulle råka köra en FK8:a på 160 meter, skulle jag bli betydligt gladare än om jag kört en F-station på det bandet. Och skulle jag till all lycka köra båda, skulle jag alltså ha kört 2 DXCC-länder i st f 1, d v s Frankrike!

73,
Rolf
SM5MX
 
Ja just ja, de underordnade prefixen saknas ju, har för mig att jag sett dessa nånstans men vet nu inte var.
Det finns ju många som har såna som kan ligga i princip på andra sidan klotet.
Skulle vara bra att ha dom på en speciell lista!

Finns det nån sån?
 
Jag öppnar min sträng igen med lite nya funderingar.
En del pratar om att köra så många länder som möjligt, en amatör, som jag körde, hade bara 2 länder kvar, ett var Nordkorea.
Enligt SSAs Trafikhandbok 2012 är det 310 olika Prefix/länder, (om jag räknat rätt) andra pratar om 340!!
T ex F, G, och USA har vad jag förstår ett flertal länder runt om på klotet under sina prefix, hur funkar det?
Hittade ARRLs lista med DXCC-prefix med totalt 340 entities, är det den man går efter när man räknar körda länder?
http://www.arrl.org/files/file/DXCC/2012 DXCC Current_H.pdf

Kanske rört ihop detta men hoppas att någon kan reda ut det.

73 SA4BJK / Göran
 
Hej!

När man talar om antalet "länder" avser man i det flesta fall de länder (kallas officiellt "entities") som som finns i ARRL:s DXCC-lista. Där finns f.n. 340 entities.
De kallas entities för att många "länder" är faktiskt inte egna länder, t.ex. Märket OJ0.

73 Leif SM5KNV
 
Tack för den förklaringen med alla entities!
Har googlat och läst så det har klarnat en del.
Tråkigt att de flesta DXCC vill ha direkt-QSL med 2 ibland 3 dollar, osv.
Första diplomet är väl 100 DXCC så det blir ju en slant innan man har fått alla QSL.
 
Nja, dom 100 första borde du kunna få utan att lägga ut några dollar... (gissning, säg 80 då)

Däremot kan du ju behöva köra mer än en station i vissa länder innan du får något kort (givetvis förutsätter jag att du skickar kort själv)

Sen kan det ta något år eller så innan du får svar.

Men dom riktigt rara får du nog skicka dollar till.

Själv har jag blandade känslor för att skicka dollar, visst, till länder som saknar fungerande byrå så att korten måste skickas med vanlig post, visst till rara dx-expeditioner som kostar skjortan, men nog finns det en och annan som bara tigger dollar också.

En dollar eller två kan jag väl skicka, men jag har sett dom som har velat ha betydligt mera än så.

Nu kör ju jag lyckligtvis inga rara dx, så för mig är det inga problem.
 
Last edited:
Back
Top