Långa metspön som antenn för HF

SM4FPD

Well-Known Member
Här finner vi en Kines som säljer metspön upp till 20 m längd.
https://www.ebay.com/itm/182483869261
Häftigt för den som vill göra en portabel och enkelt uppsättbar antenn för kortvåg. Bara att tejpa en smal tråd utmed spöet. Skapligt pris och fraktfritt från Asiens största land.

MEN, det är alltid ett MEN i sammanhanget. Ett aber.....
De är av kolfiber, och detta gör dem extremt starka, något som givetvis är bra.

Frågan till forumet är då om kolfiber, som man kan antaga är till viss del ledande, är så lyckat för en antenn??????? En bra fråga väl??
Någon som provat? Dess resistans? Behöver det monters isolerat? Är kolfiber så högohmigt att det är försumbar ur ett HF-alternativ?

De
SM4FPD
 
Jag köpte en kinaspö på 720cm och läste beskrivningen lite dåligt. Tydligen var 720cm ett optimalt mått (!) och 540cm det verkliga måttet. Kasst, men å andra sidan billigt med 75kr för 540cm metspö.
Har sneglat på de där spöna Roy, och har samma funderingar som du angående inverkan på antennen med kolfibermasten. I mitt fall skulle den användas tillsammans med ett inverterat V.
 
Konstigt det där med kina måttet, verkligt mått och uppgivet mått????
Man kan tänka sig en frihållen dipol med två 5 meters spön på att maströr och med tråda tejpade utmed, får vi en 14 MHz dipol utan att behöva dra trådar till grannens skorsten eller träd. Med två 7,2 meter långa spön och tråden lindad till spolar exxvis på tredje sektionen, kan man få en fin självbärande dipol för 7 MHz.
Jag har ett 9 meters spö av glasfiberarmerad plast, (det var tio meter innan toppen och näst översta delen gick sönder), som jag brukar sätta upp på Husbilen, har tejpat en tråd och den faller i små slingor när man fäller ihop spöet. Matad med en AH-2. Funkar skitfint.
Men hur funkar kolfiber? Är det verkligen ledande?
Är det inga konditioner sätter man bara på lina flöte och mask, och doppar i sjön för at få ihop till lunch.

De
SM4FPD
 
Är det inga konditioner sätter man bara på lina flöte och mask, och doppar i sjön för at få ihop till lunch.
De
SM4FPD

Hmm när fiskade du sist Roy? Man brukar landa i Coop's fiskdisk nuförtiden, om man lovat komma hem med något gott :D
 
Ja det är länge sen du SA3BYC, men eftersom jag vet att fiske är ett stort intresse bland både folk i allmänhet och bland radioamatörer så lade jag in kommentaren på kul.
Mitt fiske går mer ut på att "fiska kunskap" om olika saker, som antenner kopplingar med elektronik radioteknik etc. därav min fråga om någon testat kolfibermaterial i antenner. Samt såg det hela som ett tips för de som vill bygga HF-antenn.
Annars är det gott med fisk.....

de
SM4FPD Roy
 
Letade lite på nätet efter kunskap om kolfiber och eventuella förluster, hittade inte så mycket men det var en kille på eham.net som förde ett rätt trovärdigt resonemang.

Om fibrerna skulle vara lika långa som spöt så hade det varit ett problem men de individuella fibrerna är relativt korta och de är dessutom isolerade från varann av bindmaterialet, vilket jag antar är epoxy.
Slutsatsen var att på kortvåg bör en kolfibermast inte dämpa så farligt.

Men detta ska nog verifieras genom praktiska experiment innan man går och bygger sig en 4-square med kolfibermaster.
 
En praktisk detalj...
När jag använder ett glasfiberspö och låter antennlednigen ligga an mot spöet som på en vertikalantenn så sjunker frekvensen rätt mycket.
Jag misstänker att kolfiber påverkar ännu mer.

Inom modellflyget är det rätt så vanligt med kolfiber i kropp och vingar.
Nuförtiden ligger moderna radiostyrningar på 2,4GHz och förlägger man den antennen inne i en kolfiberkropp så blir det tvärtyst.
 
En praktisk detalj...
När jag använder ett glasfiberspö och låter antennlednigen ligga an mot spöet som på en vertikalantenn så sjunker frekvensen rätt mycket.
Dessutom sjunker frekvensen ännu mer vid regnväder. Jag har en dipol för 40 m där antennledaren är förlagd inne i glasfiberspön från "Spiderbeam". Det gav betydligt mindre påverkan från regn än när ledaren var tejpad utanpå spöt.

/Roland
 
Jag har en dipol för 40 m där antennledaren är förlagd inne i glasfiberspön
Om man skulle förlägga en ledare inne i ett kolfiberspö skulle då metspöet bara "svänga med" utan att orsaka förluster?
 
Back
Top