Längdpåverkan pga ändeffekt i vertikal?

SA6BNV

Well-Known Member
När man beräknar längden på en dipol brukar man ju multiplicera med 0.95 pga ändeffekten.
Vad är motsvarande för en vertikal? Är det samma faktor 0.95?
// Åke

En förkortningsfaktor på 0,95 är en bra utgångspunkt för vertikalantenner där elementen är "tunna", alltså med en diameter i häraden 1/1000 våglängd.

Genom att de flesta vertikalantenner sitter nära marken i våglängder räknat får man även med en påverkan av marken, vilken är svår att avgöra på förhand.

Om avsikten är att göra en enbandsvertikal matad med koaxialkabel så skulle i varje fall jag göra så att antennen görs en aning för kort, så att den naturliga resonansen hamnar precis över bandkanten. Sedan använder man en mycket liten förlängningsspole i matningspunkten, ett par-tre varv, för att få in resonansen till önskat ställe i bandet.

Har man tillgång till en "tuner" och matarledningen är någorlunda kort så kan man också lämna den exakta längden på radiatorn därhän, och använda tunern för att åstadkomma resonans i antennkretsen.

73/

Karl-Arne
SM0AOM

Tack Karl-Arne för svar.

Min idé är att bygga en vertikal i flaggstången på mitt sommarställe.
Vad tror du (och ni andra) om förslag enligt bild?

Jag tänkte optimera antennen för CW-delen på 30m eftersom flaggstången är 8m.
Så småningom kanske jag lägger till en inkopplingsbar vridkonding så att jag även kan köra andra band.

Tanken med toroiden är 2 saker:
1) Impedansanpassning 37/50 ohm
2) Skydd mot statisk elektricitet

Om det är en bra idé med toroiden, spelar det någon roll om lindningarna ligger i med- eller motfas?

// Åke

Attachments

• Screen Shot 2012-07-09 at 09.43.25.png
    Screen Shot 2012-07-09 at 09.43.25.png
    61 KB · Views: 115
Du behöver knappast göra någon impedansanpassning med en transformator.

Markförlusterna gör att matningsimpedansens realdel kommer att ligga mycket nära 50 - 60 ohm.
En "static choke" parallellt med matningspunkten med en induktans i häraden 20 µH
gör precis lika stor nytta när det gäller att leda bort statiska laddningar.

Ska du även köra andra band så rekommenderas ett omkopplingsbart L-nät i matningspunkten.

Närheten till glasfibermaterialet i flaggstången kommer att påverka längden något.
Du kanske får korta av tråden ytterligare för att få resonans.

73/

Karl-Arne
SM0AOM

Skulle säkert fungera, men 30 varv 1 mm tråd tätlindat på ett isolerande rör med 30 mm diameter går precis lika bra.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

OK - tack för råden.
Jag börjar så här då.
// Åke

Attachments

• Screen Shot 2012-07-09 at 11.08.53.png
    Screen Shot 2012-07-09 at 11.08.53.png
    44 KB · Views: 690
Kanske korkad radialfråga?

Spelar radialernas längd någon roll om de är längre än antennen? För de ska väl förbättra jordspegligen av vertikalen, och då gör det väl inget om de är längre än önskad våglängd, eftersom jorden borde rimligtvis bli ännu bättre med längre radialer.

Jag trodde nämligen att radiallängden är mer kritiskt när man har ett fåtal radialer (1-4st).

Jaja, jag vet, jag är en Yagiman ;)

73 de Kai

När radialerna är nedgrävda eller ligger dikt mot marken
blir deras Q så lågt att längden är okritisk.
Ju fler och längre desto bättre.

Däremot om radialerna tillhör en GP som sitter så högt att markreflexen kan börja försummas,
1/2 våglängd eller så, kommer radialernas längd med i resonansvillkoret för hela antennen.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Last edited:
Tack för svaret, då blev jag lite klokare igen :)

73 de Kai

När radialerna är nedgrävda eller ligger dikt mot marken
blir deras Q så lågt att längden är okritisk.
Ju fler och längre desto bättre.

Däremot om radialerna tillhör en GP som sitter så högt att markreflexen kan börja försummas,
1/2 våglängd eller så, kommer radialernas längd med i resonansvillkoret för hela antennen.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Och när vi ändå pratar om nergrävda radialer, vilken skillnad gör isolering resp. ledare utan isolering?

SA6APZ

Last edited:
Och när vi ändå pratar om nergrävda radialer, vilken skillnad gör isolering resp. ledare utan isolering?

SA6APZ

Påverkar inte antennens funktion utan är endast avgörande för livslängden på kabeln då en kabel med isolering borde åldras långsammare än en "ren" kabel i jorden som ganska snabbt kommer oxideras och falla sönder.

Det gör mycket liten skillnad. Orsaken i korthet är att den allra största delen av strömmarna i och omkring området där radialerna är nedgrävda utgörs av förskjutningsströmmar, och dessa passerar igenom isoleringen.

En kapacitiv koppling mellan marken och radialerna är alltså mekanismen för att fånga upp strömmarna för att leda tillbaks dem till matningspunkten.

Om marken skulle vara mycket bra elektriskt ledande, något i stil med havsvatten, är det möjligt att det går att märka skillnad mellan isolerade och oisolerade radialer.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Kapacitanshatt

Som kuriosa:
En gammal 4-bands vertikal jag hade för många år sedan blev reparerad och renoverad var lite knepig att få rätt resonans på 40 m utan att de andra banden påverkades (10-15-20). Tanken var att slippa använda tuner (som jag ändå inte hade då) på 40 m.

Löste detta genom att tillverka en liten kapacitanshatt, bestående av 4 spröt ca 2 dm långa monterade i toppen, det räckte för att sänka reonansen till CW-delen :-) utan att övriga band påverkades. Ett gäng radialer i backen och feedern var halvtums versionen av RG-213 ca 15 m in till shacket.

För 2 år sedan labbade jag en hel del med vertikaler på 30 - 80 mb. Erfarenheten kring jordplanet var ganska intressant att notera. Det gick alldeles utmärkt att ha två radialer och genom att vinkla dessa kunde jag ganska effektivt dämpa störningar från en viss riktning. Men det stora lyftet kom när antalet radialer passerade över hundra (100 st) trådar, då märktes det verkligen stor skillnad mot att bara ha 2 - 4 radialer. Att öka till 30 - 50 st radialer upplevdes inte som att det var värt arbetet utan det hade säkert gått lika bra med bara ett fåtal radialer.

Radialerna bestod av isolerad RK 1.0 i längder om ca 15 meter utlagda på vanlig svensk jordbruksmark i form av en stjärna.

Jag har även använt en flaggstång i glasfiber som antenn och gjorde så att jag klistrade ett 12 mm brett kopparfolieband som har klister på ena sidan (likt vanlig tejp), mitt på stången lindade jag bandet ett par varv runt stången och fortsatte upp mot toppen. Allt täcktes sedan med vit färg. Flaggstången funkar än idag efter ca 30 år alldeles utmärkt, både som antenn och som flaggstång.

SA6APZ
Jag är långt ifrån trädgårdsmästare, men koppar och växtlighet går väl inte så bra ihop? Att gräva ner koppartråd utan isolering kanske kan påverka gräsmattan? Vatten rinner ju som bekant nedåt, så det kanske inte blir något problem?

Eller så är det ett bra sätt att hålla mossan borta ur gräsmattan? :)

73 de SM0RVV

Jag har även använt en flaggstång i glasfiber som antenn och gjorde så att jag klistrade ett 12 mm brett kopparfolieband som har klister på ena sidan (likt vanlig tejp), mitt på stången lindade jag bandet ett par varv runt stången och fortsatte upp mot toppen. Allt täcktes sedan med vit färg. Flaggstången funkar än idag efter ca 30 år alldeles utmärkt, både som antenn och som flaggstång.

Finurligt! Jag har en träflaggstång och hoppas det skall funka. Hade tänkt sätta en vit FK1,5 längs stången, men koppartejp är ju smidigare och syns mindre när man målat!

// Åke

Tänk på att det nederst i en glasfiberflaggstång finns ett ingjutet stålrör som kan påverka om koppartejpen går för långt ner.

Tänk på att det nederst i en glasfiberflaggstång finns ett ingjutet stålrör som kan påverka om koppartejpen går för långt ner.

Ja, nu har jag ju trä, men jag har samma fundering. Första ca 75cm upp sitter det ju järnbalkar på sidorna för att hålla stången. Undras hur mycket de kommer att påverka. Jag kommer att sätta en plastlåda med förlängninsspole och anti-stat RF choke på en av dessa järnbalkar. In i lådan går RG58:an och ut går kabel till jordplanen och radiatorn.

// Åke

Första fält-testet

Nu har jag testat vertikalen på min hemma-QTH (den skall senare vara i sommarstugan).

Jag lödde på 12 st radialer på jordspettet och spred ut på marken.
Jag lade även spettet ovanpå marken.
Förlängningsspolarna (2 st) samt en 26 uH RF-choke har jag byggt in i en vattentät plastlåda med öppningsbart lock så att jag kan stämma av.
Också hissade jag upp en 7 m FK1,5 i flaggstången.

Jag lindade även ca 20 varv av RG58:an runt ett 75mm avloppsrör för att slippa HF tillbaka i riggen pga obalans.

Det visade sig funka bra. Fick SWR 1,3:1 på 30m och 1,1:1 på 40m helt utan någon extra tuner. Körde även några QSO inom Europa samt ett i Omsk (Asiatiska Ryssland) på 30m utan speciella konds.

När jag kommer till stugan nästa vecka skall jag gräva ner radialerna och jordspettet. Återkommer med resultat då.

// Åke

Attachments

• photo-16.jpg
    photo-16.jpg
    84,9 KB · Views: 104
  • photo-17.jpg
    photo-17.jpg
    35,4 KB · Views: 78
  • photo-15.jpg
    photo-15.jpg
    72,3 KB · Views: 97
  • Screen Shot 2012-07-09 at 11.08.53.png