Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Vad tror du om en sådan här: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=58-690-03&toc=20326En "static choke" parallellt med matningspunkten med en induktans i häraden 20 µH gör precis lika stor nytta när det gäller att leda bort statiska laddningar.
När radialerna är nedgrävda eller ligger dikt mot marken
blir deras Q så lågt att längden är okritisk.
Ju fler och längre desto bättre.
Däremot om radialerna tillhör en GP som sitter så högt att markreflexen kan börja försummas,
1/2 våglängd eller så, kommer radialernas längd med i resonansvillkoret för hela antennen.
73/
Karl-Arne
SM0AOM
Och när vi ändå pratar om nergrävda radialer, vilken skillnad gör isolering resp. ledare utan isolering?
SA6APZ
Jag är långt ifrån trädgårdsmästare, men koppar och växtlighet går väl inte så bra ihop? Att gräva ner koppartråd utan isolering kanske kan påverka gräsmattan? Vatten rinner ju som bekant nedåt, så det kanske inte blir något problem?Och när vi ändå pratar om nergrävda radialer, vilken skillnad gör isolering resp. ledare utan isolering?
SA6APZ
Jag har även använt en flaggstång i glasfiber som antenn och gjorde så att jag klistrade ett 12 mm brett kopparfolieband som har klister på ena sidan (likt vanlig tejp), mitt på stången lindade jag bandet ett par varv runt stången och fortsatte upp mot toppen. Allt täcktes sedan med vit färg. Flaggstången funkar än idag efter ca 30 år alldeles utmärkt, både som antenn och som flaggstång.
Tänk på att det nederst i en glasfiberflaggstång finns ett ingjutet stålrör som kan påverka om koppartejpen går för långt ner.