Larm Inbrottslarm

sm0cuh

Well-Known Member
Problem med falskt larm efter installation av Larm Securitas Direct. Larmet använder GSM för kommunikation med omvärlden, och detta fungerar.
De larmade dörrarna har magnetkontakter med trådförbindelse till centrallådan. (Att satsa på helt trådlöst vågade jag inte)

Problem1: Larm vid sändning på 40m. På manöverpanelen står: "Expansionsproblem". Detta visade sig vara Manöverpanelen = Modul 192

Åtgärd:
Bytte till Skärmad kabel mellan manöverpanelen och Centrallådan. i mitt fall ca 3 meter.
I Centrallådan lindades den skärmade kabeln 8 varv genom en ringkärna FT140-43.
Skärmen kopplades in på plintens ”Common”.

Probelm 2: Oljud/ knatter från Sirenen när jag sände på 40 eller 80meter.

Åtgärd: Trådarna till sirenen lindades 4 varv (tråden räckte inte för mer, annars hade det blivit 8 varv) genom en ringkärna FT140-43 inne i centrallådan.

Ps. Jag försökte först montera klämferriter på olika ställen och där jag kunde komma åt, men detta fungerade ej. Klämferriter är nog bara avsedda för UHF.
Med facit i hand - använd skärmad kabel vid installation av larm. Skaffa ferritkärnor typ FT140-43 på förhand och be installatören linda 8 varv på allt kablage som går in i centrallådan. I min låda finns gott om plats inne i lådan.

73 de OLa
 
Tack Ola för intressant info.
Kommer att ta detta i högst beaktande..
73 / Uffe
 
Hej,
Borde det inte vara så att den trådlösa varianten borde vara säkrare. Inga anslutna "antenner".
Bästa 73
de
sm4anq
 
Det verkar ju som om just 40-metersbandet vore särskilt ohälsosamt för diverse hemelektronik. För min del blev det så att bergvärmepumpen lade av varje gång jag försökte sända på 40 m -- tills naturen själv ingrep på ett brutalt sätt genom att låta åskan slå ner så att en elektronikbox i värmepumpen fick bytas för flera tusen kronor. Den nya boxen tycks tåla vilka amatörband som helst.
73
SM0APK, Stig
 
Hej Ulf ANQ!
Trådlöst har ju nackdelen att tjuven kan störa ut larmet. Men du har rätt i att div kablar kan fungera som antenn, och då kommer våra kunskaper om antenner till nytta. Det gäller då att förstöra antennerna med så enkla medel som möjligt, så inte våra amatörsignaler tar sig in och orsakar störningar. Ola CUH verkar ju ha lyckats med det, grattis!

/Jan
 
Hej Jan, HFI

Jo jag förstår men tror ändå inte att det är så lätt att störa ut moderna larm som vad tidningarna
säger. Skulle man vara så intelligent att man lyckas så skall jag gratulera.

Bästa 73
de
sm4anq
 
Hej Jan, HFI

Jo jag förstår men tror ändå inte att det är så lätt att störa ut moderna larm som vad tidningarna säger. Skulle man vara så intelligent att man lyckas så skall jag gratulera.
Dessutom undrar jag om de inte kan "protestera" på ett eller annat sätt om funktionen skulle störas.

/ Göstha
 
Se upp för helt trådlösa larm. De är lättare att installera, men resulterar i många givare med trådlös överföring på diverse frekvenser. Hörde om ett fall där bilen inte gick att starta när larmet var påslaget. Problemet löstes genom att vederbörande först gick ut och startade bilen, varefter larmet kunde aktiveras.
Sedan var det bara att köra iväg.
En alternativ lösning är ju att inte parkera för nära huset.
/OLa
 
Last edited:
Ligger de trådlösa (relativt billiga) larmen också i det "fria" frekvensområdet
runt 433MHz precis som billarm och dylikt ?
 
Ok tack för upplysningen. Jag antog att det inte längre låg därikring då det är både
lätta att störa att det är tätbefolkat på frekvensen. Har tidigare, ibland med ett ondskefullt
leende, noterat att medtrafikanter på en fylld parkering vid t.ex. ett storköp får stora problem
att låsa upp sina bilar om jag ligger i ett QSO på 70cm bandet... ;)
 
Dessutom undrar jag om de inte kan "protestera" på ett eller annat sätt om funktionen skulle störas.

/ Göstha
Rätt så.

Om centralenheten tappar kontakten (den pollar regelbundet alla detektorer) med en detektor går det ett sabotagelarm, precis som om du klipper av en kabel till en detektor på ett trådbundet larm.

Ett larm utan den funktionen vore ju inte särskilt säkert ...
 
Back
Top