Lastbilar - ny störningskälla?

SM5MX

Well-Known Member
I dagens Morgoneko http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=4540 , drygt 8 minuter in i programmet, förekom ett inslag om ett vägprojekt som gick ut på att särskilt beskaffade lastbilar skulle kunna ta upp elektricitet ur spår i vägbanan. Denna energi skulle kunna driva bilarnas elmotorer i st f konventionella lastbilsmotorer,

Jag förstod inte helt om det rörde sig om någon form av släpkontakter eller om energiöverförignen skedde genom något slags induktion.

Min omedelbara reflektion var, att om det handlade om elförsörjning via släpkontakter, alltså ungefär som ifråga om trådbussar, T-bana o dyl, skulle systemet potentiellt kunna bli en helt ny källa till störningar för radiotrafik. Alltså något vi definitivt inte behöver.

Är det någon som känner till mer om projektet?

73,
Rolf
SM5MX
 
Jag har hört något liknande för något år sedan.
Misstänker att de har någon idé om inducera effekt. I så fall måste det ju bli växelspänning.
Sen blir väl alla bankkort raderade när man är ute på vägarna, så det blir säkert trevligt. :eek:
Allvarligt talat så vet jag inte hur seriösa ingenjörerna var när de skrev om planerna. :rolleyes:

Paus...letar efter morgonekot.

Har lyssnat nu...det handlar tydligen om att ladda bilarna med el från vägbanan.
De kunde gott berätta lite mera detaljerat när de ändå skall prata om det.
Personligen tror jag inte på att det blir av. Vi håller tummarna.
Vi har ju tillräckligt med störningar redan.
 
Last edited:
Ingvar,

Den ingenjör som kom till tals i Ekoinslaget verkade klart seriös.

På tal om induktion har jag alltid undrat hur det är att färdas med maglev-tåg o dyl om man har tandställning eller andra delar av metall någonstans, t ex en pacemaker....

Låt oss se om det finns andra radioamatörer som har ännu mer seriösa synpunkter!

73,
Rolf
SM5MX
 
Ett tag pysslade jag med TPMS (Tyre Pressure Monitoring Systems) - Däcktrycksövervakning
och system för Keyless Entry & Go. Dessa system delade ibland sändarsteg som vid exvis drag-i-dörrhandtag
skickade iväg en serie burstar på 125 kHz för att lokalisera bilförarens nyckel (om den var utanför eller inne i bilen)
eller för att trigga någon av de 4/5 däckssensorerna att lämna tryckdata.

Vissa länder hade ganska hårda regler för varningstexter och/eller nyttjandeförbud för sådana system
för personer som hade PaceMakers inopererade. Varningstexterna som krävdes (se exvis solskyddet
på passagerarsidan - varningstexter för AirBag/Barnstol) var omfattande.

Här handlade det om låga, men tillräckliga effekter för att oroa både regulatoriska myndigheter
och biltillverkare. PaceMakers är man rädda för!

Jag funderar över det där med elektriska vägar de (lyckligtvis få) gånger jag sitter i någon till
synes oändlig bilkö med kolonner av stillastående långtradare.

- Lastbalansering.
- Gemensamma standarder.
- EMC.
- Hälsoeffekter pga starka fält.

Energiupptagning från takavledare typ Trådbussar verkar rent "känslomässigt"
som ett enklare alternativ.

Men hur skall man kunna få till en störfri miljö...
 
God kväll!
Ett mer närliggande problem är väl laddning av elbilar och laddhybrider. Det står väl snart en sån på var mans garageuppfart. Dessutom ska dom ju snart laddas induktivt, som en tandborste.
Någon som har lyssnat?
/Roland
 
Jag har haft en Nissan Leaf på laddning varje natt de senaste två åren ca 10 meter från kortvågsantennen, och nästan rakt under 2m/70cm antennen. Jag har inte hört någon som helst störning från den. Så det går absolut att göra laddare som inte stör :)
 
OK, laddare är en huvudvärk vi dragits med i några år. Vi kan konstatera att vissa konstruktioner stör, andra inte.

Vad jag ville uppmärksamma var en ny, potentiellt mycket besvärande störningskälla, alltså strömförsörjning av lastbilar under färd. Jag tror det vore en fördel om vi, d v s radioamatörer och andra kommunikationsintressenter, redan nu kunde kartlägga ev. nackdelar med systemet och vid behov s a s försöka stämma i bäcken, innan Sverige stolt förklarar sig som föregångsland i detta nya, djärva miljardprogram; det var en siffra i den storlekordningen som nämndes i Ekoinslaget.

Det går att lyssna på Morgonekot från igår kl 09, men den länk jag då kan kopiera går i a f för mig ändå till ett Morgoneko idag.

73,
Rolf
 
Last edited:
Ja vissa saker stör andra inte. Konstruktionsskillnader, vad får det kota , kunskap?
Jag skrotade ett par invertrar för solcellssystem, de var åsksmällda. de har inspänning DC från solceller inom ett brett område exvis 30 - 75 Volt och ett antal Ampere. samt ut 230 V AC som fasas in mot nätet.
Det man finner i sådana saker, är en väldigt stor del avstörningskomponeter. Det handlade ju om professionella saker från erkänd Europeisk leverantör med alla tänkbara typgodkännanden.
En hel radda med filter på både primär DC-ingång och liknande på sekundär AC-utgång.
Minst tre seriekopplade länkar med CM och DM filter av stora feta ferritspolar. Massor av kondingar.
Man kan nog säga att det mesta i apparaterna var avstörningskomponenter. Åtminstone per utrymme sett.
Kostar? Ja nog är detta de dyraste komponenterna i elelektonik. Dioderna och övriga effekttransistoer är ju billiga, liksom styreleketroniken som är standardiserad för att passa olika storlekar av liknande invertrar, lär inte kosta särskilt mycket när de väl är utvecklade.
Skulle tro att man kan mäta mängden ferritmaterial och grov koppartråd i ett kilogram för dessa prylar.
Så visst är det lockande vid tillverkning att utelämna åtminstone en stor del av sådana delar av produkterna. Om apparaten är avsedd för länder där EMC inte är något man bryr sig om. Billiga sådan prylar importeras förstås till EU och SM, ovetandes om saken me EMC eller med berått mod för att tjäna mer pengar.
Min låda för begagnad ferrit blev full efter skrotningen.....
Visst finns det goda förklaringar till att vissa prylar, fabrikat, icke CE-märkt utstyr har helt olika egenskaper när det gäller att blockera radiokommunikation.

En laddare för EL-Bil bör se liknande ut invändigt, liksom EL-bilens eget reglersystem.

Man kan se på en annan sak, ICOM och det filter som finns i DC.sladden till IC-706 och IC-7000. betår av två seriekopplade CM ferritlänkar, med kondingar totalt flera hundra gram ferritmaterial. detta får inte plats i de små radiostationerna, men i större apparater som IC-756PRO IC-718 etc finns samma krets inbyggd.
Avsikten är att dämpa resterna av RF signalen som kan läcka ut på DC-sladden. Vid test körs radion mot konstlast och så mäter man fälten omkring som då bör var låga. Då krävs numera effektiv avdämpning av DC-kablagaget. detta trots att när man kör med antenn så torde fälten vara strkare inomhus från en antenn 15 m upp än från DC-sladden. I vissa länder och världsdelar där ing regler om EMC finns, följer inte dessa DC-sladdar med filter med radion, = billigare radiostation.
Går mn på djupet kan ett hundratal andra EMC-komponenter ha utelä,nats i exvis en IC-706MKIIG för vis marknd. Komponetplatser gapar tomma.

Detta gäller förstås all elelekronik, vi omger os med och köper, ofta svartimporterat och som då saknar EMC komponenter och typgodkännanden, eller falskskyltad EMC.
Mitt exempel på ICOM var där jag har direkt erfarenhet.

Vad jag även menar är att avstötning kräver ganska stora uppoffringar och är en dyr del av dagens elektronik, och i synnerhet om det är effektkomponter.
Det går åt avsevärt med Ferrit än man kan tänka sig.

de
Roy SM4FPD
 
Jag lämnar nu denna tråd, eftersom den inte längre handlar om rubriken och ber samtidigt att få önska alla lycka till!

73,
Rolf
SM5MX
 
Tre olika system är tänkta för att överföra el till lastbilar på väg. Variant 3 och möjligen 1 ska även kunna användas för personbilar.
1. Skenor i vägbanan:
http://fof.se/tidning/2017/6/artikel/sveriges-forsta-vag-som-laddar-el-bilar-i-farten
2. Strömavtagare:
http://teknikensvarld.se/dags-for-invigning-av-e16-som-elvag-310337/
3. Induktionsöverföring från vägen:
http://teknikensvarld.se/elektrisk-asfalt-laddar-elbilarna-om-fem-ar-178284/
Skenor i vägbanan måste ju bädda för problem på vintern. Måste ju också vara relativt låg spänning. Det torde väl innebära en högspänd kabel parallellt med vägbanan och avtapp till kortare sektioner av skenorna. Där torde det väl sitta strömhackare. Vanliga transformatorer finns väl inte i dagens ingenjörers sinnevärd. Alltså risk för störningar där. Här finns ju nu snart en provbana, så det är väl bara åka dit och lyssna.

Induktiv överföring (elektrisk asfalt) låter ju bra. Jag gissar att det blir för komplext åtminstone i närtid så den siste amatören slipper uppleva det.

Återstår luftledningar. Där är det ju bara aktuellt för lastbilar på långa sträckor, typ europavägar och inte inne i villakvarteren. Här vet vi ju hur järnvägstrafiken låter: Problem med isolatorer och andra komponenter och störningar från tyristorstyrningen. Också här lär det inte bli hederliga transformatorer i olja utan strömhackare. Kan bli stora problem där. Idag är det tyristorloken som hörs längst. Jag bor 3 km från närmsta järnväg och tyristorloken stör på 160 m. Distributionssystemet har jag inga problem med på det avståndet. Skulle det matas med hackare skulle det nog ändras.

Summa summarum: Problemet är högeffektshackarna i distributionssystemen.

/Roland
 
Last edited:
Roland,

Tack för ditt mycket intressanta och läsvärda bidrag! Jag lärde mig åtskilligt.

Ja, även jag ömmar särskilt för de lägre banden.

73,
Rolf
SM5MX
 
Back
Top