Ja vissa saker stör andra inte. Konstruktionsskillnader, vad får det kota , kunskap?
Jag skrotade ett par invertrar för solcellssystem, de var åsksmällda. de har inspänning DC från solceller inom ett brett område exvis 30 - 75 Volt och ett antal Ampere. samt ut 230 V AC som fasas in mot nätet.
Det man finner i sådana saker, är en väldigt stor del avstörningskomponeter. Det handlade ju om professionella saker från erkänd Europeisk leverantör med alla tänkbara typgodkännanden.
En hel radda med filter på både primär DC-ingång och liknande på sekundär AC-utgång.
Minst tre seriekopplade länkar med CM och DM filter av stora feta ferritspolar. Massor av kondingar.
Man kan nog säga att det mesta i apparaterna var avstörningskomponenter. Åtminstone per utrymme sett.
Kostar? Ja nog är detta de dyraste komponenterna i elelektonik. Dioderna och övriga effekttransistoer är ju billiga, liksom styreleketroniken som är standardiserad för att passa olika storlekar av liknande invertrar, lär inte kosta särskilt mycket när de väl är utvecklade.
Skulle tro att man kan mäta mängden ferritmaterial och grov koppartråd i ett kilogram för dessa prylar.
Så visst är det lockande vid tillverkning att utelämna åtminstone en stor del av sådana delar av produkterna. Om apparaten är avsedd för länder där EMC inte är något man bryr sig om. Billiga sådan prylar importeras förstås till EU och SM, ovetandes om saken me EMC eller med berått mod för att tjäna mer pengar.
Min låda för begagnad ferrit blev full efter skrotningen.....
Visst finns det goda förklaringar till att vissa prylar, fabrikat, icke CE-märkt utstyr har helt olika egenskaper när det gäller att blockera radiokommunikation.
En laddare för EL-Bil bör se liknande ut invändigt, liksom EL-bilens eget reglersystem.
Man kan se på en annan sak, ICOM och det filter som finns i DC.sladden till IC-706 och IC-7000. betår av två seriekopplade CM ferritlänkar, med kondingar totalt flera hundra gram ferritmaterial. detta får inte plats i de små radiostationerna, men i större apparater som IC-756PRO IC-718 etc finns samma krets inbyggd.
Avsikten är att dämpa resterna av RF signalen som kan läcka ut på DC-sladden. Vid test körs radion mot konstlast och så mäter man fälten omkring som då bör var låga. Då krävs numera effektiv avdämpning av DC-kablagaget. detta trots att när man kör med antenn så torde fälten vara strkare inomhus från en antenn 15 m upp än från DC-sladden. I vissa länder och världsdelar där ing regler om EMC finns, följer inte dessa DC-sladdar med filter med radion, = billigare radiostation.
Går mn på djupet kan ett hundratal andra EMC-komponenter ha utelä,nats i exvis en IC-706MKIIG för vis marknd. Komponetplatser gapar tomma.
Detta gäller förstås all elelekronik, vi omger os med och köper, ofta svartimporterat och som då saknar EMC komponenter och typgodkännanden, eller falskskyltad EMC.
Mitt exempel på ICOM var där jag har direkt erfarenhet.
Vad jag även menar är att avstötning kräver ganska stora uppoffringar och är en dyr del av dagens elektronik, och i synnerhet om det är effektkomponter.
Det går åt avsevärt med Ferrit än man kan tänka sig.
de
Roy SM4FPD