LCR mätare

Tnx alla synpunkter.
Det får nog bli en sådan här: https://www.ebay.com/itm/NEW-Digita...118&pg=2047675&_trksid=p2047675.c100005.m1851

Har sökt på Google och det finns närmast oändligt med träffar. Modifieringar etc.
Billig men givetvis en viss utmaning att bygga hölje till den.
Post Nords "mottagarporto" tillkommer förstås, men det kan vara värt att prova saken.
Den har inte motståndsmätning, men det är knappat nödvändigt, det är ju små spolar och kondingar jag vill kunna mäta.

Blir inte av förrän senare mot hösten, men återkommer med rapport om hur den funkar.

de
ÄssÄmFyraFotPeDahl
 
Har provat ett par olika billiga varianter av LC-mätare från ebay, men det är just den modellen som jag tycker fungerar bäst för små kondensatorer och spolar.

När jag sorterar komponenter, i ett kit t.ex. , använder jag en sån HÄR. Väldigt smidig då den klarar motstånd, kondensatorer, spolar, dioder och olika typer av transistorer. Det är bara att stoppa in komponenten och trycka på knappen, efter nån sekund så talar den om vad det är, och vilket värde den har.

Tyvärr är kineserna inte så bra på att leverera lådor som passar, utan man får ofta fixa det själv.
 
Köpte en sådan här som du var inne på i den här tråden och fick den för ett par veckor sedan FPD.
Det stämmer riktigt bra, har inte provat den på riktigt låga induktanser men på de som jag har och vet värdet på så stämmer det riktigt bra.
Har fått lite input från andra i en grupp som jag är med i och det verkar vara lite olika hur de fungerar.
Det verkar som de tillverkas av olika företag vilka skiljer i kvalité som det verkar men som sagt, min funkar utan anmärkning på det jag har mätt hittills.
73 de SM6POP
 
En LC-100A ja.
Fick min för ett tag sedan, men kunde konstatera att den visade -20% på alla mätningar.
Jag klagade och efter ett tag fick jag en vis återbetalning.
Har köpt en ny på annat ställe och den är bättre.
Men lite klurigt, en spole kan visa 1,5 mH på Lhög, för att sen visa 3,7 mH på L låg.
Men visst det mäts med olika frekvens, och stor spolar är komplexa.

Finns en mod på nätet där man monterar in en 78L05 så den kan matas med 7 - 15 V, lite kritiskt om mn mssat attt mata emd 5 V.
Modden omfattar även en trimmer för kontrast.

SM4FPD
 
Jag köpt min andra på Wish, där får man totalpriset inkl Post Nords axtra porto.

de
Roy
 
Back
Top