LCR mätare

SM4FPD

Well-Known Member
Dvs ett instrument för mätning av motstånd kondingar och spolingar.
Har länge tänkt bygga något som är bättre ände gamla jag har.
Men får inte ur tummen.
Såg den här på TRADERA https://www.tradera.com/item/340198/356662548/lcr-meter-elc-131d
Men inga som helst specifikationer.
Har sökt på nätet och funnit lite spec men knapphändiga.
Jag vill kunna näta med skaplig noggrannhet små kondensatoer och spolar, som 1- 10 pF med kanske en decimals noggrannhet, likson spolar i 0,1 mikroHenry-området. eller 50 nH och uppåt.

Någon som provat instrumentet eller har förslag på något liknande ????

SM4FPD
 
image.jpg Hej jag har ett sånt här instrument finns på eBay och man kan mäta stora spolar till delnings-
Filter med det men batterierna är slut ljust nu så jag kan inte visa hur det fungerar
 
Jag köpte min LC 200 meter innan dom hann lägga på momsen men jag tror att den är
baserad på någon CPU med program jag har inte skruvat isär den och tittat .
 
Tack för svaren.
SM5XUN Peak LCR45, mäter tydligen 0uH till 10H och 0pF till 2MR.
Frågan är vad den visar med en spole på 56 nH ????

Samma fråga ang LC 200 ???

Tydligen har alla tillverkare svårt att speca sina saker och har inte hört talas om SI.
Därmed går spexen att tolka lite hur man vill, vad betyder exvis 2MR

Givetvis kommer testsladdar att påverka mycket om man ,äter små induktanser, men kanske det går att trimma bort dessa?

Att mäta är att veta. Men då måste man vet hur mätaren reagerar.

De
SM4FPD
 
Visst är det så Roy,
men inte ens de enklare LCR-metrarna med kelvinklämmor, typ BK Precision 878 med flera har den precision man helst skulle önska, vi lider ju dessutom av det faktum att mätfrekvenserna håller sig runt 1-10kHz och upp till 100kHz i bästa fall på dessa enkla instrument.
Den begränsade mätfrekvensen passar ju alldeles utmärkt för komponenter i audiotillämpningar men blir klart begränsade för de små komponentvärden som HF-byggena ofta kräver.
LCR45 tycker jag ändå levererar bra repeterbara värden, med en mätpincett är det en enkel match att sortera en hög blandade SMD-kondenstorer, likaså med (inte alltför små) induktanser, utmärkt kompromissmätare alltså ;)

Man bör kanske även ställa sig frågan vad man skulle ha för nytta av den yttersta precisionen, om nu mätsladdarna blir så kritiska så kommer även ledningsbanor och tilledare i den tänkta konstruktionen ha lika stor eller större inverkan.
Har man behovet att karakterisera sina komponenter sker det bäst i en mätpodd på till exempel en HP4285A för kostnaden av en bättre begagnad bil, eller får man helt enkelt nöja sig med 'tillräckligt bra' precision för en tusenlapp eller därikring.


Håller förresten med om specen, den kunde ju varit relevant och inte redovisa vilket mätområde displayen kan visa, lite som att beskriva en multimeter med att den kan visa '1999' i displayen.
 
Jag var på väg att kommentera angående komponentvärdena men Roy hann före.
Problemet är att få tag på något som mäter ner till nH och enstaka pF och som
kan göra det på MHz och uppåt. En sådant instrument tenderar att bli "litet dyrare" men å andra hand
har man "glädje av det hela livet" för att travestera Gösta Ekman. Speciellt
ferriter har en viss förmåga att förvåna när man letar i junkboxen och skall
karaktärisera dom för något HF-bygge.
 
Det går att bygga själv också. Jag byggde denna http://electronics-diy.com/lc_meter.php fast med en Arduino istället. Har gjort spolar i storleksordningen 100nH och kunna mäta skillnaderna med den.
DSC_0222.JPG
Hittar tyvärr inte länken som beskriver formeltröskandet för att beräkna L/C och kalibrering(räkna bort mätssladdarna) men kan alltid gräva fram koden ifall det är intressant.
 
Kul med alla synpunkter i ämnet.
Egentligen räcker det med en LC mätare, Resistans mäter man ju bra med Fluken.
Vad gäller låga indukanser, och låga kapacitanser, 1,2 pF, 4,7 pF etc, 50 nH ja kanske ner till 10 nH så är ju inte noggrannheten det viktigaste, utan möjligheten att skilja på 10 nH och 22 nH.
Dvs något jag hittills saknat, därav tråden här.
Verkar finns en del alternativ i alla fall.
Sen har man ju en massa ytmonterade saker som saknar stämplat värde och det vore ju kul att kunna använda dessa efter att ha mätt upp dem.

SM4FPD
 
Jo denna minns man, dvs TF2700, fanns nog på många ställen.
Utan handbok står man sig nog rätt slätt med en sådan.
Dessutom: livet är för kort för QRP säger dom, gäller nog i detta fall oxo.
Tänk en burk med några hundra ytmonterade småskitar, kan ta ett par dagar att gå igenom.
Men instrumentet är kultur!

SM4FPD
 
Skall man mäta sådant här skulle jag rekommendera en gammal HP 4195A. Den gör allt man behöver så länge man håller sig under 500MHz!
Borde inte vara så fasligt dyr nuförtiden.
 
Back
Top