LD-MOS MRF1K50H

Per/SM7YES

Well-Known Member
Någon som hunnit börja testa med denna nya trissa? Går den köra rätt in i ett standardkort (modul) för BLF188XR/BLF578XR etc, utan att behöva ändra något i matchningen?

Exempelvis denna spanska modul som verkar vara baserad på Freescales applikationsexempel:
http://www.ebay.com/itm/Ham-Radio-2M-Power-Amplifier-Module-1000W-WITHOUT-MOSFET-140-148mhz/132162036434?_trksid=p2047675.c100011.m1850&_trkparms=aid=222007&algo=SIC.MBE&ao=1&asc=40130&meid=11fdba7ef10f471b914e55b6b0880831&pid=100011&rk=1&rkt=10&sd=131954576381

Jag tänker mig att ev labba med de 2 utgångskondingarna (ev göra kondingar med stumpar av teflonkoax som en känd amerikan gör), men kul veta om någon har erfarenhet redan om denna transistor och kan dela med sig.

Bifogar en nytagen bild på skönheterna som kom i fredags :)

Tackar på förhand.
Mvh
/Per
 

Attachments

  • IMG_5272-1.JPG
    IMG_5272-1.JPG
    720 KB · Views: 46
Last edited:
Nämnda MRF1k50 klarar som de övriga "extreme rugged"-typerna; BLF578XR, 188XR osv SWR 65:1 alla fasvinklar, och man talar alltså nu om att trissorna blivit lika stryktåliga som rör. Nu känns elektronrör verkligen passé även i stora slutsteg! En trissa på 1,5 kW är ju inte dyrare än ett motsvarande rör.
För att inte tala om den mycket lägre risken när man slipper högspänningen...
Hejdå rör! :)
Jag ser framemot när fler börjar bygga med dessa transistorer och kan dela med sig av sina erfarenheter!
Man kan ju fuska lite som jag gjort och införskaffa färdiga kort och nöja sig med att lösa det mekaniska med ilödning av transistor, kylningsproblematiken, strömförsörjning lågpassfiltrering och antennrelä (RX-TX).
Sen fixa ihop 2-4 moduler med Wilkinson-combiners eller motsvarande är ju faktiskt inte så blodigt heller. Mer eller mindre som att stacka antenner.
Med dessa färdiga kretskort och humana spänningar så kan helt enkelt fler av oss börja bygga rejäla steg till ett överkomligt pris :) Alla nyckelkomponenter finns nu att få tag på billigt ute på nätet. T ex HP/Compac ProLiant server-nätdel; 48 Volt 60 Amp får man för runt en 500-hundring. 2 kW REW14 reläer hittar man också till bra priser osv.
Färdigbestyckade kort med eller utan transistor finns för de flesta frekvensband. Bara kolla Ebay t ex.
Här lite transistordata: http://www.nxp.com/products/rf/rf-p...mos-transistor:MRF1K50H?tab=Documentation_Tab

73 de SM7YES
 
Skummade lite snabbt så kan ha missat något. Men:

Det är stor fördel med att löda fast transitorn mot värmespridaren (koppar) i stället för att skruva dit den och lita på värmepasta och planhet hos spridaren. Mycket bättre och säkrare värmetransport vid lödning.

När man så väl har fått över värmen till kopparspridaren så är det lugnt att fästa denna mot alu-kylaren på vanligt vis. Det finns säkert en massa info om detta på Inet.
-o-
I en skrotad dator här fanns en CPU-kylare enligt bild. Här är det värmespridaren som är lödd mot alu-flänsen. Kanske vore det lite vågat att löda cpu'n mot kopparn, men det görs förmodligen ändå så i lite vassare sammanhang.
 

Attachments

  • cu-solder-al.png
    cu-solder-al.png
    726 KB · Views: 36
DF9IC höll ett föredrag på förra VHF-mötet i Finland om bygget med LDMOS och då lödder han med
speciellt lödtenn, se bild.

/73 Tommy

PS Janne du kommer väl på VHF-mötet på Tjörn ? vushf2017.se DS
 

Attachments

  • IMG_3904.JPG
    IMG_3904.JPG
    127 KB · Views: 32
Jajamen. Det finns vismut-tenn som smälter under 14o grader och man bör löda fast trissan i en kopparvärmespridare som sen skruvas fast på kylflänsen.
Edit: Ja nu fick jag efter mycket om och men fram bilden här på slöa ham.se, och ser att det är samma tenn jag talar om och informationen om tennet har jag fått från samma källa :)

(ham.se är ju helt i snigelfart och har varit så länge nu. Är den på en gammal 286:a med 28800-modem??)

Nämnda tyska professor var faktiskt han som tipsade mig om vart man köper transistorer till hyfsat pris, så det är där jag inhandlat mina transistorer:
http://www.pcs-electronics.com/tran...21274&osCsid=76a84ed412bd7eacfce04f1aa5e22a23
Är förstås även en bra källa för reservtrissor till diverse P-A:n

http://www.w6pql.com är annars en bra källa till information. För att inte tala om youtube som ni redan varit inne på. Bara att söka på de vanliga transistorerna BLF578 och BLF188XR eller liknande.

DF9IC höll ett föredrag på förra VHF-mötet i Finland om bygget med LDMOS och då lödder han med
speciellt lödtenn, se bild.

/73 Tommy
 
Last edited:
Märkligt. Linux kör jag och testat med både firefox och chrome. Även på mac med safari, chrome och firefox. Det kanske är bara explorer på windows som funkar? Det har jag tyvärr inte... Bredband är olika som jag testat på. ADSL hemma och 4G och ADSL 60 Mbps på jobb. Processorer i datorerna är 4 kärniga intel. Vad krävs egentligen för system? Nu för att komma in här tog runt 30 sekunder för varje sidbläddring... Allt annat på nätet bläddrar fram med bråkdelar av sekund. Ja enda skillnaden torde vara om man har windows så vi får väl lämna detta forum åt windows-användarna.
 
Lika uselt med Explorer på win10-maskin när jag testar nu... 10 sekunder någon gång för sidbläddring men oftast över 30 sek. Oanvändbart!
 
Lika uselt med Explorer på win10-maskin när jag testar nu... 10 sekunder någon gång för sidbläddring men oftast över 30 sek. Oanvändbart!

Om du tänker att det ibland kan gå dagar mellan nya inlägg eller poster på ham.se, så är dina 30 sec inte så långa kritiska längre..

Förstår inte hur du kan få så dålig uppkoppling med så bra utrustning..

1 Mbit, Firefox, Gammal slö android - ger några sekunders väntetid... max
 
Last edited:
Får en att undra om du har någon sorts VPN eller en DNS-server som är slö.
Har samma laddningstider som SA0CHN har
 
(ham.se är ju helt i snigelfart och har varit så länge nu. Är den på en gammal 286:a med 28800-modem??)
Med följande grejjor tar det oftast en, ibland två sekunder, att ladda ny sida här på ham.se för mig. Undantag finns, men då är även andra siter sega att ladda.

Gammal Dell Pentium Dual Core CPU E2140 1.60GHz
4G RAM
nvidia GeForce 9500 GT 256RAM, I/O ports size=128

Linux Mint
Firefox 53.0 32-bit
Mobilt "Bredband" med 4G-dongle som maxar drygt 2 MB/s,
via halvtrött TPLink-router som slöar ner förbindelsen.

Det tar en sekund, eller mindre, att ladda hem bilden på dina tre trissor, och mindre tid än så, att visa den i egen tab (fast då kanske bilden inte hämtas hem igen?).

Om din övriga Inet-trafik går med förväntad/normal hastighet så är det något skumt på g. Det vore intressant att höra vad du kommer på för lösning på ditt fartbekymmer mot ham.se .

Då vi hade qso på 80 meter SSB för en tid sedan, där du körde remote från bilen, så märkte jag inte några dropouts eller andra tokigheter. Kanske körde du inte via Internet utan med egen remote-förbindelse då. Mitt minne kan glappa där, ty det var ju ett tag sedan.
 
Att det handlar om just 30 sekunder får mig att misstänka att det är ett DNS-fel. Kanske är det så att din klient eller router först försöker göra ett IPv6-uppslag. Försök stänga av IPv6 i både dator och router om möjligt.

SM7JKW Greger
 
Tester har gjorts med samma resultat både hemma och på jobb på olika bredband och internetoperatörer olika datorer och olika webbläsare.
Av någon anledning så går allt sekundsnabbt nu... . Får se hur länge detta varar. Så här snabbt har det inte varit sista månaden, så någonting har antaglien hänt med HAM-se. Attt 3 olika operativsystem. 3 olika bredbandsleverantörer. Hemma har jag dels adsl och dels 4G, och på jobbet 60 MBPS Telia adsl som sagt. Och lika många olika relativt nya datorer, varav 2 med 3,9 GHz 4 kärning i/7 med 16 GB RAM och alla möjliga webbläsare skulle krångla samtidigt tror jag inte på. När man dessutom parallellt kunde ladda aftonbladets eller expressens sidor med all flash på inom 1 sekund och samtidigt tog ham.se 30 sekunder med nästan inget grafiskt innehåll... Däremot märkte jag att det gick snabbare när jag inte var inloggad igår så det kan varit något strul med min inloggning på HAM.se servern som man nu åtgärdat. Jag tackar för att det blivit åtgärdat. Hoppas det håller i sig.

SM5AKU: När jag kör remote så är det via mobilt bredband så kvalitén kan variera när man är ute och kör i skogarna förstås.
 
Last edited:
Ja allt går inom en sekund nu. Vore kul om vederbörande på HAM.se kunde berätta vad som var felet.
 
Ditt resonemang har bara en blotta, alla vi andra har inte upplevt dina problem
och vi uppvisar ett ännu bredare spektrum av datorer, OS och uppkopplingar.
 
Back
Top