LDG Z11 Pro II, SWR indikering

SA7CNG

Well-Known Member
Jag har precis fått hem en LDG Z11 Pro II autotuner och testat, den fungerar väldigt fint. Det enda som gör mig lite konfunderad är att när jag tunat in frekvensen på FM, indikerar enbart lysdioden för SWR <1.5, men när jag sedan sänder på SSB blinkar även de andra två SWR dioderna, radions SWR-mätare säger dock att SWR är helt OK.

Det inträffar bara på vissa band, tex nedre delen av 20m-bandet. Kan det vara störningar i radiorummet? någon som stött på något liknande?

//SA7CNG
 
Jo till viss del. Det har hänt att jag fått köra en ny fin tuning sekvens på autotunern, efter att ha gått från
5 W till tex 25 W. Men därefter var ståendevågen stabilt ok för radion. Höll då på och provade en trådvertikal, och ett försök till ett jordplan.

Om du testar att stämma av i 2 effekt steg (och inte för hög effekt så radion far illa ) på samma frekvens, kan det bli bättre då ?
 
Det kan bero på att effektregleringen (ALC) i sändaren inte är snabb nog att hålla nere PEP till samma maxnivå som vid FM. För att lysdioderna skall blinka krävs ju bara kortvariga effektspikar som radion mycket väl kan lämna vid SSB.
 
Tack för tipsen! Efter byte av antenn och inkoppling till jord är problemet löst. LongWire lösningen verkar fungera skapligt, tunern kan hantera samtliga band åtminstone.

Longwire.jpg
 
Back
Top