Led som skalbelysning

sm6nzb

Well-Known Member
Hej

I KRAS-NYTT har Leif SM7MCD beskrivit hur man modifierar och monterar lysdioder
i en Drake TR-7.
Han har copyright på beskrivningen så ni får vända er till honom, om ni inte går med i SK7CA förstås, HI

/ 73 tommy SM6NZB
 
Skalbelysning

Det finns 2 fina beskrivningar på SSA-sidan angående QROlle.
Avsniitet är - tips- tror jag.

Har själv funderat på den 3-benta LED som är röd, grön eller vit beroende om
man matar ström till ena, andra eller båda plusbenen.

Kan rekomendera OH-beskrivningen som är superb.

73 de SM0ETT / Hans
 
Du tänker på RGB dioder, som innehåller tre färger och kan koobineras till alla färger.
Kul saker.
Dock är de inte så ljusstarka som exvis de vita som ju mer eller mindre är avsedda som belysning.
Det finns två färgade dioder röd och grön, med båda påslagna blir det en orangelikande färg.
Även dessa lite klena i ljustyrka, och de lämpar sig bäst som "indikatorlampa".
Eller om man nvänder många för att få tillräcklig ljustyrka.
Det finns Vita om är mycket ljusstarka, och som kan ersätta glödlampor, de går kallt och åldrar inte plasten exvis i S-mätare och plastskalor på öldre riggar.
Här finns bra LED och bra fakta om dem:
http://www.upplyst.se/index.php

En viktig sak är att de Vita LED arna är rätt känsliga för överström. Står det 20 mA och du ger dem 30 mA blir livslängden mycket kort. 10 - 20 timmar....
Andra färger verkar tåla hur mycket som helst.
Tänk oxo på att två dioder med exvis 10 - 15 mA ger mer ljus än en med överström.
Har du 12 Volt är det praktiskt att seriekoppla två eller tre och ett motstånd.
Att prova UV LED är kul, de ger en synlig del av det blå och nära UV ljus, exvis självlysande graderingar på äldre radio lyser upp i det skenet.

Att leka lite med blå LED inne i em äldre radio ger ett spännande mystiskt sken som impar på kompisar och grannen.

Firman jag länkade till ovan har även de efektdioder man som finns, exvis 1 3 och 5 Watt LED.
Upp till 1 Amp ström. de måste kylas, men lyser som en skrivbordslampa.
Här måste man vara noga med strömbegränsningen.
De 5 mm Vita på 25 000 mc som han har är enligt mig bäst och kostar SEK 8.
 
LED-belysning

Tack broder för infon.
Har sett annons i "Praktisk båt" (eller nåt liknande) från -Upplyst.se-, men helt missat att
de säljer lösa LED.

De skulle sitta perfekt som belysning ner på bordet i husbilen.
Lysrörselektroniken stör något så förbajat vid HAM-aktiviteter.

Dessutom så skulle bodelsbatteriet räcka längre!

73 de SM0ETT / Hans
 
SM7NZB said:
Hej

I KRAS-NYTT har Leif SM7MCD beskrivit hur man modifierar och monterar lysdioder
i en Drake TR-7.
Han har copyright på beskrivningen så ni får vända er till honom, om ni inte går med i SK7CA förstås, HI

/ 73 tommy SM6NZB

Leifs artikel finns nu på ESR.SE

73 de SM7SEK
Uffe
 
Ja att göra arbetslampor med LED för båt bil och husvagn måste var perfekt.
Man kan dock ibland tycka att de vita LED är lite kalla i färgen.
Att glödljus är lite mysigare.
Jag har tänkt labba med att blanda lite olika färger för att justera spektrat lite.
Exvis kunde man göra en arbetslampa av ett antal vita, i form av en lång sak, exvis. 10 st vita och var tredje en orange elelr röd led.
De oranga som kallas "bärnsten" är en rätt trevlig färg.
En del vita ger ett blåaktigt ljus, ibland vitt i mitten och emd en blå ring.
De jag rekommenderade på Upplyst, 25000 mc 5 mm vit är de vita som är bäst och har trevligast spektra.
Se på den sajeten så ser ni en applikation där man sätter 24 LED i en ring omkring kameraobjetivet, för makro belysning.
det är min ide, som jag tipsade.
Kortet är c:a 80 mm i diameter och jag har en fil med layout om nån vill ha.
Vi använder den ringen även på mikroskop för att få en skuggfri belysning av utmoterade kretsar.
Man kan seriekoppla olika färger bara man ser till att serie gruppen får den ström som är tillåten. 20mA.
Så parallellekopplar man gruppvis om man vill ha fler än 3 st vid 12 Volt.

Idag är LED ficklampor ofta så billiga att det nsätan lönar sig att köpa sådan och bygga om till arbetslampor.
 
Back
Top