LED störningar ljus

Ytterligare en sak som tillägg till listan på framtida störkällor.

Watt controller

En "Watt-controller"
En grej som gör att man kan köra strömförbrukare på en lägre säkring än vanligt.
ex en 2 kW sak som normalt kräver 10 A säkring, kan nu köras på 6 A säkring.
Smart va! den gör effekt, vad som händer med elmätaren förtäljer inte storyn.

Jag kan nog gissa att den alstrar ströningar, om inget annat stör så gör denna....

Nån som vill spekulera vad grejen innehåller?
1. Ett NTC motstånd som tar bort inrusningströmmen, stör ej
2. En grej som sänker spänningen tills max strömmen är uppnådd, stör
3. Något magiskt som gör ström, spänning och effekt. stör mycket

de
Roy
 
Nu börjar de små trädgårdsbelysningarna lysa utomhus när det blir mörkt. dvs sådana med en solcell accar och som lyser när det mörknar, och laddar på dagen. Många av dessa bygger ju faktiskt på en liten ful DC omvandlare.
Skämtare där! :D:D:D
 
Nej detta är inte ett skämt CZR, dessa prydnadslampor består av en cell Ni-meH, för att få lyse i en vit LED krävs högre spänning och en hackad omformare finns i dem.

Vid laddning används en solcell, (0,4 - 0,5 V) och den måste hackas upp till 1,5 Volt för att ladda accen.
En del av dem ahr fler solceller och laddar direkt.
Så jag menar att det är helt realistiskt att grannens trädgårdslampor kommer att störa hos någon.

de
FPD
 
Jag hade en ledslinga uppe ett par månader runt jul och den störde inte. Inköpt på Coop.

Så här fint var huset med ledslingan längs hela framsidan och ena gaveln.

Edit: Även julgranen hade led-lampor av icke störande modell.
 

Attachments

  • led.jpg
    led.jpg
    38,6 KB · Views: 593
Nej detta är inte ett skämt CZR, dessa prydnadslampor består av en cell Ni-meH, för att få lyse i en vit LED krävs högre spänning och en hackad omformare finns i dem.
Jaså, då måste det vara något nytt, för jag har tre trädgårdslampor med solceller som har två uppladdningsbara batterier i varje, men där finns minsann inget som blir hackat. Dessa är dock flera år gamla. :rolleyes: Skall kolla vid ett tillfälle hur mycket solcellerna lämnar.


Visst ser det mysigt ut, Ulf!
 
Last edited:
Jag hade en ledslinga uppe ett par månader runt jul och den störde inte. Inköpt på Coop.

Så här fint var huset med ledslingan längs hela framsidan och ena gaveln.

Edit: Även julgranen hade led-lampor av icke störande modell.

Jättefint! och givetvis inte sämre av att led-slingan är tyst.
Just vetskapen om att vissa slingor fungerar bra och andra mindre bra gör att jag nu är mycket nyfiken på vilken typ och fabrikat som störde mig.

Just nu är det helt mörkt i den lägenheten, kanske är det ingen hemma.
Tyvärr har dom inte porttelefon utan bara kod så jag kan inte komma in i huset.
Får vänta utanför porten och hoppas på att bli insläppt.

/Micke
 
Mikael Sandberg SM5ZBJ skriver på Facebook "Amatörradio" grupp att Julas Led belysning med artikel nummer 002601
stör på 20, 40 och 80 meter.
/ Tommy
 
Back
Top