Ledningsrätten -> 3G master på DIN tomt!

Tycker du det är bra att Ledningsrätten ska gälla även master och dyl.?

  • Nej, fy tusan vilken idioti! Jag ska skriva på protesten!

    Votes: 17 85,0%
  • Jag bor i hyreshus och bryr mig inte!

    Votes: 2 10,0%
  • Klart de ska få sätta upp master vart som helst!

    Votes: 2 10,0%
  • Vet inte... :-/

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    20

SM4WWG

Well-Known Member
Jaha då grabbar och tjejer som har en mast hemma på gården!
Nu kanske mobiloperatörererna kommer och KRÄVER med lagen på sin sida att få sätta
upp grejor i din mast eller resa en ny mast mitt på din tomt om de vill det...
Läs om regeringens sjuka sätt att tänka...

Stoppa ett orättfärdigt lagförslag!

Regeringen har kommit med en panikartad åtgärd för att skynda på 3G-mobiltelefoniutbyggnaden. Det gäller den s.k. "Ledningsrättslagen" som regeringen vill ändra fr.o.m. augusti i år! (Remisstiden är till den 1 juni med beslut redan den 16 juni! Mao Bråttom!)

Regeringen vill tvinga privata och kommunala fastighetsägare att acceptera master och antenner varhelst operatörerna vill sätta upp dem! Idag gäller ledningsrätten för fysiska ledningar, men inte för mobilmaster; låt det så förbli!

Detta övergrepp mot din rätt att disponera över din fastighet ("äganderätten") kan inte accepteras! Du kan om den nya lagen går igenom t.o.m. befaras bli skadeståndsskyldig för ev. skador som orsakas av en mast som satts upp mot din vilja på din fastighet!

Värna rätten att säga Nej!

Vi Kräver:

Stopp för ändringen av ledningsrätten med avseende på utökningen att omfatta trådlösa delar av elektroniska kommunikationsnät, t. ex. mobilmaster, trådlöst bredband och mikrovågslänkar.

Tack för ditt stöd! (Denna protest är partipolitiskt obunden!)


Klicka på länken och ge din röst:

http://www.petitiononline.com/Polaris/petition.html
 
Självklart röstade jag nej!
Kommerciella intressen ska inte få tvinga in sig vare sig hos oss amatörer eller hos andra.
Tänker driva denna fråga lokalt hemma i Falköping igenom mitt parti och kan på så sätt säkert skaka fram 100 röstare till.

Samtidigt får man komma ihåg att idag är i stort sett amatörernas privata master enda chansen för en del operatörer att få igång 3G på vissa platser där kommunen nekar uppsättning till mast.
En amatör kan inte nekas att sätta upp en mast inom ramen för den fria höjd som är idag om den placeras på utanför det minimiavstånd från grannes tomt enligt EU direktiv.
Finns det redan en mast så är det fritt fram för operatörer att hyra in sig.

Om regeringens förslag skulle gå igenom riksdagen så kan det bli problem för oss. Men inte större problem för oss med master än att vi kan ställa till med så mycket besvär för 3G operatörerna att de inte vill ha sina 3G stationer hos oss.

1. Amatören är ju primäranvändare av masten, stör 3G på något band så måste ju operatören givetvis ordna detta (om det går) omedelebums.

2. Amatören som primäranvändare bestämmer ju själv när han behöver göra åtgärder/service/reperationer/experiment på sina antenner. Detta kan han ju göra flera gånger om dagen om han orkar med. Tror inte 3G operatörer är speciellt intresserade utav att ha driftsstopp ofta och länge. Då är det bättre att ha sina grejjor hos någon annan.

3. Mastägaren bestämmer själv priset på att hyra ut del i mast.

73 Magnus
 
Last edited:
Även om jag bor i hyreshus så kan jag inte låta bli att svara. Så klart ska INTE telecomföretagen få komma och sätta upp antenner i privata master eller resa master på privat mark, osv. utan vidare.

Regeringen oavsett partifärg har väl aldrig kommit med bra idéer och förslag som jag ser det. Det verkar vara helt befängt detta förslag.

Jag röstade också nej till detta urbota och dumma förslag...
 
Back
Top