Leta störningar med kamera...

SM4WII

Well-Known Member
Kom att tänka på att när jag lekte med min teslaspole så kunde man se corona till och med runt kablarna då man fotade den.
Funkade inte lika bra när det var en stjärnklar kväll men man kunde faktiskt se en hängislolator med ett par problemställen :)
järde tallriken uppifrån och sedan infästningen av ledningen, skulle kanske kunna orsaka radiostörningar.
 

Attachments

  • DSC_3968_s1.jpg
    DSC_3968_s1.jpg
    31,6 KB · Views: 84
  • DSC_3969.JPG
    DSC_3969.JPG
    6,4 MB · Views: 78
För några år sedan hade jag otrevliga störningar över HF/VHF som jag pejlade till en el-stolpe i närheten. En skärmdump från den bärbara spektrumanalysatorn + några bilder tagna med jobbets värmekamera som visade att en av dom tre isolatorerna i stolpen höll en temperatur om ca 90 grader (till skillnad från dom övriga som var "normala") blev till en .PDF mailad till elbolaget. Efter ett tag åtgärdade man och bytte isolatorn. Kommentaren från elbolaget var att "Vi brukar få störningsrapporter från radioamatörerna och det är vi tacksamma för".
 
Sedan några dagar har det uppstått en ny störning på VHF: Ett 50Hz fräsande ljud som tidigare hördes när en isolator i närheten läckte. Riktningen är densamma, pekande mot en sträcka med luftledningar där stolpmonterade transformatorer försedda med stavsäkringar är en del av installationen.

Vid ett tidigare tillfälle, på vägen mot arbetsplatsen en tidig morgon där en stolpe med transformator står precis bredvid vägbanan kunde jag se hur en dålig kontakt vid en stavsäkring resulterade i ljusbåge som lyste upp stolpen med ett blåvitt sken. Den gången var det inte svårt att få ut nätleverantören för att åtgärda problemet. Den här gången står stolparna delvis i en sankmark/våtäng och ledningen går dessutom över privat avlyst mark vilket gör felsökningen svårare.

Tidigare kunde man enbart se felet med värmekamera och spektrumanalysator. Med handburen antenn gick det att spåra riktningen. Jag hade tillgång till samma sorts pejlutrustning som syntes i en artikel i QTC för några år sedan. Den läckande isolatorn gav inte ett ljud ifrån sig.

Leverantören har sedan flera år planerat att riva alla luftledningar för 10kV och mindre men projektet har skjutits upp ett flertal gånger. Mailförfrågningar har resulterat i att man inte nu reparerar något. Man har samtidigt inte svarat på frågan när ombyggnaden skall starta.

Suck...
 
Back
Top