Licensavgift för datorer !

Det betyder att även alla med "modern" mobiltelefon måste betala TV-licens.

Vem har bett om att få tillgång till TV på nätet? inte jag i alla fall.
/Micke
 
Det betyder att även alla med "modern" mobiltelefon måste betala TV-licens.

Vem har bett om att få tillgång till TV på nätet? inte jag i alla fall.
/Micke

Näe, mobiltelefoner och surfplattor skulle vara undantagna "för dom är inte främst avsedda att använda till att se på tv"

Ehh, min dator var inte heller avsedd för det tills ni sa det.

Men det är lungt, jag har lagt ut lite lättklädda bilder av mig själv på nätet, ni kan alla pröjsa mig en femhundring i månaden för att ni kan se dom!

Nu betalar ju redan dom flesta som har tv, men det är ändå förjäkligt med den typen av negativ avtalsbindning.
 
Det är märkliga tider vi lever i. Snart får kanske alla betala bilskatt, även om de inte har någon bil...
 
Det är märkliga tider vi lever i. Snart får kanske alla betala bilskatt, även om de inte har någon bil...

Eller som i Göteborg, Trängselavgift på både vägar runt göteborg såväl som till göteborg :mad:

Dessutom så höjer spårvägen avgifterna för dom som åker kommunalt :mad:

Snart så blir det Trängselavgift på våra stormarknader också, Ullared m.m.!:confused:
 
Ja, försöker dom fakturera mej så får dom bara ett finger, den saken är klar. Dom får hitta på nåt annat. Det kommer aldrig hålla rent juridiskt. "Varan ej beställd" får dom på fakturan som prompt går i retur. Så enkelt är det.
 
Jag tror inte att det håller, rent juridiskt, därför att du har ju inte heller 'beställt' tv-utsändningarna från SVT.
Du skall enligt lagen betala för en mottagare oavsett vilken kanal du tittar på och om din dator kan ta emot och visa tv-utsändningarna så är det en 'tv-mottagare' och då skall du betala !

Eller....?
 
Dom kommer snabbt trassla in sej i bevisbördefrågor. Är det jag som ska bevisa att jag INTE tittar på SVT eller dom som måste bevisa att jag gör det?
Lycka till, säger jag. Jag har inte beställt produkten, utnyttjar den inte heller, och därmed kan dom bara dra åt pepparn.

Dom kan ju hävda att det finns en lag på att jag ska betala, men...då får dom först bevisa att min dator används som TV - på SVT. Hur ska dom göra det? Husrannsakan? Muahaha. Lycka till, SVT/Radiotjänst :)
 
Last edited:
SM7Ballz, men det räcker ju att du innehar en dator som jämställs med TV-mottagare i lagens mening. Har du möjlighet att titta så måste du betala även om du inte tittar. Men visst är det ologiskt. Bättre hade varit om SVT erbjöd sina program i form av tjänst som blev tillgänglig mot betalning. Då hade alla problem varit lösta. Jag hade gärna avstått att betala för att som lök på laxen slippa se SVT.

/Bengt
 
Inte förän en tv kanal förutom svt börjar utpressa folk på pengar för att man har möjlighet att se något dom väljer att lägga ut okodat på nätet kommer frågan att prövas.

Någon som har bra kontakter inom tv-branchen?
 
Har man en tv (platt eller tjock) hemma så betalar ju redan de flesta TV-avgift, och vad jag förstår är det samma avgift oavsett antal apparater i hushållet, så däri borde väl datorer ingå.

Det är väl först när man bara har en dator men ingen TV-apparat eller video eller annan TV- mottagare som man åker på avgift pga dator. Men hur kontrollen av innehav skall ske är väl en annan fråga...

Tänk om politikerna för för sig att beskatta datorer... Huga
 
Varför är det så attans populärt att hacka på public service?

I mina ögon är det den enda svenska TV-providern som har hög kvalité på både teknik och utbud - alltså bredden på utbudet. Enskilda program kan förstås fortfarande vara dåliga rent subjektivt.

Det är ju själva kärnan i public service. Att vi alla samlar in medel för att få program som täcker både stort och smått.

Anledningen till att det inte ligger på skattsedeln är ju att regeringen inte ska ha direkt ekonomisk makt över SVT/SR/UR. (Berlusconi anyone?)

73 de SM0RVV
 
Varför är det så attans populärt att hacka på public service?

I mina ögon är det den enda svenska TV-providern som har hög kvalité på både teknik och utbud - alltså bredden på utbudet. Enskilda program kan förstås fortfarande vara dåliga rent subjektivt.

Det är ju själva kärnan i public service. Att vi alla samlar in medel för att få program som täcker både stort och smått.

Anledningen till att det inte ligger på skattsedeln är ju att regeringen inte ska ha direkt ekonomisk makt över SVT/SR/UR. (Berlusconi anyone?)

73 de SM0RVV

Men man måste ju för bövelen få välja bort sånt man inte vill ha?

Väldigt många ungdomar i min bekantskapskrets har ingen tv i sina första egna boenden och har dom en används denvsom bildskärm för tv-spel och nerladdat material, samt för betalstreaming av idrott.

Ingen av dom vill ha SVT och då ska dom inte heller behöva betala för att SVT inte kodar sina kanaler och tar betalt enligt gällande system för övriga kanaler.
 
Varför är det så attans populärt att hacka på public service?

I mina ögon är det den enda svenska TV-providern som har hög kvalité på både teknik och utbud - alltså bredden på utbudet. Enskilda program kan förstås fortfarande vara dåliga rent subjektivt.

Det är ju själva kärnan i public service. Att vi alla samlar in medel för att få program som täcker både stort och smått.

Anledningen till att det inte ligger på skattsedeln är ju att regeringen inte ska ha direkt ekonomisk makt över SVT/SR/UR. (Berlusconi anyone?)

73 de SM0RVV

Tror att den nya avgiften för andra media (dator) är ett slagträ för att få beslutsfattarna att inse att licensmodellen är förlegad, de måste komma med en ny lösning. Hörde i ett debattprogram att ett förslag är via skattsedeln men med en separat avgift som redan kyrkoavgiften är.
 
Last edited:
Men man måste ju för bövelen få välja bort sånt man inte vill ha?
Det beror nog på hur man ser det.

Om man hypotetiskt antar att SVT är som en kommersiell tjänst som vilken som helst, då håller jag med dig.

Men nu är inte det SVT's uppdrag, uppdraget är public service. Samma som t ex BBC (vilka även de håller hög kvalité)

Licensen är helt enkelt en skatt, men den går inte via vanliga skatten. För om den gjorde det så skulle SVT bli helt regeringsstyrt, något vi inte vill kanske? (inte jag iaf)

Jag nyttjar inte barnomsorg eller äldrevård, varför får jag inte välja bort att betala till det? ;) <---- Ironi

73 de SM0RVV
 
Men man måste ju för bövelen få välja bort sånt man inte vill ha?

Väldigt många ungdomar i min bekantskapskrets har ingen tv i sina första egna boenden och har dom en används denvsom bildskärm för tv-spel och nerladdat material, samt för betalstreaming av idrott.

Ingen av dom vill ha SVT och då ska dom inte heller behöva betala för att SVT inte kodar sina kanaler och tar betalt enligt gällande system för övriga kanaler.

Om man inte är anhängare av en s.k nattväktarstat så har SVT/SR en särställning då det är en samhällsservice. I händelse av kriser, t.ex Gudrun när all kommunikation låg nere, även mobiltelefonin, så kan man nå folk med information.

Det har visat sig att varken mobilnät eller Internet har har "Doomsday" kapacitet och det är typiskt just ungdomar att tro att de är oberörbara av kriser. Blockera deras Internet och mobilförbindelse några dagar så kanske de får en annan inställning.
 
Jag tänker inte debattera nån annan kvalitet här än ren livskvalitet. I den får inte TV nån plats alls numera. Jag har efter 40 års betalande nu slängt ut min TV, eftersom den (innehållet alltså, inte apparaten) bara gör mej irriterad.

Grejen med det här är att SVT gör en dubbel vinst. a) dom moderniserar sej och ökar sin tillgänglighet. b) dom lyckas (tror dom) äntligen få in slantar från snyltarna som vägrat betala.

Det kommer bli en skatt till sist, det är ofrånkomligt. Men fram tills dess ska dom inte ha mina pengar. Av ren princip. Då får dom först visa mej vilka kanaler jag tittat på, och när. Bara en sån sak. Kontrollapparaten för den här buskisen kommer bli fruktansvärt ineffektiv och dyr. Jaja. Dom lär sej väl.
 
Det skulle gå alldelens utmärkt att sända SVT kodad, ända tills det behövs okodad smmhällsservice vid en eventuell kris.

Jag personligen ser ALDRIG på SVT (och nästan aldrig på TV), men visst, om det skulle bli någon form av kris så skulle jag kanske ratta in och se vad dom har att säga.

Fram till dess vill jag inte betala för deras program eftersom jag inte har beställt dom.

Jag vill inte betala till en kanal som sänder program på mandarikinesiska heller eftersom jag inte har något intresse av det heller.

Det jag är intresserad av betalar jag för.

Inga andra aktörer har rätt att ta betalt av alla svenskar om dom sänder sina program okodade marksändt eller på nätet, då ska inte en aktör ha rätt att göra det.

Det är en principfråga.

SVT får sända sina kanaler kodade, precis som alla andra aktörer, och sälja dom styckevis eller i paket, som alla andra aktörer, med en prissättning som är marknadsanpassad, som alla andra aktörer.
 
Back
Top