Liggande loop

SM6VKC

Well-Known Member
Jag tänker få upp min sedan länge planerade horisontella (liggande) loop-antenn.

Önskad funktion:

Bästa funktion innom skandinavien på 80m bandet.

Jag kan sätta upp typ 160m tråd ( kanske längre) i en fyrkant. Tänker mata med 50 ohms koax.
Får ju bli med en tuner då...

Alternativt klippa en ca 80m lång tråd resonant på bandet.

Vilket är teoretiskt det bästa?
Mycket "tråd i luften" och använda tuner för rätt anpassning eller klippa den i resonans?

Jag tänker sätta en vanlig strömbalun (choke) i matningspunkten.

// Peter

Last edited:
Har själv pysslat lite med horisontal loopar och har försökt läsa och förstå vad som gäller.

Om du ska mata med koax så ska du nog se till att den är i resonans. Koaxer
dämpar mycket när det hög SWR. Vid resons är loopen lågohmig.

Om du ska köra med max trådlängd principen verkar stege vara den matning man bör ha.

Strömbalun / choke är väl mest för att slippa mantelströmmar.

Den här sidan säger väl samma sak, om du inte orkar läsa hela så finns det en sammanfattning längst ner.

Under dina föresättningar så skulle jag göra antennen 160m lång så den är i resonans.
Mata den med koax med en strömchoke vid matningpunkten.
Du ska försöka få loopen så "symmetrisk" som du kan - helst en cirkel.

Höjden är inte så kritisk för att köra 80m, du vill ju ha en "moln brännare" ;)

mvh
Bengt / SM0KBW

Last edited:
Kan detta vara något, kanske ?

Nääää, inte för mig! Jag fick följande meddelande när jag skulle titta på vad länken hade att erbjuda.

"You are not authorized to perform this action. Please contact the system administrator for further assistance."

73 / Janne

Det är förvisso ett dokument på ARRL's hemsida men jag uppfattar det som att man inte behöver vara medlem i ARRL för att ladda ner det dokumentet. Vissa dokument kan laddas ner av alla och vissa bara av medlemmar.
Själv är jag medlem och har inga problem att ladda ner dokumentet men det brukar stå angivet om det bara kan laddas ner av medlemmar och här står inget sådant.

Har själv pysslat lite med horisontal loopar och har försökt läsa och förstå vad som gäller.

Om du ska mata med koax så ska du nog se till att den är i resonans. Koaxer
dämpar mycket när det hög SWR. Vid resons är loopen lågohmig.

Om du ska köra med max trådlängd principen verkar stege vara den matning man bör ha.

Strömbalun / choke är väl mest för att slippa mantelströmmar.

Den här sidan säger väl samma sak, om du inte orkar läsa hela så finns det en sammanfattning längst ner.

Under dina föresättningar så skulle jag göra antennen 160m lång så den är i resonans.
Mata den med koax med en strömchoke vid matningpunkten.
Du ska försöka få loopen så "symmetrisk" som du kan - helst en cirkel.

Höjden är inte så kritisk för att köra 80m, du vill ju ha en "moln brännare" ;)

mvh
Bengt / SM0KBW

Jag är inne på det också, att klippa den resonant på 160m bandet får det ju bli då.
Samt köra med tuner för 80m.
En strömchoke har jag räknat med att ha.

Men frågan är, får jag bättre verklningsgrad i tunad 160m loop på 80m än en loop klippt för 80m
som inte behöver tunas?

Att få den med så stor invändig yta är jag också på det klara med. Kan ev, få upp 8 fästpunkter vilket
ju gör formen mer "rund" än fyrkantig.
Finns det några teorier kring det, hur mycket skulle verkningsgraden öka om jag drar ut den till mer cirkulär?

Jag pratar teori, praktik är ju som vi vet något helt annat...

/ Peter

/Peter

Jag har haft en loop för 80m 10m upp. Matade med ca 15m RG-59 och strömbalunen bestod av en två röda T-200 kärnor som jag lindat full med RG-59:an. Körde bara med avstämmaren i IC-775. Längden var ungefär 82m och klipptes aldrig in noga. Fungerade väldigt bra och körde även 40 och 30m med skapligt resultat. En överaskning vad antennens goda mottagning på lång och mellanvåg.

Jag tror att en antenn som är större än en våglängd börjar stråla lite mera som en rhomb och inte precis rakt upp. Men med låg höjd kanske det inte är märkbart.

Hur somhelst trivdes jag bra med min antenn och styrkorna inom centrala SM var goda. Däremot pratade jag med många som menade att det inte gick att köra med koax som jag gjort,,, Hur det nu var möjligt kan man undra... :D

W4RNL gjorde några utredningar om horisontala loopar. Mailar dig lite av det arbetet.
Man kan oxå hitta dessa på nätet - hans site ligger fortfarande uppe, trots att han är S.K.
Cebiks/W4RNL resonomang är baserade på simuleringar.

Om du bara ska köra 80m på loopen så kanske 80m omkrets är bättre. den ger högre strålningsvinkel.

Du måste förmodlingen tuna oavsett 160 eller 80m. loopen ligger ju på runt 100 Ohm i fri rymd på grundfrekvensen. Närvaro av marken kommer förmodligen sänka impedansen lite. En 160m har lite högre Z.

Problemet med teori när det gäller antenner är att vågrörelseläran tenderar att bli lägvågelseröra ;)

mvh
Bengt / KBW

Last edited:
W4RNL gjorde några utredningar om horisontala loopar. Mailar dig lite av det arbetet.
Man kan oxå hitta dessa på nätet - hans site ligger fortfarande uppe, trots att han är S.K.
Cebiks/W4RNL resonomang är baserade på simuleringar.

Om du bara ska köra 80m på loopen så kanske 80m omkrets är bättre. den ger högre strålningsvinkel.

Du måste förmodlingen tuna oavsett 160 eller 80m. loopen ligger ju på runt 100 Ohm i fri rymd på grundfrekvensen. Närvaro av marken kommer förmodligen sänka impedansen lite. En 160m har lite högre Z.

Problemet med teori när det gäller antenner är att vågrörelseläran tenderar att bli lägvågelseröra ;)

mvh
Bengt / KBW

Tack för alla tips.
Det blir nog dryga 160m tråd med 6 upphängnings punkter. Det verkar vara det som lämpar sig bäst med mina förutsättningar.
Hela antennen hamnar över fuktig mark och det är ju ingen nackdel.

Tuner får det bli och matning med 50 ohms koax.
Jag återkommer med rapport när jag fått upp det hela.

Jag har en dipol att jämföra med så det ska bli intressant.

73 Peter sm6vkc

En helvågsloop (tysk-quad) med balunmatning 1:2.5 funkar perfekt utan tuner. Resonansen på 40m brukar dock hamna lite högt, runt 7.250 om 80m resonans ligger på ca. 3.6 MHz (kompromiss).
Trådlängen varierar rätt mycket beroende på om man använder isolerat resp. blanktråd.
Jag har en deltaloop på ca. 86m av 1.8mm försilvrad koppartråd. Balunet är gjort av en Amidon T200-2 trifilärlindad 12.5 varv 1.2 mm emaljerat koppartråd.
Funkar rätt bra på alla "gamla" band 80-10m.
Och sedan det oblikatoriska skrytet: Har körd 14 länder med 0.3W på 80m (utan tuner)!

På tal om antenn-tråd!
Jag skrotade en wire-antenn på vårat fartyg och döm om min förvåning då den var gjort av RG58.
Men det fungerade tydligen mycket bra på våra freq. nödfrekvenser, etc.
Den har suttit uppe i dryga fem år och ridit ut samtliga stormar och orkaner vi passerat genom så det är tydligen inget dåligt val. I anslutningspunkten var det bara en kabelsko klämd över skärmen. Thats it.

Back