Like and dislike

SM7FBJ

Radiotelegrafist och halvdansk
Det finns en "Like" funktion här på ham.se....är det fult/otjänligt att ha en "dislike" funktion, eller skulle en sådan "kräva" att man förklarar sig efter ett negativt musklick?

Har aldrig sett någon be en Like-musklickare att förklara vad som var så bra.....:rolleyes:

Avsaknaden av dislike-knappen kan möjligen förklaras av att forumet enbart behöver positivism :p

Men visst är jag inne på din tanke om att behöva förklara vad man ogillade, många onödiga forumskrig skulle då starta bara med ett simpelt musklick,
näthat finns det redan så det räcker :(

Jag kan till och med tänka mig att livet före den befintliga like-knappen var en aning bättre..

Bortsett från risken att få massa "like-jägare" på forumet så minskar det kanske själva tillförandet i diskussionerna,
istället för att skriva "Tack, SM8XYZ, för beskrivningen, jag har....blablabla en annan version, jag scannar in och lägger upp den här"
kokar det hela ner till ett simpelt "like" där "lajkarens" signal presenteras och man befrias helt från motpresatation i form av hövliga och givande inlägg.

Därmed föds även en fanclub-struktur där man lätt kan urskilja vem som villkorslöst är solidarisk med vem, oavsett i vilket spörsmål tangentbordet låtits tala.

Men det har också blivit enklare att visa att man instämmer med föregående talare genom att enkelt klicka på like-knappen utan att behöva formulera en text. Den som inte instämmer tiger enligt svensk modell. Eller om man verkligen inte samtycker formulerar en text som beskriver varför man är av annan åsikt.

Så någon dislike-knapp behövs knappast eftersom man förmodligen åker på att förklara sig. Det är sällan man säger till någon att man inte håller med utan att motivera varför. Det omvända är dock vanligare skulle jag tro.

......... Det är sällan man säger till någon att man inte håller med utan att motivera varför. Det omvända är dock vanligare skulle jag tro.

Ja, det var nog så som jag också har uppfattat det du säger Ulf. Ibland skulle man nog vilja ha en, men som XUN också sade, så slutar det då oftast inte bra, vilket det ändå tenderar till att göra ibland då fler ska ha sista ordet....

Back