Likes

SM7FBJ

Radiotelegrafist och halvdansk
Finns det någon möjlighet att ordna så att man enkelt kan se vilket inlägg som fått likes i stället för att leta bland kanske 4 av de senaste?

Ganska så meningslöst att bara få veta att man har mottagit likes......
 
Last edited:
Är egentligen inte så förtjust i "gillar" funktionen. Här på forumet har det ibland rykt tufsar i debatten och det är lätt för en grupp med samma åsikter att ge legitimitet åt varandra genom ideliga gillanden av varandras inlägg. Titta på kommentarsfälten i vissa dagstidningar så inser du att ett visst parti satt detta i system.

Den andra faran är facebookifiering, folk gillar optimerar sina inlägg och det slutar med en menlös gulligull site.

Förresten, vilka är dessa övriga som brukar "gilla", kan man logga in anonymt?
 
Jo, det gäller ju att veta vem som har knappat "Like" eller inte på sina egna och andras inlägg, så att man genast kan sortera in folk på vänner/fiender listorna.
 
SM0KBW, vad är det för fel att "ge legitimitet" åt någon som framför en åsikt? Tror du att någon framför inlägg i syfte att vinna något slags politiska poäng? Och i så fall i vilket syfte?

Men ok. varför en "gilla-knapp" när det inte finns en "ogilla-dito". Kanske skulle det lyfta forumet till en högre nivå då ingen gillar att få smisk; Kanske skulle det minska andelen meningslösa inlägg som inte tillför något, vilket detta inlägg exemplifierar.... ;)
 
Last edited:
Bjarne, alltför aktiv pluralism är ett elände. Fast så länge någon gillat ens åsikter slipper man skämmas över att man inte har en aning om när, till vem eller vad man egentligen hävdat.

Inom politiken infinner sig ofta det motsatta.
 
För inte så länge sedan rasade en debatt om SSA i den diskussionen kan det t.ex uppstå sådana legitimitets höjningar. Det hela handlar om psykosociala fenomen. Vi har väldigt lätt att anpassa oss till den stora gruppen, finns ett otal experiment som visat detta. Nu är det väl inte så troligt att det skulle bli så här - men risken finns.

Det sista argumentet är nog det jag är mest rädd för kan inträffa, den att det kan trivialisera forumet.

Du ser, det har redan startat, du ifrågasätter dina egna inlägg ;)
 
Javisst Bengt. Jag ifrågasätter mig själv. Och även alla andra. Ingenting är statiskt och en del av det jag gillade förr ogillar jag nu, och tvärtom. Därför är det inte så dumt att prova sina åsikter på andra. Fast oftast har de fel..:)
 
Läste ditt inlägg en gång till och fastnade på ditt påstående om det du kallar psykosociala fenomen, att anpassa oss till den stora gruppen.

Om man uttrycker en ståndpunkt med ett spårbart alias på forumet, amatörradiosignalen är ju vanligt, så visar man ju ärligt att man står för en åsikt. Det är bara positivt och hedervärt oavsett om man är för eller emot i diskussionen. Jag har större respekt för någon som säger emot mig än för den som missnöjt knyter näven i fickan och mumlar i det fördolda.

Om jag nu tycker att du fattat fel, trots att du lyckats erövra massor av "gilla-medaljer" så hindrar det i alla fall inte mig att argumentera om jag har motsatt åsikt. Det ska till mer än så för att jag ska ge mig. Däremot viker jag mig gärna för logik och sakargument.
 
Det är skillnad på grupp och individ, ofta är det som sker på gruppnivå omedvetet. T.ex så förekommer mobbing även på universitetens fakulteter, detta trots de är fulla av kloka välutbildade människor som väl kan argumentera för sina ståndpunkter.

Tyvärr, hur klok man än är eller anser sig vara så kan man i grupp lockas in i beteenden som man som individ tar direkt avstånd i från, världen och dess historia är fylld av sådana exempel.

Just "gilla" eller dess motsats är instrument som kan trigga gruppbeteenden och det är därför jag ställer mig tveksam till företeelsen.
 
Jag tycker att Like-funktionen är kanonbra.

Läser jag något som jag tycker är informativt och bra så trycker jag på Like. Men visst sen finns det givetvis säkert lobotomerade stackare som ser en annan funktion i funktionen, och använder den lite tvärtom. Men jag ställer mig inte i deras led, trots tidvis mentalt handikapp.
 
Bjarne, alltför aktiv pluralism är ett elände. Fast så länge någon gillat ens åsikter slipper man skämmas över att man inte har en aning om när, till vem eller vad man egentligen hävdat.

Inom politiken infinner sig ofta det motsatta.

Det var tydligen ett känsligt ämne Lasse, tycker ändå att det är ett trevligt sätt att visa sin/sitt uppskattning/gillande och att kunna se vem som gör det utan att behöva skriva det - göra en lång tråd av ingenting.
 
Nu trycker jag "Like" på båda näst-senaste inläggen så får jag vara kompis med er båda.

Skämt åsido, på ett annat forum där jag hängde mycket tidigare tog dom bort inläggsräknaren, för det var så uppenbart att folk var så kallade posthunters som ville ha många inlägg på sin räknare.

Efter att den funktionen togs bort så försvann mängder av meningslösa enradiga inlägg i stil med:

"Jag håller med"
"Helt i min smak"
eller den vanligaste "OK :D"

Men då införde forumet en "Gilla knapp" istället och folk började skriva menlösa "hålla-med inlägg" för att få "Likes", eller lägga in bilder på söta kattungar för det garanterade ju 25 likes varje gång (och nej, det var inte ett kattforum)

Ju mindre "finesser" ju ärligare forum, tror jag.
 
Ett mycket vanligt beteénd bland dom obildade !

Har man inte själv något vettigt att säga så kan man ju alltid 'hålla med föregående talare' !
 
#1 Edit:

Måste medge att jag inte pekade på rätt detalj i trådstarten, har rättat i trådstarten.
Det är inte enkelt att hitta vilket inlägg som fått en like, det var det ända. Vem är ju lätt att se när man väl hittat inlägget.
 
Det är starka argument som ni kommer med och mina är mest farhågor som eventuellt kan dyka upp. Trots mina farhågor så är det nog en vettig funktion!

Rättar härmed in mig i ledet! :)

Men en fråga som inte besvarats, vilka är dessa stackars marginaliserade "övriga" som gillar lite här och där?
 
Jag har tydligen ett antal likes, vilka inlägg det nu är har jag ingen aning om. Men vill i alla fall ta tillfället och rikta ett hjärtligt tack till de som gillade mina inlägg. Tack!
 
Men en fråga som inte besvarats, vilka är dessa stackars marginaliserade "övriga" som gillar lite här och där?

Menar du till exempel "2 others" som står efter de tre första lajkarna så klicka på "2 others" så dyker de osynliga lajkarna upp :)
 
<Västmanländska>

AHA, jag tror jag förstått funktionen nu!

</väsmanlänska>

Tackar!
 
Back
Top