Likriktarbrygga

SM0YDO

Well-Known Member
Dom här fyrkantiga likriktarbryggorna med flatstift är det någon av dom som man ska undvika.när man ska handla på nätet
eller Tradera ?

mvh sm0ydo
 
Du missade nog en bild och betäckning av objektet i bryggan.. - Likriktarbrygga låter faktiskt ganska brutalt!

/Sven.
 
Last edited:
Min erfarenhet är att det var en tid, då flera såna gick sönder.
Kanske år 2000 till 2005 eller så.
De sitter ju i ICOM:s PS, i DAIWA:s PS och andra.
På SRS köpte vi nya från ELFA, även de gick sönder och man fick byta flera gånger i samma nätaggregat, (ofta samma kund).
Mång av våra kunder bytte likriktare själv, en del fick den via oss på SRS amdra köpte själv.
En del kunder fick byta själv flera ggr.
Efterhand slutade de att gå sönder.
Nu har jag själv en påse köpta på Kinan sajt och de håller.
Några gånger tog jag isär en sådan likriktarbro, spettade ut gjutmassan, och fann fyra kraftiga dioder punktsvetsade till en brygga.
Felet var att en punktsvets läppt, och det blev halvvågslikriktning, nätagget brummade.
Man får intrycket att alla dessa brygor tillverkades på samma fabrik, oavsett vad den var stämplad med för fabrikat.
Och att de gjort en dålig batch.

Kunde inte se någon skillnad i strömstöten vid tillslag, olik nätagg hade ju olika stor eleketrolyt.

Monterar men en sådan brygga kan man se till att den är helt plan mot kylaren, och bruka kylpasta.
det är viktigt att dra fast den ordentligt.

Jag har även sett fall där man slarvat med åtdragningen av mittskruven.

Inte så kostigt att de fått dåligt rykte, men nu skulle jag inte dra mig för att använda en sådan.
Klart det kan beor på alltför stor elektrolyt som skall laddas upp vid tillslag. Så hembyggen som är "väldimensionerade" kan vara kristiska ändå.


Linande fenomen hade vi en tid med en IC som satt i bl.a IC-720, en IC med 7 ingångr för TTL, 5 V logic, och ut med öppen collektor som ofta kördes med 12 V. Kretsen gav sännning till diodsitchar.
En eller fler av kretsens utgångar lade av. Vi bytte många en tid.
Sen tog problemet slut, dvs det var en dålig batch från tillverkaren.

Något likande när den populära dual gate mosfeten 4073 var det nog, kom de gick sönder på löpanade band.
Man skyllde på åska etc.
Jag har grejer som gått med transistorn nu i 35 år utan problem, dvs en dålig batch.


SM4FPD
 
Någon/några tillverkare stämplade sådana bryggor med ström och kapacitet. Så man kunde se om den passade till ett nätaggregat för tex 30A och med 4700uF glättningskondensator. Praktiskt. Bytte några sådana på 80- talet åt amatörer med nätaggregat som slutat fungera. Det var alltid samma fel. Jag tittade aldrig inuti men gissade på avbrott pga utmattning i någon diod.

SM5OCI Per
 
4700 uF är rätt lite, förmodar du menar 47 000 eller som i ICOM:s PS 56 000 uF.
Dessa och även andra dioder är specade för peakström, som i många fall är väldigt hög.
Men som sagt oftast en diod lös, punktsvets avbrott, och med brum som resultat.
Det kan då bli mekansik brum i plåthölljet av att transformatorn belastas med halvperioder.

IC:en jag nämnde i förra mailet heter BA-618.

Jag upplevede en kort tid sluttransistirerna i de Ameriknska HF riggarna ATLAS etc, som att de gick sönder ofta av oförklarliga skäl. Nya kunde gå sönder efter nån timme bara. Men de kom ju från samma batch som de som riggarna tilverkades med.
Till slut satt jag in sluttransisorerna som var till ICOM IC-2KL, dvs QRO, de hade samm benkoppling men var förstås dyra.
De höll i alla fall.

Transitoriserade HF riggar fick i börjn dåligt rykte då sluttranisorerna ofta gick händan.
Kanske dålig batch var förklaringen.
Men även ostabilt bygge, som gärna självsvängde, (därav splatter).
På den tiden fanns även nätaggregat som självsängde och gav hög spänninger vid 5 - 10 kHz .

Men det är bättre nu......

SM4FPD
 
Du har nog rätt angående kapacitanserna. Efter 30 år har jag tappat en nolla...

Men fortfarande tycker jag att det var en bra idé att komponentens typbeteckning talade om direkt vad den passade för!

SM5OCI Per
 
Det kostar pengar att märka momponenter.
Därför blir det knapphändiga märkningar.
På ytmonterade komponeter ser vi ingen märkning als.
Komponenter säljs knappast i stycketal för att radioamatorer eller eleketrikbyggare skall köpa en och bygga själv.
Så vi får nog se mindre och mindre spec och typbeteckningar på komponetr i framtiden.

SM4FPD
 
Kylningen kan bli ett problem. Det blir mycket effekt på en väldigt liten kontaktyta mot kylflänsen. Inte så ovanligt att
se effekthalvledare fastskruvade mot någon tunn al-plåt. Likaså parallellkoppling utan utjämningsmotstånd.
 
Ang kylning ja det är därför jag ser till att ytan som likriktaren skall sitta mot kylytan är plan.
I en del fall är de konvexa, likriktaren guppar om man ställer den på bordet.
Då bör den filas plan, innan montering.
Men de tål väldigt hög temperaturer ändå, och man bränner sig rean vid dryga 50 C.
80 - 90 grader upplever man som livsfarligt varmt.

Att bli av med förlusteffekt i form av värme kräver att den är varm helt enkelt.
Det går ju inte att kyla något som ligger nära lufttemperaturen.

De
Sm4FPD
 
här är några exempel på Tradera men jag ska ha en brygga till en rörförstärkare där jag
håller på och bygger om nätdelen så det är nog bra om den tål 1000 V ampere går nog
inte åt så mycket ström

mvh sm0ydo
 
För likriktare i "rörkretsar" handlar det ju oftast om "peak inverse voltage", dvs att man måste ha en spänningstålighet som är anodlindningens dubbla toppvärde. Det blir förbluffande höga spänningar med 2 x 1,4 x lindningens effektivspänning. För skydd mot chockströmmar kan man ju ofta lägga in nåt litet skyddsmotstånd mot första C i filtret. I sändare är det ofta fördelaktigt med drosselingång i anodspänningsfiltret och då är inkopplingsströmmen inte ett problem alls.
 
Det är Edison 12 som jag håller på med på landet och försöker att bygga om nätdelen som är sparsamt
byggd original med liten likriktar brygga och mulltisektionelleltrolyt som det mest visst var problem med och
jag försöker att göra om och göra bättre hitta några bilder på hur det ser ut på schemat och i verkligheten
 

Attachments

  • 4B194011-239A-423E-8070-CBA4437CAE9C.jpeg
    4B194011-239A-423E-8070-CBA4437CAE9C.jpeg
    25,7 KB · Views: 31
  • BE5E6004-B86E-4DB7-B537-8C6BBE7138C3.jpeg
    BE5E6004-B86E-4DB7-B537-8C6BBE7138C3.jpeg
    15,1 KB · Views: 30
Det är Edison 12 som jag håller på med på landet och försöker att bygga om nätdelen som är sparsamt
byggd original med liten likriktar brygga och mulltisektionelleltrolyt som det mest visst var problem med och
jag försöker att göra om och göra bättre hitta några bilder på hur det ser ut på schemat och i verkligheten
Skicka ett mejl till konstruktören, det är mycket möjligt att han har kvar modifieringssatsen han tog fram för att ersätta multilyten som satt där i originalet. Minns jag rätt var det tre separata elektrolyter av vanlig typ.
Jag har byggt om ett par Edison 12or med bland annat det kortet, andra vanliga modifieringar är att triodstrappa EL84orna och kanske bästa modifieringen är att bypassat första förstärkarsteget för att bättre passa moderna signalkällors höga utgångsnivå. (Tänk på att arbetspunkterna för de andra rören förskjuts)
erikasson@telia.com

ps. jag hade använt fyra stycken 1N4008, de är mer än tillräckligt, du behöver ingen kraftig brygga.
 
Tack för tipset jag visste inte att det fanns modifierings sattser att köpa av honom jag
tror inte att det står någonstanns på nätet men jag har sett att han säljer olika komponenter
på Hifi torget till självbyggare sm0ydo jag har ett band med 1N5402 diodes duger dom
 
Last edited:
Hej nu har jag mailat till Erik och han säger att han aldrig har sålt några modifierings satser till Edison
12
 
Hej nu har jag mailat till Erik och han säger att han aldrig har sålt några modifierings satser till Edison
12
Hmm, så fel man kan minnas.. jag rotade lite i mina konversationer med Erik och det stämmer, han har inte tagit fram ett nätdelskort utan en Ahlberg skall ha gjort det, det är kanske därifrån jag fick tag i de korten.
Jag hittade en bild på ett modifierat steg som jag bifogar, tyvärr skymtar bara nätdelskortet men då ser du var det brukar monteras.
Ett eget kort kan givetvis lätt tillverkas av en bit Veroboard och fästas med distanser.
 

Attachments

  • ed12mod.jpg
    ed12mod.jpg
    385,3 KB · Views: 21
Last edited:
Hej nån som vet vart SM5XUN tog vägen det skulle vara intressant att veta vem den där Ahlberg är

mvh sm0ydo
 
Back
Top