Limma Hy-Gain BN-86

SM5DXU

Well-Known Member
För "evigheter" sedan frågade jag om vad man skall använda för att limma ihop kåpan på en BN-86. Jag fick ett bra svar, men kan inte hitta igen det.

Materialet är Cycolac, troligen ABS-plast. På nätet hittar jag "Tangit", var man nu kan köpa det. Är jag inne på rätt spår?

Jag planerar att ersätta originalbalunen på min FB-33 med denna, för att på sikt kunna använda ett måttligt stort PA.

/ Göstha
 
Tangit limmar man pvc med. Kan köpas hos rör-grossister. Ytorna måste tvättas med thinner innan(ej nått fett som t-röd)
 
Tangit limmar man pvc med. Kan köpas hos rör-grossister. Ytorna måste tvättas med thinner innan(ej nått fett som t-röd)
Jo helt rätt att Tangit och ett antal liknande produkter används för PVC. Jag bygger ofta pump/filter och värmepumpsinstallationer för swimmingpool med just PVC och limmar med Tangit. Blir så in i .. starkt att det i princip är omöjligt att sära igen. Däremot rekommenderar jag inte att tvätta med thinner, finns speciellt rengöringsmedel just för PVC. Det fungerar både som "avfettning" och som en sorts aktivator för ytorna som skall sammanfogas.

Tänk på att alltid rengöra och applicera Tangit på båda ytorna i ett limförband och att limmet biter oerhört snabbt när du sätter ihop förbandet. Efter några sekunder sitter det och sedan kan du inte rubba det!

Du hittar dessa produkter hos alla pool firmor, där kan du även hitta en hel del rördelar som kan gå att använda till diverse byggen. Jag har till exempel placerat en Slim Jim bandkabelantenn för 70cm/2m i ett PVC rör och limmat på ändlock i båda ändarna. Med T-rör och 90 graders vinklar samt lite rör kan du lätt göra en 4-kantsform för en magnet loop. Nackdelen är möjligen att det blir lite onödigt kraftiga don ibland. I min bransch, pool, så jobbar vi idag uteslutande med 50mm diam. Dock finns det klenare dimensioner hos grossisterna, men det brukar vara svårt att köpa enstaka delar. Det mesta köper vi kartongvis, ofta 100st delar/kartong, vilket ju kan vara lite mycket för ett hobbyprojekt.

Om jag får göra lite reklam så hittar du många vanliga rördelar hos oss och sedan kan du beställa å få skickat genom webbshoppen: Köp Rördelar & Kopplingar till Pool hos Vattenbutiken.se

/johan
 
Last edited:
ABS är ju baserat på polystyren, så det limmar man gärna med aceton.
Behöver man ha ett lim som även fyller ut där passformen inte är så bra så gör man det genom att lösa upp ABS i acetonet. ABS hittar man enklast i lego-bitar. Skär flagor från lego-biten och lös upp dom aceton tills du får en lagom konsistens.
Cycolac är alltså en vanlig ABS.
 
Last edited:
Tack för svaren! Det blir till att ta fram legolådan som barnen och barnbarnen slutat leka med, och norpa en bit. Acetonet som blir över får xyl ta hand om. :)

/ Göstha
 
SA3BYC:

Tack för info Johan, för mig värdefullt.
/Uffe -CIQ
Hej Uffe!

behöver du delar i 50mm så skicka mig ett mail bara. Jag kommer ju att pendla ytterligare några gånger mellan Åre och stora träsket, eller "Människobyn" som Christian -AYF brukar säga. Är väl inte omöjligt att jag kan ta med lite delar om du behöver :)

73 / Hälsningar

Johan
 
Back
Top