Jag har byggt mig en liten lindnings maskin med axlar gugghjul och ett räkneverk för något år sedan bara för att det är så
svårt att hålla räkningen i huvudet och jag provade att linda på pertinaxröret i maskinen men jag fick inte på allt Litz så därför
har jag fixat ett papprör med ungefär samma diameter som jag ska kapa en bit av lite längre och doppa i schellack så att det blir hårt
och vattentätt så får vi se hur går.
Litz kan man köpa ifrån The Qrystal Queen i USA och vridkondensatorer finns att köpa ifrån Berendsen Electronica
Hej jag tog en bit 50mm Vp rör i stället för pappröret som inte räckte till på längden och det vart
ungefär 220 varv all litz tråd gick åt.
Jag funderade på att hänga på en yttre antenn på spolen med vridkondensatorn så jag har provat
lite olika varianter.Först så lödde jag på en tamp på någon av ändarna på spolen till en antenna trimmer på några pF och då får man en viss verkan på inställningen men det blir inge bra
så jag studerar ritningar på nätet.
Sen så provar jag med en liten spole på några varv bredvid den stora spolen jordad i den ena änden
och till en lång tråd i andra änden och då blir mottagningen bättre men med antenna trimmer
mellan antenn och spole får jag ingen verkan på mottagningen då jag vrider på antenna trimmern
hur gör man för att få till det med antenna trimmern?
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.