Linjärt nätaggregat - test mock up

Men desto större anledning då att fördela lasten över flera 2N3055 och att kunna driva basarna med endera en darlingtondriv eller en 2N3055. Låt dem inte ligga i lådorna och förgås mot en obestämd framtid, använd dem nu och rikligt..

/Sven.
 
Nu till julledigheten så fick jag tid att flytta ned alla grejerna i lådan. Jag har följt tråden här och fått fler bra tips på förbättringar av vilka flera kommer att implementeras innan locket åker på. Dock kommer jag att behålla grundkopplingen och 3055:eek:rna. Ett av byggkriterierna var att återanvända saker från hyllan. Det målet nåddes. Det enda jag var lyten som gick loss på 140 spänn på Elfa. Fläkten går på lågvarv med hjälp av ett motstånd. Vi får se om det blir varmt när locket kommer på. Då kan jag öka varvet.
Annars är nog de mest akuta förbättringen ett överspänningsskydd. Något enkelt; en zenerdiod kanske? Anledningen är att när jag byggde ned allt i lådan så hade jag 25 volt på utgången. Detta pga av en felkoppling som brände 741:an. Visserligen kommer jag inte att koppla fel när locket är på. Men 25 volt på utgången är inte ett felläge man vill ha när det sitter en dyr 7300:a i sladdändan.
 

Attachments

  • 20191222_175434.jpg
    20191222_175434.jpg
    1,8 MB · Views: 25
För (väldigt) många år sedan hade jag ett hembyggt nätagg där jag satte en transientskyddsdiod mellan polskruvarna, utgången var avsäkrad före +polskruven. Minns inte värdet på transientskyddsdioden som jag slutligen valde, men jag höll på och testade en del med lite olika värden, mätte läckström och vilken spänning jag behövde upp i för att 20 A säkringen skulle brinna av. Fick det i alla fall att fungera riktigt bra och det räddade prylarna en gång när styrningen i nätagget plötsligt fick "fnatt" och drog iväg uppåt...
 
Back
Top