Linux: GQRX och DSD ?

SM7HIA

Active Member
Försöker att lyssna på digitala repeaters med GQRX (RTL-sticka som mottagare) och DSD med viss framgång.

Genom att streama ljudet genom padsp och pulseaudio mixer fungerar det mycket ostadigt med en hel del errors.

Genom att istället låta GQRX streama till en UDP-port och använda socat för att streama till DSD via stdin så är mottagningen stadig och fin, men jag kan bara streama utgången från DSD till en fil och sedan lyssna i efterhand.

Givetvis vill jag kunna lyssna i realtid, så hur gör jag för att streama output från DSD direkt till ljudkortet? Har provat att lista tillgängliga devices med dsd -a och får en lista. Har provat alla alternativ som verkar vettiga med -o pa:## och får errors så snart det kommer voice frames.

DSD -a rapporterar att enheterna vill ha 44.1 kHz som default sampelrate, men filen som DSD med framgång kan skapa blir en .waw med 8k sampelrate. Kan det vara här som problemet ligger? Har googlat utan resultat. Någon här som kan hjälpa?
 
Jag kör GQRX på Raspberry 3 nu, men inte utan problem. Se CPU förbrukning nedan, ÖVER 4!
Någon som lyckats få till det på en Pi?
/ Tommyimage.jpeg
 
Back
Top