1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Linux och amatörradio

Discussion in 'Program för amatörradio' started by SM5KRI, Jan 14, 2008.

1. SM0KBW

SM0KBW Well-Known Member

Precis min erfarenhet oxå, NT-kärnan har ett oförtjänt dåligt rykte bland de i Unix-lobbyn.

Sedan XP och nu Win7 - som går att strama upp, har jag egentligen inte behövt Linux
    utan det är mer som kuriosa man bootar upp något system då och då. Det trots att jag varit
    med på Linux-tåget sedan Linus presenterade det på usenet.

Kan hända att man får gå tillbaks till LInux när 7:an tappar support från M$. För 8.1an vägrar
    jag att köra och har t.o.m "uppgraderat" från 8.1 till 7:an på min laptop som levererades med
    eländet.

1 person likes this.
  2. SA7CBR

SA7CBR Well-Known Member

Aha...då är vi två då! :p

1 person likes this.
  3. SM7NZB

SM7NZB Administrator Staff Member

Last edited: Mar 11, 2015
  4. SM2VJX

SM2VJX Riktig radioamatör!

Så lämpligt, jag har just i kväll sparkat igång en Raspberry Pi2 som jag spontanshoppade häromdagen.

När den hade installerat och bootat upp drabbades jag av den bekanta känslan "jaha, vad ska jag ha den här till"

Ungefär samma känsla infann sig när jag hade köpt en RTL-SDR och provkört den för ett tag sedan.

Det kanske går att kombinera dessa två spontanköp till något kul?

1 person likes this.
  5. SM5XUN

SM5XUN ░░░░░░░

Man kan aldrig ha för många hallonpajer :)
    Jag hängde på låset och lyckades köpa en B-version precis vid relaeasen, efter lite lekande kom jag till samma slutsats som du, "vad skall jag ha den här till?" och så sålde jag den.

Förra året blev jag lite nyfiken på Raspberry Pi igen och nu sitter jag här med tre stycken, en B, en B+ och en 2:a,
    De rullar som d-star med ambe3000, en leker DAC med ett Wolfson piggyback kort och den tredje härbärgerar en DVB-T SDR remote på vinden via PoE.

Nu har jag inte testat att köra remote SDR på Pi2 men du kan ju få prova, det fungerar fint med vanliga B och B+ :
    Raspberry Pi as Remote Server for RTL2832u SDR | Ham Radio Science

edit: Jag glömde ju en fjärde, den kör Xastir APRS :)

Last edited: Mar 13, 2015
  6. SA0MAD

SA0MAD Member

Jag för min del kör Debian, och där kunde jag bland annat enkelt dra ned och installera CQRLOG som verkar tillräckligt kompetent för mina ändamål. Saknas en del saker, t.ex. så har den ADIF export men inte Cabrillo export, som uppenbarligen behövs ibland. Vore ju lite fiifich om den kunde mata rakt in i SMFF, men man kan inte få allt och jag begriper att den kanske inte finns med. Att CQRLOG kör MySQL för databasen är lite betryggande, för då borde det vara exporterbart till vad som helst om det kniper, även om ADIF exporten nog är primär-vägen ut.

Det finns en hel del gott och blandat i hamradio foldern av program i Debian-distron, så man har nog att göra att testa igenom det först.

Pillat lite GnuRADIO och RTL-SDR, men inte fått allt att fungera som tänkt. Får pilla lite mer helt enkelt.

7. SM7NZB

Ett tips om Gnuradio och Rtlsdr är att hämta hem Kali-Linux. På v1.09 får man addera
    sdr som paket och sen fungerar det direkt.
    http://www.algonet.se/~sm7nzb/bilder/Kali110.JPG
    Gäller Raspberry pi2 alltså.

På,Ubuntu 15.04 på PC var det lätt också med Ubuntu-hams PPA, men har inte testat det med
    Raspberry och Ubuntu 15.04 än.

/ 73 Tommy

8. SA0CNH

SA0CNH Well-Known Member

Höll på att starta en ny tråd men såg denna , i sista röda sekunden;)

Är intresserad av att kunna ställa upp och arrangera byggblocken i en SDR, med hälp av GNU Radio. Tankade hem Ubuntu 15.10 och installerade sedan programmet via pakethanteraren utan problem.
    Tanken är att använda min FunCube Pro sticka för att lyssna på VHF/UHF banden. Till saken hör att det hela körs virtuellt i VM-Ware. (Vilket kanske gör saken svårare ? )
    Just nu strular USB stödet mellan windows och Ubuntu. Ubuntu ser VM-Ware usb navet, men ingen Funcube. Får se om jag kan hacka till det. ( I windows 7 funkar stickan för att lyssna )

Någon på forumet som fått GNU Radio och Funcube Pro att lira OK ?

Last edited: Feb 26, 2016
  9. SA0CNH

SA0CNH Well-Known Member

Uppdaterade vm-ware till senaste versionen och då vips fick Ubuntu tag i Funcuben. Bra mottagning och rent ljud med GQRX SDR appen på FM bandet, och jag fick även in några repeaters.

I GNU Radion gick det bra att bygga up en FM mottagare med de färdiga byggblocken. Synd att det vart problem med syncen av audioströmmen inne i WideBandFM demulatorn
    vilket gjorde att det som kom ut i högtalaren lät riktigt illa, ungefärs som en gammal CD spelare som skippar mellan bitarna :oops:
    Några steg framåt iaf

Gnuradio - Funcube.jpg Gnuradio - Funcube2.jpg

Last edited: Feb 27, 2016
  10. SM6VFZ

SM6VFZ Member

Huga, vilken gammal tråd. Jag kör nu WSJTX under Linux Mint. Funkar bra.

SM7NZB likes this.
  11. SM7NZB

Gqrx på Raspberry har ju krävt en specialutgåva direkt via upphovsmannen, men på Pi 4B med 4 GB minne så fungerar det att bara använda programhanteraren.

På mina laptops tycker jag bäst om Mint, nu 19.2, men testar lite WSJT_x på Ubuntu 18.04.

/ Tommy

Share This Page