Hej alla!
Skiver vidare i denna tråden.
Nu har jag kört med en hallonpaj 4 i ett tag. Funkar finfint tillsammans med min gamla RigExpert Standard.
De program jag kör är lite olika pip&tut-program. Loggen kör jag fortfarande i PC-n. MEN Nu har jag sprungit på ett problem.
När jag skulle stoppa i MSHV så tog det stopp. "GLIBC_2.29 not found". Har BARA 2.28 i RaspianOS. Hur få dit en högre version?
Jag är inte ensam om problemet det har en sökning visat. Men inget bra svar. I Debian Bullseye finns det nyare men jag vet inte hur man får i det i Rasbian Buster.
HJÄLP!
Först ska jag säga att jag inte alls kör MSHV eller sådär - men jag kör väldigt mycket linux.
Jag gissar att du har tagit en version
härifrån, kan det stämma? Om man läser deras notering i dokumentet RASPBERRY-PI+README så skriver dom att det är kompilerat för Ubuntu på Raspberry PI. Man verkar inte gilla raspbian alls. Om man tittar i deras Archive-mapp så finns det dock lite äldre varianter som faktiskt är kompilerade för raspbian. Någon av dom kanske kan fungera? Annars är väl det bittra att man får kompilera en egen variant utifrån deras källkod.
Jag provade att kompilera den senaste versionen på min raspberry pi 4 och det fungerade faktiskt fint. Den versionen hittar du
här om du är sugen på att prova. För att köra igång det så behöver du installera ett par grejor som jag vet behövs utifrån deras dokumentation. Det gör du genom att köra:
sudo apt install libfftw3-* libasound2-dev qt5-default
Det kan också möjligen vara fler paket som du inte har men som jag har haft installerat sedan tidigare. I så fall hoppas jag att den gnäller på vad den saknar.
Hursomhelst laddar du hem zipfilen, zippar upp den och kör programmet. Det fungerar åtminstone på min raspberry pi (se screenshot) med RaspianOS på. Om det funkar som det ska? No clue - jag kör mest wsjt-x på min.
Det går också att uppgradera från Buster till Bullseye ... det är en lösning jag skulle .. skjuta på om det var möjligt. Om du väljer att göra det, gör en backup av ditt minneskort innan. Det är mycket troligt att något kommer sluta fungera. Jag hittade en liten guide för hur man gör
här.