Linux och amatörradio

Det är nog rätt ställe tror jag :)
Med vad försöker du kontrollera din radio och vad får du för felmeddelande?

Hej.

Jag försöker styra radion i sig. Alltså en så enkel sak som att byta freq.
När jag startar Flrig så får jag detta meddelande.
Skärmklipp.JPG
Och det dyker upp varje gång jag försöker initiera radion oavsett vilken inställning jag väljer.

Skärmklipp3.JPG
Utöver den "port" som är vald har jag några andra alternativ längst ner. Obs att jag bara har EN kabel installerad trots att jag har 2 USB0 i listan.

Frågan är om det är denna dubbel registrering som på något sätt hamnar i konflikt med sig själv och vidare hur jag får bort den ena (förhoppningsvis den felaktiga då :rolleyes: ).

Ja just det! I FT-857D har jag kollat att det är samma hastighet och att jag använder CAT i menyerna.

73 DE SM0XDQ/Johan
 
Hej.

Jag försöker styra radion i sig. Alltså en så enkel sak som att byta freq.
När jag startar Flrig så får jag detta meddelande.
View attachment 6976
Och det dyker upp varje gång jag försöker initiera radion oavsett vilken inställning jag väljer.

View attachment 6978
Utöver den "port" som är vald har jag några andra alternativ längst ner. Obs att jag bara har EN kabel installerad trots att jag har 2 USB0 i listan.

Frågan är om det är denna dubbel registrering som på något sätt hamnar i konflikt med sig själv och vidare hur jag får bort den ena (förhoppningsvis den felaktiga då :rolleyes: ).

Ja just det! I FT-857D har jag kollat att det är samma hastighet och att jag använder CAT i menyerna.

73 DE SM0XDQ/Johan

-Troligen- behöver ge användaren pi (om det är pi du är inloggad med) lite mer rättigheter.

Börja med att köra
sudo usermod -a -G dialout $USER
samt
sudo usermod -a -G uucp $USER
När du har gjort det så behöver du logga ut/in eller köra en reboot.
 
-Troligen- behöver ge användaren pi (om det är pi du är inloggad med) lite mer rättigheter.

Börja med att köra
sudo usermod -a -G dialout $USER
samt
sudo usermod -a -G uucp $USER
När du har gjort det så behöver du logga ut/in eller köra en reboot.
På väg till jobbet nu, så jag kommer kasta mig över det när jag kommer hem.
"USER" byter jag motanvändarnamnet, men skall jag behålla "$" innan och, i sådana fall, utan mellanslag?

/Johan
 
På väg till jobbet nu, så jag kommer kasta mig över det när jag kommer hem.
"USER" byter jag motanvändarnamnet, men skall jag behålla "$" innan och, i sådana fall, utan mellanslag?

/Johan
$USER är en miljövariabel som innehåller den inloggade användaren. Så du behöver inte plocka bort det. Men visst, om du vill kan du ersätta $USER med pi (eller den användare som du nu är inloggad som). :)
 
Nope. Ingen skillnad.
Passade på att testa en annan kabel mot en annan radio och då fungerade Chirp, så det lutar åt att det är radion eller kabeln som strular.
VX-7 fungerar men FT-857D fungerar inte och det är 857:an jag vill kunna styra. :(
 
TTY-saker (som USB0 etc) kräver att den inloggade användaren är medlem i gruppen dialout. Kolla i en terminal med kommandot groups (med dig själv inloggad) att "dialout" finns i uppräkningen. Det går att lösa med kommandot ovan om inte, men för mig har det räckt med den första raden. Det brukar ofta finnas en grafisk variant av usermod, i form av "Användare och grupper", kanske är enklare att jobba med. Jag tror inte du ska använda dollsartecknet utan bara skriva ditt login som det ser ut i normala fall om du kör kommandoradskommandot, alltså:

sudo usermod -a -G dialout user

där "user" är ditt/radioanvändarens login, som det skulle skrivas i den vanliga inloggningsrutan
 
Last edited:
Nope. Ingen skillnad.
Passade på att testa en annan kabel mot en annan radio och då fungerade Chirp, så det lutar åt att det är radion eller kabeln som strular.
VX-7 fungerar men FT-857D fungerar inte och det är 857:an jag vill kunna styra. :(

Om övrig USB—>Seriell kommunikation fungerar så kan vi åtminstone utesluta rättighetsproblem. Alltid nåt.

Jag googlade runt lite och hittade någon som hade fått igång sin FT-857D i fldigi. Han körde med inställningarna på bilden.

Du har motsvarande inställningar i flrig. Har du samma inställningar där som på bilden?
Då tänker jag särskilt på Stopbits (2) och rts/cts flow control. Baud rate är också viktig förstås, men där ska du redan matcha radion så det borde vara fine.

1624773389922.png
 
TTY-saker (som USB0 etc) kräver att den inloggade användaren är medlem i gruppen dialout. Kolla i en terminal med kommandot groups (med dig själv inloggad) att "dialout" finns i uppräkningen. Det går att lösa med kommandot ovan om inte, men för mig har det räckt med den första raden. Det brukar ofta finnas en grafisk variant av usermod, i form av "Användare och grupper", kanske är enklare att jobba med. Jag tror inte du ska använda dollsartecknet utan bara skriva ditt login som det ser ut i normala fall om du kör kommandoradskommandot, alltså:

sudo usermod -a -G dialout user

där "user" är ditt/radioanvändarens login, som det skulle skrivas i den vanliga inloggningsrutan

$USER funkar fint, testa att köra echo $USER i din terminal :)

Eftersom chirp funkar så tycks användaren ha rätt rättigheter åtminstone.
 
Hur är det med radion?
Är serieporten påslagen, för vilken baudrate. Vilken handskakning, om någon?
 
Inställningarna i Flrig har jag testat alla möjliga kombinationer, ingen fungerar.
När det gäller radion så gjorde jag till slut en total fabriksåterställning.

Meny 19(CAT-hastighet) är satt till 4800bps. (Jag har testat med alla tre hastigheterna utan resultat). (Ja, jag har även ändrat det i programmet så de har varit samma :p )
Meny 20 (vad som ansluts till uttaget) är satt till CAT.
Meny 59 (hur mikrofon-ingången skall användas) är INTE satt till CAT.

När det gäller burken (Raspberry Pi 3B+) så kör jag just nu på en HamPi-avbildning av W3DJS.
Jag försökte först installera Flrig och HamLib själv men Flrig saknade en inställningsfil för Fltk varpå jag laddadde ner det, men den saknade installationsfilen för X och där fastnade jag.
Den där "X" hör ihop med X11, om jag förstod informationen rätt, men X11 är väll den grafiska delen av Linux och skrivbordet har jag ju...

Som en parrantes kan jag säga att jag även försökt ansluta ljudet men vattenfallen lyser med sin frånvaro...
 
Laddas rätt drivrutin för USB interfacet ? Kör lsusb utan/med kabel. Nedan ser du först hur det ser ut på min raspberry och sen pluggar jag in radion (en Icom).

1624828688445.png

Och att du får två USB är nog inte så konstigt då den ena är ljudet och den andra CAT förmodligen. Du kan ju se under /dev vad som dyker upp.

1624829332675.png

Jag har kört fldigi på en Raspberry men det var nog 2-3 år sen. Inga problem mot en ICOM rig i varje fall. Just nu har jag ingen installerad dock.
 
Har aldrig använt din radio i hop med dator. Behövs det kanske en 0-modem övergång för att få kontakt?
 
Ursäkta att jag inte svarat tidigare. Arbetsgivaren har fått för sig att jag skall jobba dagtid, så jag försöker vända dygnet, det går... sådär... Nåväl!

Sedan förra meddelandet har jag pillat såå mycket i diverse configurationsfiler att jag gjorde en ominstallation.
lsusb gav i alla fall...
lsusb.JPG

USB-adaptern hittas i alla fall...

ttyUSB0.JPG

Vidare är det bara en USB som registreras om jag kollar i /dev.
Om jag däremot kollar i Flrig...

2xUSB0.JPG
Så är det fortfarande två enheter.

För att göra en kort historia lång, så havererade torktumlaren när jag var i tvättstugan så jag blev kvar lite längre än planerat. Under väntan surfade jag lite på drivrutiner och hl-340 (vilket jag hade hittat med lsusb) och har hittat en hel massa människor som tydligen har haft samma problem som mig, så nu skall jag ägna morgondagen åt att läsa deras lösningar.
Skilnaden mellan kabeln som fungerar och den som inte fungerar är att den fungerande är en "PL2303 Serial Port" och den som inte fungerar är en "HL-340 USB-Serial adapter".

73 de johan
 
USB > seriell adaptrar verkar ibland fungera lite hur som helst beroende på OS. Jag hade problem att få igång WSJT-X på min Win-10 laptop för att
testa FT8, programmet klagade hela tiden på att den inte hittade radion med de 2 olika USB>seriell adaptrar jag provade så jag köpte ytterligare en till sån här adapter https://www.atea.se/eshop/product/startech-com-usb-to-serial-adapter/?prodid=1075825
då funkade allt direkt. Jag har inte haft behov ännu att prova den på en hallonpaj så jag vet inte hur den beter sig där.

73 / Janne
If you can't stand the heat, get out of my beam direction!
 
Vitsen med denna seriella adapter var att det har Yaesus kontakt i ena änden och en USB i andra, men jag har tillfälligt lagt ner det specifika projektet med just den kabeln. Återförsäljaren tyckte det var tråkigt att den inte fungerade som den skulle och återbetalade hela beloppet.

Aja... Jag läste lite av den informationen som jag hade hittat tidigare och ett av komandona var stty -F /dev/ttyUSB0

pi@raspberrypi:~ $ stty -F /dev/ttyUSB0
speed 9600 baud; line = 0;
-brkint -imaxbel


Jag förstår dock inte riktigt vad svaret innebär eller vad det eventuellt skulle vara.
I samma post står det att det kan vara bra att nollställa alla inställningarna med
sudo stty -F /dev/ttyUSB0 0:0:0:0:0:0:0:0:0:0:0:0:0:0:0:0:0:0:0:0:0:0:0:0:0:0:0:0:0:0:0:0:0:0:0:0

Är det något som återställs i "Linux" eller bråkar jag med någon inställning i den fysiska adaptern?
Att den säger 9600 baud; Innebär det att jag inte bör välja någon av de andra hastigheterna i radion och Flrig? Det har i och för sig inte varken gjort till eller från hittills, men...

73 de Johan
 
Back
Top