Linux och amatörradio

SM5KRI

Oldtimer
På förslag är denna tråd om linux och amatörradio skapad.

Välkommen att diskutera eller fråga om linux!

SMKRI
 
Här är en bootabar CD förberedd med mycket godis för radioamatören:
AFU-Knoppix - Amateurfunk mit Knoppix

Det är ett enkelt sätt att prova Linux och de program som finns för radiokörande.
Bränn CD'n och boota datorn från CD'n. Enkelt och det förstör inget på hårddisken.

AX.25 stödet är väl utvecklat i Linux. Det är inte ens något man lägger på, det finns faktiskt redan inbyggt i Linux-kärnan. Helt jämställt med alla andra nätprotokoll Linux stödjer.
Det är tack vare att Alan Cox - en av de viktigare kärnutvecklarna - är radioamatör (GW4PTS).

73 SM0RVV
 
Jag råkade skriva mina Linuxtips i "Gratis Antivirus" tråden. Inlägget skulle nog passa bättre här. Moderatorn kan kanske flytta/kopiera inlägget hit istället? Annars finns det som sagt en hel del tips i Antivirustråden.
 
SK6AB kör ubuntu (en linux-dist) på många av sina maskiner, däribland den som är kopplad till HF-riggen. gMFSK är det program som används mest till radion då det gäller PSK31.

Ubuntu har som de flesta andra distar kategoriserat sina paket (installerbara program), där ena kategorin heter "Ham Radio": Ubuntu -- Software Packages in "gutsy", hamradio section
Alla dessa går enkelt att installera via paketsystemet,
 
Last edited:
Igår började jag se mig om efter ett bra loggprogram till Linux. Eftersom jag kör Kubuntu (KDE-versionen av Ubuntu) så sökte jag efter ett KDE-program. Gnome-program fungerar ju också, men jag brukar föredra saker som är skrivna för just min skrivbordsmiljö.

Jag hittade klog som verkar ha det som jag behöver. Version 0.4.3 är den nyaste, men då får du kompilera själv. 0.4.2 kan installeras från Hardys repository. Fungerar även i Gutsy (som har 0.4.1 i sitt repository)

klog i Ubuntus repository hittar ni här
 
Last edited:
Även Xlog är ett bra alternativ, om än något buggig. Bla översättning till svenska, och redovisning av statistik som DXCC och olika awards inte fungerar så bra. Har haft dialog med utvecklaren av programmet om detta.

Just nu ingen prioritet på detta, då jag egentligen bara vill ha koll på utskickade och inkomna QSL.

Troligen kommer jag att byta tillbaka till ett loggprogram i windowsmiljö istället, den dagen jag skaffar mig en bärbar PC.
 
Fedora och amatörradio

Det händer saker i Fedora-världen som kanske kan vara av intresse.

En special interest group, så kallad SIG, för amatörradio har bildats, och paket för diverse olika amatörradiorelaterade program har börjat genereras.

Se följande länkar för mer information:
SIGs/AmateurRadio - Fedora Project Wiki
Fedora-hams Info Page

Detta innebär att stödet för oss radioamatörer kommer att öka i Fedora, snart kan vi installera våra intressanta program med yum, istället för att kompilera själva.

73 de Lars, sm6rpz
 
Jag har (äntligen) vågat ta steget över till Linuxvärlden och det känns spännande. Jag har blivit osams med Vista. Min son, ännu ej sändareamatör, har dock länge försökt övertala mig. Nu blir ju följden att hitta ett bra loggprogram som stöds av Ubuntu 8.04. Hittills har jag kört ett i DOS-miljö (!) därför att Windows gör cw-nycklingen så ful. Log4U stöder ju inte Winkey ännu.

Vad finns att prova med? Inte bara registrering utan även cw ut? Naturligtvis skall jag testa med KRI:s och RPZ:s länkar, men det borde finnas mer. Jag har även en dist med Fedora 9. Kanske det är en variant värd att testa? 73 Lars sm0oy
 
Jag har (äntligen) vågat ta steget över till Linuxvärlden och det känns spännande. Jag har blivit osams med Vista. Min son, ännu ej sändareamatör, har dock länge försökt övertala mig. Nu blir ju följden att hitta ett bra loggprogram som stöds av Ubuntu 8.04. Hittills har jag kört ett i DOS-miljö (!) därför att Windows gör cw-nycklingen så ful. Log4U stöder ju inte Winkey ännu.

Vad finns att prova med? Inte bara registrering utan även cw ut? Naturligtvis skall jag testa med KRI:s och RPZ:s länkar, men det borde finnas mer. Jag har även en dist med Fedora 9. Kanske det är en variant värd att testa? 73 Lars sm0oy

Jag kan bara konstatera att det ultimata loggprogrammet inte finns ännu, Jag har fortfarande Xlog i Linux, men har inte provat hur CW från dator funkar.. Jag sköter CW:n själv helst.. med hjälp av fingrarna :)
 
För drygt 3 månader sedan kollade jag det som fanns, under Ubuntu, och måste erkänna att det som fanns var ungefär som att jämföra VIC 20 och PC.
(Jag har aldrig provat HRD, så den delen kan jag inte svara på. Får ta och installera det på en extradator jag har här och kolla...)

VIC20? :) Kan du precisera lite mer vad det är du saknar mest under Linux, jämfört med vad du finner under Windows? Kanske kan bli ett programmeringsprojekt senare under året när det börjar bli mörkt och tråkigt utanför fönstret.

73 de Lars, sm6rpz
 
Jan, jag tror att du läst mitt svar alldeles för fort.

Jag har inga som helst planer på att "omvända" dig, jag bara undrar vad det är som du saknar i Linux-världen, och som du anser att du finner i Windows-världen. Du verkar ha kännt att något saknades, men vad var det? Kan du precisera?

Du nämnde du logg-applikationer. Just när det gäller loggar så finns det en del olika i Linuxvärlden, men var det något specifikt som du saknade i det logg-program som du provade (vilket var det förresten?)

Jag frågar av ren nyfikenhet, se det som marknadsundersökning, eller vad du vill. Jag tycker om att programmera, men det var ett tag sedan jag gjorde något större, kanske du kunde ge mig några ideer på saker som behöver förbättras, som man kanske kan labba med under vintern. I annat fall får jag väl hitta på något själv.

73 de Lars, sm6rpz
 
Gjorde en snabbkoll på HRD:s hemsida.

HRD:s funktionalitet kan jämföras med det som finns i (bland annat) följande Linux-baserade program; xlog (log), xdx (kluster), grig (rig-styrning), samt gpredict (satelliter). xlog, xdx, samt grig kan alla kommunicera med en rad olika riggar via hamlib.

DM780 (digital master 780) kan jämföras med fldigi eller gmfsk.

OK, jag skall installera HRD och se mer exakt vad det är som skiljer, men grundfunktionerna finns i vart fall redan i Linux.

73 de Lars, sm6rpz
 
Testade nu ikväll HRD genom wine på en Ubuntu-burk, fungerar alldeles utmärkt av det lilla jag hittills tittat på. Körde lite tx/rx av PSK31 så ljudkort och serieport fungerar uppenbarligen.
Lite segt ibland när man öppnar nya fönster, men det beror troligen på att det inte är någon snabb dator (1GHz celeron, 512 MB ram ).
 
Jag tackar för alla tips och skall snarast lägga in Wine och sedan - t ex Log4U eller SD. Prov är alltid spännande. Tester likaså....
73 de oy
 
Jag tackar för alla tips och skall snarast lägga in Wine och sedan - t ex Log4U eller SD. Prov är alltid spännande. Tester likaså....
73 de oy

Samma här, men jag har desvärre inte lyckats bli vän med Wine.. men får ta tag i detta när jag får tid och lust.
 
Wine&Cedega

Det finnes olika versioner av Wine som ej tycks fungera med alla windows-program.
Ofta måste man installera rätt .dll fil för att få allt att fungera OK.

WineHQ .deb packages archive

***

Någon som har erfarenhet av detta Pro-program Cedega. Tyvärr så är det ej gratis.

Cedega

Google

Google

73 de sm0ctk/stig
 
Back
Top