Linux och amatörradio

Någon som har erfarenhet av detta Pro-program Cedega. Tyvärr så är det ej gratis.

Cedega

Google

Google

73 de sm0ctk/stig[/QUOTE]

Jag har test de flesta Wine derivaten och ingen funkar med HRD.
73 de sm0lru/Kenta
 
Cqrlog

Jag tipsar om ett log program för linux.
Ladda hem cqrlog och installera, mycket enkelt att installera.
Har du problem att få det att fungera så saknar du troligtvis hamlib biblioteket.
Jag tycker att detta är bland de bättre logprogram som jag testat, inte lika avancerat som HRD med mycket trevligt att bruka enligt mig. Finns det mesta som man behöver i ett log program rig styrning, cluster. uppkopling mot qrz.com mm.

CQRLOG | The world's best linux logging program!
 
Jag har kört Linux i många år.Jag kör också HRD men i en laptop med XP vid sidan om.
Jag läste att många hade testat HRD i Linux med b.l.a Wine och även Crossoveroffice och någon annan crossplatform, men HRD vill inte fungerar fullt ut enligt info.
När denna maskinen chrashade häromdagen så plockade jag hem en nyare OpenSuse än den som jag hade installerad.Men den windowshanteraren verkar vara på betastadium.(KDE 4) så jag letade efter något bättre och testade då Linux Mint 8 (Helena) med Gnome windowshanterare.
Det är Debian i botten och även förenligt med Ubuntu, och jag är grymt imponerad.Snabbt , enkelt och ALLT fungerar för en gångs skull utan att behöva sitta och "hacka" systemet.
OCH vad software till amatörradio där finns att installera! Har inte sett så mycket software till amatörradio sedan innan Suse blev sålt till Novell.
Detta systemet är också så enkelt att installera så nu finns inga ursäkter längre,hi hi.
Plocka hem ISO filen bränn densamme, skivan i cd,n och starta om maskinen se till att cd n /DVD n är först i bootlistan.Det är en live cd.Men där på skrivbordet när den är startad finns en ikon så man kan installera det till disken.Jag blåste ner systemet i 3 av mina maskiner, så bra tycker jag det är.
 
Jag kör också Linux Mint 8, efter att i många år varit en hängiven Slackware-användare.
Slackware är bra men kräver mer av användaren. Linux Mint 8 är nog den bästa distribution jag har provat, så jag kommer säkert att fortsätta med Linux Mint även efter att Slackware 13.1 har släppts.
 
Ett tips till de som har installerat detta OS, lite senare så finns det en del uppdateringar och en av dem är Firefox som då uppdateras till 3.5.9. Efteråt blev Firefox lite seg (trött) placera pekaren på det blå däruppe när ni startar den så ser ni att det snurrar en bra stund.Den är "hängig"på youtube b.l.a.
Jag plockade då ner Firefox 3.6.3 Webbläsaren Firefox | Här är världens bästa webbläsare | Mozilla Europe och laddade hem den i "Hemmamappen" packade upp den där, sedan ute på skrivbordet högerklicka och välj "skapa programstartare" länka till den mappen ni packade upp nyss och välj filen firefox, klicka ok.
Den filen som skapades på skrivbordet högerklicka ni på och egenskaper, rutan uppevid till vänster klicka på den, och än en gång leta upp firefoxmappen och där är en mapp som heter !Icons"välj mozicon128.png.SÅ nu kan man radera den gammla ikonen på skrivbordet.Testa och märk att den nya webbläsaren är betydligt snabbare.
 
Last edited:
Grattis

Jag har bytt i 2 av mina maskiner nu, men har en bekant som sa som du att problemet löste sig efter att han fick i 3.5.9:an så jag vet inte vad detta beror på? Olika hårdvara kanske?
 
Jag kör fldigi.
Fungerar utmärkt, stabilt, lättarbetat, många moder förutom PSK-31.

Det som kan vara lite trixigt är ljudstödet i Linux. Det finns många olika modeller för att köra ljud i Linux och givetvis måste du se till att fldigi använder den metoden som just din linuxinstallation har som standard.

En bonus är att fldigi fungerar som ett modem. Man kan alltså få ett annat program att använda sig av fldigi som modem. Ett exempel på det är jPSKMail ( http://pskmail.wikispaces.com/ ) skrivet av SM0RWO. Med det programmet kan man bl a läsa och skicka e-post över kortvåg med fldigi som modem.

73 SM0RVV
 
KUL!
Är det ett api som programmen anropar hos fldigi eller hur går det till?
Är det någon mod som fldigi inte klarar av?

Jag har testat lite med hamradio de lux men då är man låst till Microsoft.
73 de SM0LRU/Kenta
 
Man kommunicerar med RPC (remote procedure call). Vilket i teorin också borde innebära att fldigi inte ens behöver gå på samma maskin som kontrollprogrammet går på. Så länge man har nät-connektivitet mellan datorerna.
xmlrpc-control

Vet inte om fldigi saknar någon mod, eller teoretiskt så gör den väl garanterat det? Något saknas väl?
Men det finns väldigt mycket att välja på varav jag endast provat några få av de vanligaste.
DigitalModes

jPSKMail har nog använt fler mod i sin automatiska mod-väljare än vad jag använt manuellt. jPSKMail byter ju mod "i farten" vartefter signalen blir bättre eller sämre. Som snabbast kör den PSK500R

Vad det gäller digimod-programmet i HRD jämfört med fldigi så tycker iaf jag att det är ganska dött lopp mellan dessa. Däremot är ju rigstyrningen i HRD fantastiskt bra. Jag har inte hittat något Linuxprogram för rigstyrning som är lika bra som HRD.

73 SM0RVV
 
Jättebra. Mint är väl en Ubuntuklon, så det borde vara ett bra alternativ med andra ord. SDR är högintressant tycker jag.

Tack för tipset.

73 de Kai
 
Fancube på LInux?

Jag fick tag på en FunCube och är mycket nöjd.
Nu är det så att jag har en mycket liten linux burk men EEEUbunu på.
Vilka program måste jag ha för att få FunCude att funka under Linux?
Har kolla på hemsidan men hittar inga bra länkar.
Någon som vet och kan hjälpa mig?
73 de SM0LRU/Kenta
 
Det är väl egentligen två saker du behöver. Ett SDR-program och något som pratar med Funcuben för att byta LO-frekvens. Detta kan givetvis vara integrerat men jag har för mig att jag läst att det inte är så vanligt, än, för funcuben, möjligtvis bara i Winrad under MS.

Quisk är iaf. mitt tips om SDR-program för Linux.

Vill du vara riktigt experimenterande så kan ghpsdr3 vara häftigt. Det är i sdr-widget-gruppen på Google Groups som det mesta om denna variant diskuteras. Du kan också kolla i min blog för några rader/bilder om detta.

Eric SA5BKE
 
Last edited:
ghpsdr3

Jag håller med om att ghpsdr3 ser häftig ut och skall testa den när jag kommer till en vassare dator.
Mitt problem är att kunna prata med FunCube under Linux.
Det program som jag testat (FCHid) säger alla version segmet fel.
Nu vill jag kompilera koden själv, men det finns ingen makefile och jag ser inte vilken kompilator man använt under Linux.
Kanske är det enklast att skriva ett eget skript som ställer in frekvensen bara jag fattade hur man gör.
SDR programmen sedan är inga problem, de fixat jag.
73 de SM0LRU/Kenta
 
Finns här någon som vet huruvida SignalinkUSB och Linux Ubuntu är vänligt inställda till varandra?
 
Jag har kört den kombinationen du frågar om utan problem. Jag kopplade in Signalinken och Ubuntu hittade den utan problem. Versionen av Ubuntu är 10.05 eller någonting. Kommer inte ihåg exakt och kan inte kolla då datorn står i vårt fritidshus 24 mil bort.
Har kört JT65-HF under Wine och Fldigi och även provat något annat program.
Sedan vet jag inte hur de nyare versionerna av Ubuntu fungerar. Har inte brytt mig om att installera något av dessa då datorn är gammal och trött.
Lycka till med dina grejor.
73 Anders
 
Back
Top