Linux och amatörradio

Jag kan tipsa om Chirp, som även fungerar till Windows och Mac för den som inte har bytt än, som är ett program för att programmera sin radio.

Jag har hjälpt till lite med stödet för Wouxun KG-UV6D och håller just nu på med stödet för Yaesu FTM-400DE/DR.

Åtminstone när nya apparater, de jag har varit inbladad i) läggs till är min känsla att man primärt fokuserar på att kunna lägga in kanaler (frekvens, shift, namn, ev toner etc), men det går att fixa stöd för att ändra övriga inställningar också.

Det är lite kul att analysera hex-dumpar av minnesdumpar efter att ha ändrat en eller annan inställning och leta upp var i minnet den inställningen ligger och vad den representerar, och det är klart smidigare att mata in flera kanaler på datorn än på radion.

Jag har inte testat själv än, men det borde vara ganska enkelt att kopiera över kanaler från en rigg till en annan, så länge båda har stöd i Chirp.

Vad gäller SDR har jag mest erfarenhet av RTL-SDR och lite av GNU Radio och några andra, som baudline.
 
Testar ny Ubuntu 14.04 och har just lagt den på USB-minne. Ser att Xlog stöder EDI som vi använder i NAC testerna.
Någon som provat sedan förra gången Xlog nämndes (2008!)
/73 Tommy SM6NZB / SM6L
 
Finns det verkeligen ingen som sitter och kör amatörradioprogram på en riktig unix-burk (Solaris) ? Otroligt knepigt hitta något för dessa för amatörradio fast det borde vara det bästa! (ESA, NASA mf) kör ju Solaris till uppsjöar av tekniska aplikationer.
-Det skulle vara skönt med en "Radiodator" som man slipper sitta "barnvakt" åt, D.v.s En maskin som bara tuffar och går -Utan att ständigt behöva uppdateras, ha virusprogram på, reklamsnuttar mm samt att ha en hårdvara gjord för att stå på 24-7 och inte tjocknar ihop med tiden.
 
Har provat flera distributioner med amatörprogram, tex KB1OIQ
KB1OIQ - Andy's Ham Radio Linux | Free Communications software downloads at SourceForge.net

Det är några som har fungerande GNU-Radio (från 3.5 upp mot 3.7 )

http://www.kali.org/ Kali linux har RTLSDR-Scanner som jag gillar skarpt.

Kali kan en massa annat som man inte behöver men går man via wireless tools hittar man
10 program framförallt för SDR

Borde göra en sammanställning någon gång....
Har just gjort en Ubuntu 14.04 på USB-minne och latjar med Xlog för att köra NAC med. ( EDI stöd, men knappt värt namnet än )

/ 73 Tommy SM6NZB
 
SA2CER: Det ska väl inte vara några stora problem att kompilera amatörradioprogram på Solaris eller ett derivat därav. Kör själv SmartOS som server hemma, men inte som desktop. Jag har märkt att mycket skrivs för Linux så det kan bli lite pill att få igång på annan plattform ibland.
 
Ok!, Nä, jag tänkte om det fanns någonting färdigt. Det måste det ju. Det är ju trevlig hårdvara att köra på om inte annat, tänker på sun-burkar.
 
Det är väl vi i noname-generationens fel, vi som drog igång när 386:an kom.

Vi sökte en Unix lösning till en rimlig kostnad, en Sparc station kostatde väl
runt 100 KKr på den tiden och då var ingenting gratis - förutom GCC och
andra GNU program.

Om man köper med rimlig kvalite så håller en PC rätt bra och prestandan är
rätt ok nu förtiden. Du kan alltid klustra vid behov.

Visst, av rent museala orsaker kan det vara kul, precis som med rörriggar.
 
En gammal Proliant med två pluggar och fem skussidiskar i RAID med lämplig Linux är rätt kul, trots fläktbuller, viinande diskar, begränsat minne och klena prestanda, jämfört med dagens grejjor. Sorgligt nog kastades en hel drös med sånt vid senaste flytten. Ett flertal välfyllda släpkärror till återvinningen. Man är väl inte klok som samlar på sånt. Den gamla träkåken hade nog stabila bjälklag.

Bengts analogi med rörhäckar är träffande.

/Janne
 
Tacka vet jag när man införskaffade sin första 286:a,och la in Windows 3.0,Monochromeskärm å allt...vilken lycka! :cool:
 
Nja, Museala orsaker verkar då inte NASA ha åtminstone,

""We are looking forward to a long, beneficial relationship with Sun Microsystems," said John Blanchard, CEO of NASA Corp. "I have admired Sun products and the company's business practices for many years. All of us at NASA Corp. are proud to be affiliated with Sun in this way."

With the Solaris 10 OS, NASA Corp. customers have access to the popular features that are unique to this operating system, such as Dynamic Tracing (DTrace), Predictive Self-Healing, Solaris Containers and Solaris ZFS. These sophisticated features of the Solaris 10 OS provide NASA Corp. customers with increased network security, optimal performance and less overall server downtime."
 
Och då är vi tillbaka till att studera prisbilden, vad får de ge för hårdvaran de kör Solaris på?

Om det inte är så, för dig, illa att de faktiskt kör på PC hårdvara.
 
Men dessa är väl inte de som Nasa kör med, som de är så nöjda med?

Nu är du dessutom tillbaks till de museala kvarteren.
 
Musealt var det. Då frestas jag visa en klenod, nämligen min första dator, här tyvärr suddigt i bakgrunden av en Teletype ASR-35, en solbelyst "Straight 8" eller DEC PDP-8. Bild från ungefär 1974.

Jag försöker ej få med bilden här utan ger en länk. Hoppas det funkar så:

http://www.qsl.net/sm5aku/pix/hamse/PDP-8_DND_AKU.jpg

Åtta k 12-bitarsord kärnminne, diskreta transistorer i stor mängd. Inte en IC fanns i skåpet. Dubbel bandstation som rymde 184 k 12-bits ord på varje rulle. Ett maffigt väsen från två stora fläktar i skåpets botten ingick i nöjet. Terminalen hördes till övervåningen när den printade. Inmatning via en rad switchar på fronten eller tangentbord och 8-bits pappersremsa. Schabraket lockade till många sena nätters hackande. Ack ja.

För att ytligt återknyta till trådens ämne, så var pjäsen tillverkad något eller några år innan Linus T föddes.

/Janne
 
Last edited:
Men dessa är väl inte de som Nasa kör med, som de är så nöjda med?

Nu är du dessutom tillbaks till de museala kvarteren.

Nä, men liknande grejor av samma märke. Ovan prylar räcker gott att köra rotorstyrning, logg, riggstyrning mm med. Du kan t.o.m köra nyare Solaris på dem. Robusthet var det jag åsyftade snarare än museumprylar.
 
Vem bryr sig?

Du får nog leta reda på Sun/Sparc advokatyr forum för att hitta
några som dyrkar dem.

Här krigar vi om SSA/ESR vet du väl :)
 
Ett återseende från 70-talet.

PDP-8 var också den första dator som jag fick tillfälle att "knappa på".
Dock var det en PDP-8/I som fanns på Medicinsk Teknik vid RSÖ 1976.

Minns att det var "häftigt" att skriva assemblerinstruktioner i en primitiv editor,
sedan assemblera och "länka".

Mikroprocessorn Intersil IM6100 och expansionschipet IM6102 efterbildade PDP-8/E exakt, och jag och SM4EKV (SK) tittade på ifall man kunde göra ett eget hemmabyggt mikrodatorsystem enligt detta koncept.
Det visade sig dyrare och svårare än väntat så projektet rann ut i sanden när jag flyttade till SM6 för att läsa på Chalmers.

Där var det 6800, 6809 och 68000 (som ska vara det närmaste man kunde komma PDP-11 utan att få besök av Digitals advokater) som gällde och på den vägen är det...

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Finns det verkeligen ingen som sitter och kör amatörradioprogram på en riktig unix-burk (Solaris) ? Otroligt knepigt hitta något för dessa för amatörradio fast det borde vara det bästa! (ESA, NASA mf) kör ju Solaris till uppsjöar av tekniska aplikationer.
-Det skulle vara skönt med en "Radiodator" som man slipper sitta "barnvakt" åt, D.v.s En maskin som bara tuffar och går -Utan att ständigt behöva uppdateras, ha virusprogram på, reklamsnuttar mm samt att ha en hårdvara gjord för att stå på 24-7 och inte tjocknar ihop med tiden.

Vad skulle vara "oriktigt" med en linuxburk, och på vilket sätt anser du att Solaris skulle vara bättre? (Jag försöker inte starta något "flame war", jag är bara intresserad och nyfiken.)

Det finns gott om hårdvara som är gjord för att gå dygnet runt, jag har t ex en Alix 2D13 från PC Engines som bara går och går, ingen fläkt, ingen inbyggd hårddisk (men jag använder en extern hårddisk både för att få mer utrymme och för att inte skriva sönder CF-kortet den bootar från). Jag installerade Debian testing på den för tre år sedan, bara kört vanliga uppdateringar sedan dess, inga ominstallationer eller annat. PC Engines nya APU-plattform har bättre prestanda men jag har ingen erfarenhet av den. Att burken är "huvudlös", alltså inte har någon bildskärm (eller tangentbord eller mus), spelar ingen roll för mig, och ville jag köra grafiskt gränssnitt går det ju att ordna med VNC.
 
Vad skulle vara "oriktigt" med en linuxburk, och på vilket sätt anser du att Solaris skulle vara bättre? (Jag försöker inte starta något "flame war", jag är bara intresserad och nyfiken.)

Det finns gott om hårdvara som är gjord för att gå dygnet runt, jag har t ex en Alix 2D13 från PC Engines som bara går och går, ingen fläkt, ingen inbyggd hårddisk (men jag använder en extern hårddisk både för att få mer utrymme och för att inte skriva sönder CF-kortet den bootar från). Jag installerade Debian testing på den för tre år sedan, bara kört vanliga uppdateringar sedan dess, inga ominstallationer eller annat. PC Engines nya APU-plattform har bättre prestanda men jag har ingen erfarenhet av den. Att burken är "huvudlös", alltså inte har någon bildskärm (eller tangentbord eller mus), spelar ingen roll för mig, och ville jag köra grafiskt gränssnitt går det ju att ordna med VNC.

Nä, men det är inget fel i dina grejor om du trivs med dom, Bara det att jag vill köra på hårdvara från SUN Micro Systems -Thats it!
 
Jag slängde min SPARCSTATION när jag flyttade senast, ett riktigt jäkla härke som levde om så den inte gick att ha i huset.

Brevid den hade jag en PC som jag körde QNX på, den var knäpptyst och fick därför stå på dygnet runt i flera år

Eftersom den ändå var igång jämt så blev det den datorn hela familjen använde, mina barn som då var små såg inget konstigt med att använda en dator med QNX som operativsystem, och tyckte till och med att det var smidigare i vissa fall.

Den kastades också i flytten senast, nu har jag fallit till föga och kör Win på alla datorer jag använder, initialt hade jag tänkt köra riggstyrning och allt från min laptop, men det slutade med att jag installerade XP på en gammal skräpburk och dedikerade den till radion.

Amatörradioprylar av äldre årgång tenderar att vilja ha serie/paralellportar och jag har enbart dåliga erfarenheter av USB-> paralell/seriell adaptrar, i synnerhet under W7.
Även dom saker som har USB anslutning fungerar ofta dåligt på grund av att dom har kinesiska Prolific kopior, så även dom tillbehören är lättare att få igång under Win XP

Dessutom är en massa gamla bra program skrivna för äldre windowsversioner.

Jag har ännu aldrig haft en blåskärm eller TVINGATS starta om min XP dator, den står på veckor/månader åt gången, så att köra Solaris på SUN hårdvara för att det är stabilare är totalt overkill.

Att starta om en gång i månaden när jag ändå inte använder den för att göra programvaru uppdateringar kan jag faktiskt leva med.
 
Back
Top