Lite bekymmer. Icom F3S

micke-71

Active Member
Har sprungit på en Icom F3S (146-174) som jag har programerat om till jaktradio på 155MHz bandet. Så långt inga direkta problem förutom att jag stör mig på en del begränsningar.

Men, självklart är det ett men. :rolleyes:

Det är bandbredden på mottagaren som ställer till det lite för mig.

Jag har proggat den på

Kanal1 155.425
Kanal2 155.475
Kanal3 155.500
Kanal4 155.525

Mottagaren tar emot på följande

Kanal1 tar emot på 1 och 2
Kanal 2 tar emot på 2 och 4
Kanal 3 tar bara emot kanal 3
Kanal 4 tar bara emot kanal 4

Det är inte bara så att squelchen öppnar utan man kan även få hörbar mottagning.

Grejen är den att jag ännu inte testat på lite avstånd för att se om fenomenet kvarstår, bara inomhus på max 5 meter. Fast när jag går ner på 0.5W på Zodiacen så försvinner detta fenomen. Men de andra handapparaterna jag testat emot visar inte alls på detta fenomen. Där kan jag köra full effekt (5W) 10cm från varandra utan problem.

De övriga 2 är en Zodiac 5099 (cybercom h112) och en Motorola Gp300.

Som jag fattat det så har dom alla 25KHz i "bandbredden"

Då är ju min undran om det är normalt att det kan bli på detta sättet utan att något är knas eller om den kan vara i behov av en kalibrering på mottagaren om det ens är möjligt? Finns något i kalibreringsmjukvaran som heter BPF T1- T4 som är en automatisk intrimning av mottagaren efter att man anslutit den till en signalgenerator.

Att jag stör mig på det är att man ibland gästar på lag och ihop med gubbar som inte har en aning om vilken frekvens de kör på och man får prova sig fram. Man kan inte ens lita på att deras apparater har programplats som stämmer med kanalnummer. Kollar gör man i regel på några meters avstånd och det vore ju tacknämligt om man kunde med säkerhet veta vad de kör på. En del kan ju bli sura över sambandstest när man är på pass.

Annars får man ju scanna kanalerna när man kommit ut på pass och gästar man så vet man ju inte så säkert vilket lag man tar emot.

Det skall väl då att ställa in NFM i programmvaran för att göra mottagaren smalare, om jag inte minns fel är det "backspace" eller mellanslag, det kanske kan lösa problemet?

Det låter ju intressant. Ska kika närmare på det så snart jag kommit hem. Men tror inte att jag sett något om det i hjälp filen programerings manualen. I elschemat så är det nog ett tiotal komponenter som skiljer mellan 12,5kHz och 25

Annars får man ju scanna kanalerna när man kommit ut på pass och gästar man så vet man ju inte så säkert vilket lag man tar emot.

Jag vet inte om jag missuppfattat problemet, men vad jag förstår så ska ni ha koll på vilket lag som ligger på en viss kanal.
Om nu apparaterna har antenner som är avtagbara så är ju en möjlighet att använda konstantenner när ni är samlade, för att utreda kanalerna. Helst då dummyloads på samtlig utrustning så att signalerna blir rimligt starka.

/ Ingvar (som aldrig jagar) :)

Riktigt så enkelt är det inte. Radion är ett verktyg som inte ägnas tid eller energi,den ska bara finnas där prestera i allt från jordskred till tsunamis. ;)

Det mest avancerade tillbehöret är laddaren.

Det enda förekommande sambandstestet är att någon sänder några sekunder så man får ratta in rätt kanal. Därför är det tacknämligt att den bara tar emot rätt också. Annars gjorde det inget så länge mottagningen klarar avstånden.

Har kollat o det verkar inte finnas några möjligheter att välja "bandbredden" på mottagaren.

F3S har sålts som 16K0F3 (wide), 14K0F3 (medium) och 8K50F3 (narrow) och komponenterna i mitt ex överensstämmer med en 16K0F3 apparat.

Men det är så j-a dåligt at jag fått riva isär den 2 ggr. Första gången för att se om det var en 136-150MHz F3S-3 eller en 146-174MHz F3S-2. Andra gången för att ta reda på om det var en narrow eller wideband apparat. Tänk om de kunde ha en modellbeteckning typ Motorola

Någon skriver på nätet att F3S-3 är en narrow band i 136-150MHz som är den modell som US army använder i en effektstrypt (<100mW) variant för att undvika att den lede fi ska lyssna på dom. 146-174 ska däremot vara en wide band variant.

eBay Guides - Icom f3s radios

Fast de andra är ju också samma bandbredd. Ska ut i skogen i morgon så den får följa med på IRL tester.

Mikael

Back