Lite blandade frågor..

Jox

Member
hej alla glada!

Jag är ny på forumet och i detta med radio. Kanske en sanning med modifikation då jag jobbat med radio sedan 10 år tillbaka. Ericsson P400 några år sedan resten med Sepura/Rakel. Men aldrig med amatörradio.

Jag har försökt plöja igenom det mest basala inom amatörradio mm då jag saknade helt kunskap när jag skulle köpa radio. Mitt motiv till att ha en komradio var mer att kunna ha en komunikation med anhöriga på sjön, i skog mm men också att ha i mina Bob (bugoutbag).

Jag har införskaffat 3st Kina radios av märket Baofeng - gt-3WP. Är riktigt nöjd med både kvalité och lull lull. Har testat dessa hårt nu när jag vart i Sälen och åkt skidor. Mycket god hörbarhet över hela fjället mellan åkare samt till basen (lgh nära backarna). I och med att det var många som körde på PMR kanalerna så körde vi på Jakt2 med subton.

Nu till mina frågor:
Jag skulle vilja ha en stor antenn hemma på huset så att jag kan ha den inkopplad till en radio. Typ base radio, som man kan lyssna längre med men även ta emot.

Vad för någon sorts antenn ska jag välja?

Nästa fråga rör digital radio. När jag är inne på div kinasidor så ser jag digitala handburna radios i massor på tex Aliexpress mdfl. Dessa går under namnet DMR. Jag vet ju vad en digital radio är, för mig är det en Rakel radio. Men, vad är det för skillnad mellan dessa Dmr och Rakel - och vanliga analoga komradios?

Och vad är vinsten med att ha en Dmr radio!? För jag antar att det inte är som Rakel där man kan prata med vem som helst på samma talgrupp oberoende vart denne är i landet.

Med vänlig hälsning,
 
Vad du först främst ska skaffa dig är ett amatörradio certifikat, innan du har det så är det ett lagbrott
att använda sig av amatörradio för kommunikation. Om du nu inte skulle ha cert, fick intrycket av ditt
inlägg att du inte har det.
 
Nej precis, det har jag inte. Men man behöver ju inte det till PMR och jaktkanalerna. Det är dessa kanaler som kommer att gå varma i en krissituation i landet eller staden och de är dessa som jag också då kommer att använda. Och dessa använder jag också nu för div saker.

Men jag skulle kunna tänka mig att ta det ändå. Det är ju trots allt intressant med radio :)

Men som det ser ut nu så tar annat min tid och jag har inte tid helt enkelt.



Så mina frågor ovan kvarstår om någon har kunskap och tid får någon gärna bidra med sitt kunnande.

/X
 
Pmr radio är det inte den typ av radio där antennen sitter fast monterad på skalet till radioapparaten eller och
det inte går att sätta dit nån annan antenn ?

mvhLasse sm0ydo
 
Baofeng - gt-3WP är inte tillåtna att användas om du inte är radioamatör och vi får bara
använda dem på våra egna band. För PMR och jaktradio ska du ha typgodkända enheter.
 
Pmr radio är det inte den typ av radio där antennen sitter fast monterad på skalet till radioapparaten eller och
det inte går att sätta dit nån annan antenn ?
Så ska det vara.
Det är inte tillåtet att "köra" PMR på fast monterad antenn som en basstation.
 
Men som det ser ut nu så tar annat min tid och jag har inte tid helt enkelt.
Då får du ta dig tid.
När du väl har ditt amatörradiocertifikat så öppnas många nya möjligheter till intressanta radioexperiment helt lagligt:)
 
Ok, tack för upplysningen men varför är mina radio inte tillåtna!? Biltemas Jaktradio är ju en puxing eller vad dom heter och den sälj ju?

Är det tillåtet att köra Jaktradio med fastmonterad antenn?

/X
 
Din Baofeng - gt-3WP är inte avsedd för PMR i Sverige.
Max uteffekt är 0,5W och Baofeng - gt-3WP kan ställas in på 1W/3W och 5W. alltså inte laglig att användas här.
Om du skulle ansluta den till en fast antenn kan det likställas med högre uteffekt vilket inte är lagligt.
En laglig PMR-radio har bara PMR-frekvenser (UHF) men din Baofeng - gt-3WP har ju både UHF och VHF.

Min uppfattning är att du vill "köra amatörradio" men utan att skaffa dig ett certifikat......inte lagligt;)
 
Man kan ansöka och få tillstånd för 5 MHz. Där kan man köra amatörradio utan licens...
 
Din Baofeng - gt-3WP är inte avsedd för PMR i Sverige.
Max uteffekt är 0,5W och Baofeng - gt-3WP kan ställas in på 1W/3W och 5W. alltså inte laglig att användas här.
Om du skulle ansluta den till en fast antenn kan det likställas med högre uteffekt vilket inte är lagligt.
En laglig PMR-radio har bara PMR-frekvenser (UHF) men din Baofeng - gt-3WP har ju både UHF och VHF.

Min uppfattning är att du vill "köra amatörradio" men utan att skaffa dig ett certifikat......inte lagligt;)


Då är din uppfattning fel. Jag vill bara kunna lyssna på de kanaler som min radio täcker in och kommunicera på de svenska jaktkanalerna. Resten bryr jag mig inte om då de inte är aktuella för mig i en krissituation.
 
Om en radio, kylskåp, bilbarnstol, bilradio, grill, LEd-ljuskälla, batteriladdare är typgodkänd för att få säljas och användas inom en måste den ha ett CE-märke. VAar försedd med försäkran om överensstämmelse, (Deklaration of confirmity) plus lite mer, och inte ha ett falskt Kinesiskt CE.märke.
Dvs så som de allra flesta produkter som du kan köpa i Sverige och EU har.
En kommunikatiosnradio med sändare skall även ha typgodkännande för själva radiotekniken och oönskad utstålning. R&TTE samt i vissa fall Weelmark.
En komradio får inte täcka frekvenser du inte har tillstånd att använda. dvs en heltäckande komradio som täcker både marin VHF, jaktkanaler och PMR systemen kan aldrig bli typgodkänd i EU och får aldrig användas ej heller passera yttre gränsen till EU.
Så det är komplicerat, som licensierad radioamatör har vi månat privilegier, men oxo krav som licens med kunskapstester.
69 MHz frekvenserna är väl frekvenser som man kan få använda utan tillstånd, men med typgodkänd radioutrustning.
En jaktradio får endast ha de frekvenser som systemet omfattar, dvs ej vara heltäckande, man får inte själv kunna ställa in frekvens.

Vi vet ju hur det gick för de svarrtimporterade hundpejlarna.... Som gick på fel frekvens.

Många lagar och bestämmelse som alla idag har ett eget ansvar för att kunna.

Således är man intresserad av radio är amatörradio en fin inkörsport.

Roy SM4FPD
 
Man kan ansöka och få tillstånd för 5 MHz. Där kan man köra amatörradio utan licens...

Är det inte detsamma med 4m bandet, 70MHz?

Där får man använda 25W om man inte bor för nära Danmark och det finns vad
jag vet inga begränsningar vad gäller fasta antenner.
 
Last edited:
Blev intresserad av detta, bl a för att jag inskaffat en kinaradio med tanken att den skulle användas både som jaktradio och för amatörradiotrafik.
Radion är inköpt i Sverige och är CE-märkt. Är det alltså så att detta inte är tillåtet, och att CE-märkningen är falsk?

Biltemas jaktradio har kanaler för både svensk och norsk jaktradio installerade. Hur ställer sig detta i förhållande till lagstiftningen?
Se länken: http://www.biltema.se/sv/Fritid/Jakt/Tillbehor/Komradio-ProTracker-2000034954/

Privatimporten av radioapparater från Kina för jaktbruk är såvitt jag förstått ganska omfattande. Detta är alltså inte lagligt?

Beträffande användning av fast antenn är även jag intresserad av ett svar.
Uppenbarligen är det tillåtet att byta antenn på en jaktradio. ”Skogsantenn” (sannolikt = oförkortad ¼-vågsantenn) som ersättning för gummipinnen som brukar vara standard på apparaterna är ett populärt tillbehör för att öka räckvidden.
En fast installerad antenn på en jaktstuga eller d:eek: torn skulle kunna underlätta kommunikationen, men då kanske inte utrustningen räknas som mobil?
Jag vet att försök gjorts med portabel dipol.

Beträffande trådskaparens tanke att använda apparaterna i skidbacken etc, så är det ju så att jaktradiokanalerna är avsedda för användning i samband med jakt samt jord- och skogsbruk, så viss försiktighet med annan användning än detta kan nog rekommenderas.
Ett undantag tycks dock vara kanal 5, (156,000 MHz), som inte har denna begränsning.
Följ länken och kolla §85 och §86. https://www.pts.se/upload/Foreskrifter/Radio/PTSFS-2015_4-undantag.pdf.
Kan den möjligen vara något för trådskaparen?
 
69 MHz är ett antal frekvenser som inte kräver tillstånd. Två olika frekvenslistor finns ett för max 25 W och ett för lägre effekt med 6,25 kHz delning.
4 m (om man nu skall mäta frekvens i meter när de mäter antennen i fot och tum) är ett amatörband i vissa länder som England.
5 MHz är ett amatörband i många länder och får användas i Sverige med tillstånd, blir väl förhoppningsvis ett amatörband i SM framöver. Med tillstånd får man köra amatörradiotrafik med andra länders radioamatörer.

de
SM4FPD
 
Blev intresserad av detta, bl a för att jag inskaffat en kinaradio med tanken att den skulle användas både som jaktradio och för amatörradiotrafik.
Radion är inköpt i Sverige och är CE-märkt. Är det alltså så att detta inte är tillåtet, och att CE-märkningen är falsk?

Biltemas jaktradio har kanaler för både svensk och norsk jaktradio installerade. Hur ställer sig detta i förhållande till lagstiftningen?
Se länken: http://www.biltema.se/sv/Fritid/Jakt/Tillbehor/Komradio-ProTracker-2000034954/

Privatimporten av radioapparater från Kina för jaktbruk är såvitt jag förstått ganska omfattande. Detta är alltså inte lagligt?

Beträffande användning av fast antenn är även jag intresserad av ett svar.
Uppenbarligen är det tillåtet att byta antenn på en jaktradio. ”Skogsantenn” (sannolikt = oförkortad ¼-vågsantenn) som ersättning för gummipinnen som brukar vara standard på apparaterna är ett populärt tillbehör för att öka räckvidden.
En fast installerad antenn på en jaktstuga eller d:eek: torn skulle kunna underlätta kommunikationen, men då kanske inte utrustningen räknas som mobil?
Jag vet att försök gjorts med portabel dipol.

Beträffande trådskaparens tanke att använda apparaterna i skidbacken etc, så är det ju så att jaktradiokanalerna är avsedda för användning i samband med jakt samt jord- och skogsbruk, så viss försiktighet med annan användning än detta kan nog rekommenderas.
Ett undantag tycks dock vara kanal 5, (156,000 MHz), som inte har denna begränsning.
Följ länken och kolla §85 och §86. https://www.pts.se/upload/Foreskrifter/Radio/PTSFS-2015_4-undantag.pdf.
Kan den möjligen vara något för trådskaparen?


Bra tankar!
 
Jag lyssnar en del på exvis jaktradio och har ett tekniskt intresse. Det är intressant tt höra hur de låter vid sändning och jag hör många med väldigt dåligt ljud.
Modulationen dvs sändarens deviation varierar väldigt mycket, från +-0,1 kHz till uppemot +-15 kHz. Tillåtet är +-5 kHz som ger tillåten bandbredd.
Det finns en standard för mikrofonkänslighet och frekvenskurvans utseende för Fm sändare i komradio. Där man skär under 300 Hz och över 3000 Hz. Dvs man tar fram talbandet, mellan 300 och 3000 Hz skall det öka med 6 dB per oktav.
Lyssnar man så vekar det finnas en standard per fabrikat. Allt för svag deviation ger låg modulation som tenderar att drunkna i bruset om signalen hos motstationen blir det minsta svag. Med för hög deviation blir bandbredden sådan att man kan störa trafik på grannkanalen.
Någon radio lät som om man talade i ett långt rör, en soptunna, eller knappast möjligt att beskriva ens, burkljud som knappast ens var läsbart. Troligen använde den billiga Kina-radion högtalaren som mikrofon, likt tidiga 27 MHz komradio på 60 talet. Med en blandning av billigast möjliga rent ut skitradio, och typgodkända komradio med god överensstämmelse mot standard och typgodkännandes krav blir det en anarki av oljud. Subtonsystem med egna tonfrekvenser, brusspärrar i FM stationer som bara mäter signalstyrka. Ja det som går att förbilliga gör man.
Men skall lägsta möjliga pris bestämma så blir de som det blir.

Hur en kommradio som både täcker amatörband, flygradioband, jaktradio, militära frekvenser och marina VHF- bandet, samt är heltäckande kan få ett CE-märke är en bra fråga.
Vem frågar man då om den radio man avser köpa är godkänd? PTS bör ha noteringar om vilka radio som de har typat i Sverige.

Nå vad händer då om man använder en sådan radio? Förmodligen inget förrän man råkar sända på en militär frekvens, eller att radion har en falsk frekvens som hörs på militärens radio, eller råkar höras på flygets nödfrekvens som är sattelitövervakad, då tar hus i helvete.
Värst är kanske att man inte får full valuta för vad en bra komradio kan ge i form av räckvidd, ljudkvalitet och störningsfrihet.
Och det finns straffskalor som kommer att användas.

Roy SM4FPD
 
Back
Top