Lite funderingar, INGA klagomål !!

micke80

Member
Hej!

Har en fundering , jag såg ett mail i min brevlåda från ham.se.

I mailet kan man se bl.a. vilka som skrivit flest inlägg och jag undrar varför tar man bort bitar av callet ???

Detta händer ganska ofta på banden också då man lyssnar/pratar, speciellt på kortvågen.
Ett ex. en radioamatör har fått sin signal: SMxÅÄÖ för flera år sedan, när denne nu är ute på te.x. kortvågsbandet "presenterar" denne sig enbart som ÅÄÖ alltså inte hela callet.
Det är ju lite illa eftersom det blir ju allt vanligare med SA-signaler osv.
Det kan ju till och med vara så att det finns en SA med SAxÅÄÖ och det kan ju skapa en viss förvirring...

När man tar amatörradiocertet idag får man lära sig att man ska använda hela callet vid kommunikation, jag vet inte hur det var förr men jag misstänker att det var samma regler då på den fronten!

Nu vet jag med ganska stor sannolikhet att alla i listan i mailet är SM-signaler men ändå...

Detta var som sagt bara en liten fundering jag har haft ett tag...
Personligen tycker jag att man ska använda hela callet.
(inget illa menat till Tommy SM6NZB som skrivit mailet)

MVH, Micke G
SA3AJG
 
Jag håller med till 100%. Dessutom brukar det vara lite si och så med identifiering överhuvudtaget. Man kan ibland höra några "gubbar" sitta och tjattra fram och tillbaks ganska länge innan någon identifierar sig.
Själv är jag (nästan) alltid noga med att bokstavera min signal. Jag har ju ett "J" i signalen, och det kan lätt tas för ett "I" om man inte bokstaverar.

73 de Anders, SM7TJC
 
Instämmer på det bestämdaste.
Vi hör även amatörer från vårt västa grannländ som kallar sig "firePeVeAhh" dvs det skall vara LA4PVA.
SM stationer som kallar sig fyraÄffPeDe, eller bara ÄnnPee utan siffra.
I dagens krav på att få amatörradiocert ställs krav på kunskap om bokstavering och att man säger sitt call rätt och fullständigt. Det ingår i provet till och med.
Det finns många anropsignelr med bokstäver som är lätt att ta fel på om man inte bokstaverar. Samt prefixen med SM, SM, SL etc.
TYDLIGHET!
Jag hörde min signal som SM3 a och började fundera på vad karln säger, kör han med min anropsigna? Till slut förtog jag att han hade nästan samma bokstäver i sufficet.

Det mest anmärkningsvärda är dock att de som slarvar är ofta de gamla "riktiga" radioamatörerna som kan Morse........

Klart att man kan skoja lite när signalstyrkorna är goda, med lite kul bokstavering, som dock ändå bör vara entydiga, exvis min Äss Äm Fyra Fot Pe Dahl.

Man måste oxo tänka på de som lyssnar och inte bara sina kompisar som vet vad man heter.
 
I den lilla rest av bestämmelser som finns kvar står det:

"Den som använder en amatörradioanläggning skall ha en egen anropssignal.
Denna framgår av certifikatet.
Sändar- och mottagarstationens anropssignal skall användas i början och i
slutet av varje sändning. Under sändning skall anropssignalerna upprepas
med korta mellanrum. "

Man kan anta att med "anropssignal" avses det hela signalen inkl. prefix.

Jag vill helt hålla med föregående talare att det blir alltmer nödvändigt att
använda prefixet, eftersom det numera kan finnas både en SM och en SA upplaga
av samma suffix (= de två eller tre sista bokstäverna).

Annars kan det gå som för ett tag sedan när jag lyssnade på 80m och hörde bara ett
suffix som tillhört en numera avliden kollega "i luften". Efter att ha ryckt till och spetsat
öronen så kom det så småningom "SA" före distriktssiffra och suffix.

Har också på känn att en viss förvirring riskerar att uppstå när SA-prefixen börjar ägna sig åt DX-jakt.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top