Lite rör-skoj och läsvärt...

Härlig film från den tiden då det begav sig!! Vad PDF:en beträffar så blev det genast besvärligt då min tyska är allt annat än bra, men jag kan ju förstås titta på de fina bilderna. ;)

Gillar den reklamfilmen; "det var bättre förr", hehe.

Dokumentet lär väl ta hela vårterminen att dechiffrera, men det ser "intressant" ut.

"Die drahtlose Telegraphie könnte man, dem Gradienten ihrer Entwicklung nach, imganzen einen äußerst schnellebigen Betrieb nennen"

"Auf dem Kongreß für drahtlose Telegraphie zu London im Jahre 1912 ausgestellt und mit ihren prächtigen Farben, der dunkelroten Glut der Kathode und dem himmelblauen Glimmlicht des Quecksilberdampfes, sogar als Tafeldekoration verwandt,zogen diese Röhren die Aufmerksamkeit der Teilnehmer aus aller Welt auf sich."

Så sant som det är sagt...

Flera kända namn passerar; "unser früherer Laboratoriumsvorstand R. Rendahl" tillsammans med vakuumfysikerna Dushman, Richardson och Langmuir vilka revolutionerade förståelsen för elektronemission i vakuum.
Dock saknas den finske ljudfilmspionjären Erik Tigerstedt, farbror till OH5NW, som var med om att göra elektrisk ljudfilm möjlig hos Telefunken.

Många imposanta "farbröder" i den framställningen,
som t.ex. dessa radiopionjärer;

1733909925055.png
1733910023256.png

1733909650212.png

1733909542141.png

Här duger det inte med att vara "vanlig Radiokommissarie",
utan sådant förbleknar jämfört med att vara
"Rundfunkkommissar des Reichspostministers".

"Man muß bedenken, daß die Großstationen dazumal schon zu Maschinensendern
von mehr als 100 Kilowatt gelangt waren, [...]"

Jag antar att det är Alexandersonsändare man syftar på med maskinsändare?

Inte bara.

Det fanns flera sorters maskinsändare utöver Alexanderson;
Goldschmidt, Joly-von Arco och Bethenod-Latour.

Alla dessa arbetade med passiv frekvensmultiplicering i någon form, så
produkten av poltal och rotationshastighet var mindre än hos Alexanderson-alternatorn.

Back