SM7DVO
Well-Known Member
Jag har två FT-847, av någon anledning.
En av dem har ett ganska skumt fel.
Jag kör nästan uteslutande digitalt.
Fungerar ofta ok på alla band 1.8 - 28, cirka 110-120 W ut till antennen. Multibandverikal, jag vet att det är en skitantenn!
När pytsen krånglar blir uteffekten på 7 MHz ca 70W och samtidigt stiger strömförbrukningen 2-3 A. Det gäller 75% av tiden.
Lågpassfiltret ser ut så här. Märkt på printen ~7,5. Totoiden L5025 är grillad och tråden lätt missfärgad. Inga andra synliga konstigheter i slutsteget.
Problemet får jag vid 7.074, går jag upp lite i frekvens så ökar uteffekten och strömförbrukningen sjunker. Vid 7.200 är det full effekt ut.
Detta fenomen är alltså intermittent .
Har kollat lödningarna noga men ser inte några fel.
Totoiden är en 50-6 enligt komponentlistan så den går väl att få fram.
Några lysande förslag?
/Nisse
En av dem har ett ganska skumt fel.
Jag kör nästan uteslutande digitalt.
Fungerar ofta ok på alla band 1.8 - 28, cirka 110-120 W ut till antennen. Multibandverikal, jag vet att det är en skitantenn!
När pytsen krånglar blir uteffekten på 7 MHz ca 70W och samtidigt stiger strömförbrukningen 2-3 A. Det gäller 75% av tiden.
Lågpassfiltret ser ut så här. Märkt på printen ~7,5. Totoiden L5025 är grillad och tråden lätt missfärgad. Inga andra synliga konstigheter i slutsteget.
Problemet får jag vid 7.074, går jag upp lite i frekvens så ökar uteffekten och strömförbrukningen sjunker. Vid 7.200 är det full effekt ut.
Detta fenomen är alltså intermittent .
Har kollat lödningarna noga men ser inte några fel.
Totoiden är en 50-6 enligt komponentlistan så den går väl att få fram.
Några lysande förslag?
/Nisse