liten beam typ hb9cv att ställa paa terassen i TA-land

dj0xl

Member
Hejsan.
Är nu i mitt sommar QTH vi den danska gränsen, och det regnar och regnar.....:(
Därför sitter jag och filosoferar ang. en liten lättviktsbeam som jag ev kan sätta paa min terass i turkiet.
Det är fri sikt hela vägen fraan JA till ZL, dvs nordöst till sydöst. Jag bor paa 1 vaaningen. Uppe paa taket,4 vaaningar uppe har jeg en fritzel gp med 12 radialer som försörjs med 30 m coax.

Daa jag är nästan barnsligt förtjust i att köra asiater spekulerar jag nu som sagt i en liten lätt beam att ställa paa kanten av terassen, dvs ett element utanför och ett element innanför.

Eftersom beamen inte kan sättas speciellt högt (2-3 m) undrar jag om "groundeffect" ger saa en hög straalningsvinkel
att kanske är best att glömma hela projektet - och istället sätta mera radialer till gp paa taket?

jag försöket att bifoga 2 fotos (av gode vännen Ibrahim) sittande paa terasskanten, nordöst resp. sydöst för att ge ett intryck av vad jag menar.Ibrahim Nordöst.jpgIbrahim Sydöst.jpg

73
Erland
 
Last edited:
Vilka frekvenser pratar vi om här? En? Flera band?

Eftersom det ser ut att vara rätt högt ovan havet så kan du säkert få en bra take-off därifrån.
 
Hej igen. Tänker paa antingen 21, 24 eller 28 Mhz, men det lutar mest till ett av de tvaa sista banden, även om
21 Mhz är min favorit.
Även om det är en hög position(relaterat till medelhavet), saa är inte en kommande antenn uppe i "free space" eller en vaaglängd, den skall ju sitta lite över terass golvet.
Kanske montera (lite provisoriskt) hela beamen utanfö/framför terassen?
 
Last edited:
En 2 el quad för de tre banden på taket skulle väl gå utmärkt. Min erfarenhet är att en yagi snedstäms mycket mer än en quad av föremål i närheten, det har jag märkt på både 144 och 28 MHz. Med HB9CV får du bara ett band, här är en fembandare att begrunda:
G3TXQ HexBeam WY3A

Lennart
 
För 24 och 28 MHz blir antennen trevligt liten. För ännu mindre bredd kan man tänka sig en Moxon (KD6WD'S Moxon Antenna Project eller The Moxon Beam by DK7ZB, moxon yagi, moxon antenna), men dess styrka är mer F/B-förhållandet än framåt-gain. I och med att 24 är ett mycket smalt band /kan/ man få ner storleken (längden, inte bredden) om man gör en tvåelementare med bara direktor. I annat fall är det enklare med reflektor, den är mindre kritisk och bredare i frekvenshänseende (typ A 2 Element Direct Feed Yagi for Multiple bands by WB2VUO) och fortfarande ganska liten för att vara en yagi (cirka 2.5x5.5 m för 24 MHz).

Hexbeamen som DFF länkar till ovan har bara fått goda vitsord. Finns ytterligare beskrivningar på http://www.dl7io.de/reflectedw/
 
Last edited:
Tackar för alla intresanta links - har läst dem alla.
Tillbaka til sakfraagan, hur kan en beam uppföra sig när den monteras som jag har beskrivet?
Stralinings diagrammet kan kanske bliva saa eländigt att gp´n i alla fall ger den starkaste signalen?
Rent subjektivt ser det ut som om jag har ett bra läge - fri sikt til horisonten och medelhavet nära.
Det är ju en experimentel hobby vi har att göra med, dvs jag bygger en liten beam och testar när vi är tillbaka i sptember.
 
För 10m skulle jag överväga två fasade ändmatade ½-vågsantenner. Typ några billiga 27MHz antenner som trimmas om lite. Ger lite gain i önskad riktning och rejäl dämpning bakårt mot staden och dess störningar och ganska bred "öppningsvinkel".
 
Hej Med koax-traps kan du bygga en 2-elementsbeam för 21, 24 och 28 MHz (se bild). Jag använder 1000DL wire och metspön. Den går bäst på 28 MHz! / Martin21_24_28 MHz yagi.jpg
 
Varför göra det hela besvärligt. Beamen sätter jag uppe paa taket (4 vaaningar uppe) och anskaffer en "remote antenna swich" vad det nu heter paa svenska..?? Dvs jag kan köra med den koax som redan finns (H 2000 Flex), och byta imellan 2 antenner. Om utsikten är ok ifraan terassen, saa skall ni se
uppe paa taket!! Bilder kommer.
 
Back
Top