Liten CW-dator?

SM7MCD

Well-Known Member
Jag har ett par elever som vill göra ett litet projektarbete, och en del var att använda en liten CW-dator.
Jag har för mig att Velleman eller någon liknande firma sålde byggsatser där texten rullade förbi i ett LCD-fönster.
Någon som vet om dylik byggsats finns fortfarande, eller någon som har en som kan vara till salu?

(Egentligen skall jag ha den själv, men det kan jag inte skriva för det skulle vara för skämmigt) ;) :D :D

Leif SM7MCD
 
Mfj

Har för mig att MFJ har eller hade en sån liten grunka, om du menar en som översätter CW till text, den ska ha någon ingång för LF eller om det möjligen var någon inbyggd mikrofon så man bara sätter den framför en högtalare. Kan tänka mig att man behöver en ren och fin signal för att det ska fungera.
 
Just det, en liten låda med display som "kopplades" på högtalaren.
Eller om någon har en lösning med en PIC eller motsvarande...

Leif SM7MCD
 
MFJ:s läsare heter MFJ-461 och tillverkas fortfarande.

Hade själv något liknande från AEA på 80-talet med
vackert vakuumfluorescerande display
som även kunde läsa Baudot och ASCII

Det borde finnas sådana "grunkor" med PIC/AVR eller något sådant
med öppen källkod.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
CwGet v1.60
A program to decode morse code (CW) via sound card to text. It can work as narrow-band sound DSP-filter also. No additional hardware required — you need only receiver and computer with a sound card. Can integrate with AALog logger. It is a software morse decoder that really work! Platform: Windows 9x/NT/2000/XP
73 de QRP​
 
Tack för tipset om program till PC, men jag vill undvika att killarna "bara kopplar upp en PC" i denna applikation, jag (och de själva) vill arbeta med en liten separat enhet.

Leif SM7MCD
 
Back
Top