Liten dipol

SM3IXY

Well-Known Member
Hej
Undrar om någon har erfarenhet av mindre stegmatad dipol för 10(6)-20m ?

/Han som int begrip så myche

Hej Sture
Tja man kan väl inte hänga upp vad som helst (tror ja), Vilka mått är lämpliga?, antar att man måste ha en anpassning om man vill köre flere band (10(6)-20m).
Mao ja vill vete allt.
/SM0IXY

En av fördelarna med stegmatning är att det inte blir så kritiskt med dipolens mått, eller om den är i resonans, all den stund du har en god anpassningsenhet vid stationen. Om du gör den minst en halv våglängd på den lägsta frekvens du vill använda, kommer den att kunna användas även på högre band.

Där dipolen är en halv våglängd (lägsta bandet) kommer den att ha sitt strålningsmax vinkelrät mot antenntråden men ändå i huvudsak vara rundstrålande på de höjder de flesta av oss kan åstadkomma, 10-20m. Vid högre frekvenser splittas loben upp och löper mer och mer i trådens längdriktning.

Det var kanske inte "allt" men det viktigaste! :)

/Lasse

Bra förklarat av BDZ. En mindre komplettering dock.

Om du tillverkar en halvvågsdipol för 20-metersbandet, kommer den att ha strålningsmax vinkelrätt mot antenntråden även på 17-, 15-, 12- och 10-metersbanden. Vid trådlängder på över 0,64 lambda per dipolhalva splittras loben upp.

Känner mig också tveksam till att en dipol som sitter en halv våglängd eller högre upp i huvudsak skulle vara rundstrålande. Jag får nog kolla upp detta i någon lämplig bok! ;-)

Sture

Det är nog riktigt Sture. På 10m skulle dipolen enl ovan bli 1 lambda...
Beträffande riktverkan så blir den nog märkbar när man kommer högre än 0,25 lambda.

/Lasse

Mitt råd är som följer:

Leta fram två fästpunkter så högt upp som möjligt på ungefär samma höjd och så långt från varandra som möjligt.

Dra en tråd mellan fästpunkterna, och mata den på mitten med en tillräckligt lång
stegledning för att nå fram till avstämmaren i "shacket" med en viss marginal.

Glöm inte isolatorerna i mitten och i ändarna av den horisontella tråden.

Klart!

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Last edited:
Back