liten sändare på 2.4 Ghz

sm7pbq

Member
Nja, visst är det en sändare men dock så är den ju för wlan 2.4 Ghz.
Är några st som experimenterar med antenner till denna

Någon mer som experimenterar med dom?

www.blifonero.nu
 
sm7pbq said:
Nja, visst är det en sändare men dock så är den ju för wlan 2.4 Ghz.
Är några st som experimenterar med antenner till denna

Någon mer som experimenterar med dom?

www.blifonero.nu


En av anledningarna till att 2.4GHz ISM bandet är licensfritt - är att man använder en liten utstrålad effekt. Detta är reglerat i de typgodkännanden som leverantörerna/tillverkarna har erhållit. Om många skulle börja använda mera uteffekt och effektivare antenner kommer vi snart att få problem med räckvidd ock störningar på mångas WiFi nät.

Om du ansluter en antenn till någon av dessa enheter och därmed strålar mer effekt än vad typgodkännandet specificerar, då är inte utrustningen licensfri längre och olaglig att använda, oavsett om du har amatörlicens eller inte.

Du har väl inte tänkt att medvetet bryta mot PTS föreskrifter ang WiFi utrustningens uteffekt!?

Var därför noga med att hålla antennernas förstärking inom lagens råmärken! Tag reda på aktuell uteffekt och läg till antennens "förstärking" ( ett lite dumt uttryck :)

//m0dfi
 
M0DFI said:
En av anledningarna till att 2.4GHz ISM bandet är licensfritt - är att man använder en liten utstrålad effekt. Detta är reglerat i de typgodkännanden som leverantörerna/tillverkarna har erhållit. Om många skulle börja använda mera uteffekt och effektivare antenner kommer vi snart att få problem med räckvidd ock störningar på mångas WiFi nät.

Om du ansluter en antenn till någon av dessa enheter och därmed strålar mer effekt än vad typgodkännandet specificerar, då är inte utrustningen licensfri längre och olaglig att använda, oavsett om du har amatörlicens eller inte.

Du har väl inte tänkt att medvetet bryta mot PTS föreskrifter ang WiFi utrustningens uteffekt!?

Var därför noga med att hålla antennernas förstärking inom lagens råmärken! Tag reda på aktuell uteffekt och läg till antennens "förstärking" ( ett lite dumt uttryck :)

//m0dfi


Det är ju fullt tillåtet att använda olika typer av riktantenner för wlan, t.o.m. lagligt att bygga egna, (varför förvisso då man kan köpa vilken typ av antenn som helst) Dock får man inte höja uteffekten på sändarna..

Det var väl inte så många mW vi amatörer fick använda på 2.4Ghz eller?? räcker iof för satellitkommunikation. Gulliga yagis på det bandet btw. :p
 
Paul Andersson said:
Det är ju fullt tillåtet att använda olika typer av riktantenner för wlan, t.o.m. lagligt att bygga egna, (varför förvisso då man kan köpa vilken typ av antenn som helst) Dock får man inte höja uteffekten på sändarna..

Det var väl inte så många mW vi amatörer fick använda på 2.4Ghz eller?? räcker iof för satellitkommunikation. Gulliga yagis på det bandet btw. :p


Läs reglerna igen!

Amatörutrustning är en helt annan sak! Den utrustning som används för WiFi, är reglerad av PTS och det spelar ingen roll hur mycket amatörradio licens du har.

För WiFi utrustning gäller:

Du får inte utstråla mer än en viss effekt från antennen! Att du inte får ändra på sändaren vare sig det gäller att minska effekten eller öka den. Alla "oauktoriserade" ingrepp medför att utrustiningen inte är typgodkänd längre. Att justera uteffekt inom gränserna med mjukvara är ok om detta har typgodkänts.

Om du använder en riktantenn typ parabol med 25-35dB gain så kommer du sannolikt att bryta mot lagens bokstav.

Effektbegränsninen för WiFi utrusting anges i EIRP.

////////////////
EIRP(dBm) = (Power of Transmitter (dBm)) – (Losses in transmission line (dB)) + (Antenna Gain(dBi))
////////////////

Anta att du får ha 150mW EIRP från din WiFi burk. Detta motsvarar 21.76dBm
Om du nu kopplar in din 30dB parabolantenn med en koaxialkabel med 10dB förlust så
fås EIRP=21.76dBm-10dB+30dB = 41.76dBm

41.76dBm motsvarar 1.5W EIRP. För att denna konfiguration skall vara tillåten så måste du dra ner uteffekten ( mjukvara ) från WiFi burken till 21.76-30+10 = 1.76dBm vilket motsvarar 1.5mW uteffekt.

//Förutsatt att min matte är korrekt - vilket inte kan garanteras denna sena timme...

En korrekt tillämpning av t.ex en parabol antenn till WiFi utrustiningen är om du kan använda separata antennutgångar för rx respektive tx. TX kopplas till en 0-5dB antenn men mottagaren kopplas till parabol antennen.

Det finns inget som hindrar dig att koppla in valfri antenn för mottagningen, så länge du inte överskrider den EIRP som är gräns för WiFi i Sverige och det aktuella band, 2.4 eller 5.7 GHz.

En normal WiFi antenn med 5dB gain är i princip otillåten om den monteras direkt på WiFi burken, dvs ingen kabel förlust. Jag gissar att ingen bryr sig om den sitter inomhus men skall man följa lagens bokstav så.....................


//Dan
 
SM7WSJ said:
Verkar se lite annorlunda ut i världen.


http://en.wikipedia.org/wiki/Wi-Fi#Wi-Fi_vs._amateur_radio

73 Håkan


Hmm?!

Det var f-n vad det var svårt att leta fram en "Svensk" bandplan med Google?

Jag antar att den Svenska bandplanen i stort sett följer den vi har här hemma i England.

Vi har max 26dBw tillåten EIRP. Vi har en tilldelning av frekvenser - 2,400.000-2,450.000, men de är "Secondary User" band.

Om man läser reglerna om ISM utrustning så trpr jag knappast att vi får använda en kommersiell ISM transceiver typ bredbnadsrouter uitan att först modifiera den för amatörrtadio bruk ( identifiering etc ) men jag har inte brytt mig om att följa den debatten. Jag bygger inte gärna rx/tx utrustning under 5Ghz vare sig professionellt eller för amatörradio längre.


However,

Det spelar ingen roll vad som är tillåtet utanför Sverige...


//Dan
 
M0DFI said:
Hmm?!

Det var f-n vad det var svårt att leta fram en "Svensk" bandplan med Google?

Jag antar att den Svenska bandplanen i stort sett följer den vi har här hemma i England.

Vi har max 26dBw tillåten EIRP. Vi har en tilldelning av frekvenser - 2,400.000-2,450.000, men de är "Secondary User" band.

Om man läser reglerna om ISM utrustning så trpr jag knappast att vi får använda en kommersiell ISM transceiver typ bredbnadsrouter uitan att först modifiera den för amatörrtadio bruk ( identifiering etc ) men jag har inte brytt mig om att följa den debatten. Jag bygger inte gärna rx/tx utrustning under 5Ghz vare sig professionellt eller för amatörradio längre.


However,

Det spelar ingen roll vad som är tillåtet utanför Sverige...


//Dan

Hej Dan!

Helt OK och även jag har försökt att hitta regler för vad som gäller i sverige men ej lyckats. Vi vet ju alla att vi inte får köra högre effekter på 13cm men ändå har vi en del amatörer med special tillstånd att använda hög effekt.

Nu vet jag inte hur ett sådant tillstånd är utformat (med vilka förbehåll) och skulle det inte vara några förbehåll så borde man på ett sådant tillstånd kunna experimentera med långväga snabb dataöverföring och modifierad wifi utrustning.

Jag skulle då i min vilda fantasi kunna tänka mig att man kunde ha en gemensam punkt, tex ett som sig bör högt placerat vattentorn som man studsar signalerna mot för att på så sätt komma ännu längre bort.

Jag hoppas verkligen att det inte går för jag har kamrater som har varit störda av wifi på satellit nedlänk 2,4ghz så jag är tacksam för begränsningarna.

(dock så är man ju alltid nyfiken på hur saker ligger till HI!)

73 Håkan SM7WSJ
 
SM7WSJ said:
Hej Dan!

Helt OK och även jag har försökt att hitta regler för vad som gäller i sverige men ej lyckats. Vi vet ju alla att vi inte får köra högre effekter på 13cm men ändå har vi en del amatörer med special tillstånd att använda hög effekt.

Nu vet jag inte hur ett sådant tillstånd är utformat (med vilka förbehåll) och skulle det inte vara några förbehåll så borde man på ett sådant tillstånd kunna experimentera med långväga snabb dataöverföring och modifierad wifi utrustning.

Jag skulle då i min vilda fantasi kunna tänka mig att man kunde ha en gemensam punkt, tex ett som sig bör högt placerat vattentorn som man studsar signalerna mot för att på så sätt komma ännu längre bort.

Jag hoppas verkligen att det inte går för jag har kamrater som har varit störda av wifi på satellit nedlänk 2,4ghz så jag är tacksam för begränsningarna.

(dock så är man ju alltid nyfiken på hur saker ligger till HI!)

73 Håkan SM7WSJ


"Vårt" nuvarande 2.4GHz band är i skottlinjen för allehanda kommersiella aktörer, bland annat PTS som vill sälja frekvenser.

När det gäller 1.3GHz eller 23cm så är det ett alldeles "för bra" band för att vi skall kunna behålla det. Här i england har vi en tilldelning av 1240MHz till 1325MHz. 13cm bandet har andra problem som t.ex i Stocholmsområdet där Bällsta radarn hade enb andra överton mitt i WiFi bandet... Kul :(

"Vår" bandplan kan hittas på http://www.rsgb-spectrumforum.org.uk/bandplan.htm så jag får väl anta att SSA har en liknande för sina Svenska medlemmar.

En liten känga gentemot Svedala måste jag få ge... Här inom RSGB så är de flesta funktionärerna aktiva radioamatörer med radio som primärt intresse, inte bara att göra föreningskarriär...

On Topic igen...

Det finns en begränsning till 26dBw för de känsligare delarna av 23cm bandet men för övriga delar gäller vår "Legal Limit" på 400W om inte annat meddelas.

Vi har en soppa av begränsningar eftersom man traditionellt har avancerad avlyssningsstationer spridda lite här och där i England.

Om du är ute efter att vettigt band att ha som center för "homebrew microwave" så är 3.4GHz och 5.7GHz bättre alternativ.

5.7GHz verkar var den högsta rimliga frekvensen för att använda vanligt FR4 laminat. Visserligen så är det lättare att få tag i keramik eller teflon laminat numera men det blir aningen dyrare. Jag använder helst 0.8mm FR4 laminat för byggen upp till 6-7GHz och det funkar för det mesta.

Jag håller på att bygga ett par av S53MV's SSB RX/TX men med en Tayloe kärna ( modulator/demodulator ) istället för mer traditionella lösningar. SDR ger oerhört mycket mera i vad beträffar val av modulationsmetoder etc.

Kolla in vad tokiga Matjaz håller på med - http://lea.hamradio.si/~s53mv/

Numera verkar han åtminstone ha datorhjälp men tidigare innehöll hans websidor handritade kontruktioner på rutat A4 papper - scannat...

Notera att det är "enklare" att bygga mikrovågsprylar än 1-50MHz prylar...
Dessutom så är designverktygen rent ut sagt fantastiska numera! Kolla in QUCS - både för Linux och Windooze!

//Dan
 
Nyttigt vetande.

Tråden är gammal men jag kan ju vara lite besserwisser ändå.

I SM Land är det 100 mW som gäller (EIRP).
20 dB utstrålande från antennen.
Med utrustning som är av typen DS (Direct Seqence) är det lite lättare för "störnings jagarna" att kolla upp utstrålande effekten.
Däremot använder Breezecom sig utav frekvenshoppande teknik som är nästintill omöjligt att MÄTA sig till EIRP. att räkna fram den är den varianten som PTS kommit fram till är den mest tillförlitliga metoden.

// Freddy
 
Back
Top