Litet nostalgi

Kan man inte säga stort nostalgi...nä det låter inte heller rätt. Men kul var det..och slipsarna lever.
 
Last edited:
Nog för att jag brinner för jobb och hobby, men jag har ännu inte gått och lagt mig med slips.




I alla fall inte för att _gå upp_ med den på :D

Edit: På ett något mer allvarligt plan kan jag bara konstatera att bristande kunskaper i tyska är en Bildungslücke av rang när det kommer till tekniska och vetenskapliga publikationer från förra seklet.
 
Last edited:
... På ett något mer allvarligt plan kan jag bara konstatera att bristande kunskaper i tyska är en Bildungslücke av rang när det kommer till tekniska och vetenskapliga publikationer från förra seklet.
Och med det låga intresset för tyska bland dagens skolungdomar, och tyvärr också bland studievägledare, lär det knappast bli bättre.

/ Göstha
 
Kan bara hålla med angående tyska språket.

Jag har bara läst tre år på högstadiet, men än idag sitter tyskan skapligt åtminstone i tal- och läshänseende. Faktiskt mycket tack vare de ypperliga möjligheterna att nyttja språket i etern.

73 de Radio Moskau Zwei Deutschland, Mats ;)
 
Jag köpte en tysk armemottagare av en man det var 1949,den hade varit med i kriget,gav 5:-Kr, men fråga mig inte av namnet på mottagaren.
Vi var ett par grabbar som hade en källarlokal som kubb ,vi byggde små enrörs mottagare ,till spole tog vi gammla radiorörs socklar och
linda spolar på minns jag Hi!

Stig
 
Lyckligtvis är både slipsar och tyska en marginalföretelse i dagens samhälle.

Fast tyskarna själva tror ju att det går att fortsätta leva under devisen att "tyska är ett världsspråk", fransmännen menar fortfarande att "franska är ett världsspråk".

Skulle jag läsa ett språk så vore nog Spanska förstavalet.

Slips har jag om det krävs på begravningar.
 
Till och med svenska språket kan vara problem idag.
Även för infödda svenskar, med eller utan slips.
Med eller utan piercing i näsor eller ögonlock.
 
Man utgår ofta från att folk förstår det språk de talar,
vilket kan visa sig ha ödesdigra konsekvenser.
-Blandaren
 
Många tycker det var bättre förr ... Tänk om man kunde skicka tillbaka dem en 50 år i tiden för en dag eller två, vete sjutton om dom skulle be att få stanna kvar ;)

"filesofen" 3BYC :D
 
Hej!

Om man begränsar sig till "enstaka fenomen" så finns det mycket som var bättre förr.
Så kan man ju vänta på skivan och hitta motsatsen...

Hur det förhåller sig med helheten låter jag vara osagt!
 
Om man begränsar sig till fenomenen BCDX-ing, kustradio och amatörradio så tycker jag det var avgjort bättre förr.

Det finns ju inte mycket kvar att lyssna på nu när de flesta radioanvändarna upphört med sin trafik och väldigt många av de små rundradiostationerna t ex på tropikbanden har stängt ner. Den forna kustradiotrafiken som för oss nykomlingar var hyperspännande att lyssna på är helt borta så när som några få danska och holländska fiskebåtar som hörs då och då. Men även dessa var fler för bara några år sedan. Det går snabbt utför på alla fronter. Tänk vad dagens nya radioamatörer har missat? Saker som aldrig kommer igen.

Amatörradio har väl också förändrats i motsvarande grad. Trafiken koncentreras numera till helgerna och i form av tester plus att internetforumen tagit över en stor del av vardagspratet som kunde höras på 80 m AM, sedermera SSB. Nåja, en och annan morgonring med pensionärer radioamatörer håller ställningarna än.

Om 30-40 år kommer dagens nykomlingar att längta tillbaka till den gamla goda tiden - 2014 - och minnas hur riktig amatörradiotrafik gick till och minnas alla fina "ICOM & YAESU båtankare".

När jag började med radio i mitten av 60-talet så läste jag om hur dåtidens radioamatörer längtade tillbaks till förkrigstiden då allt var bättre. På den tiden var det inget jag riktigt förstod och de gamla gnistsändarna intresserade mig inte. Det finns några sådana nostalgiartiklar i QTC från 60- och 70-talen som är tänkvärda och som beskriver hur bra det var förr.

Ang slips så avstår jag gärna sådan utstyrsel och bär inte heller nattmössa. Men filmen var ändå enormt intressant att se och det finns många små detaljer att studera. Från den hembyggda finfina utrustningen som användes till operatörernas allmänna beteende och den respekt de visar för de glödande radiorören.
 
Det är inte särskilt svårt att läsa både spanska och tyska, förutom engelska.

/ Göstha

Näe det är inte särskilt svårt att både spela golf och virka heller, förutom att knyta flugor men inget av det är några intressen jag odlar.
 
Back
Top