LITTERATUR! TILLFÄLLE!!

JanneG

Well-Known Member
Ta en titt på sajten

Vecchi manuali

där finns bl.a. Termans radiohandbok (1943, men alltid aktuell), Sevicks´s bok om baluner och mycket annat nyttigt. Kan man italienska ökar hitteglädjen förstås ... 73 Janne/SM0AQW
 
Last edited:
Mycket intressant läsning!

Tackar.

Dock är sidan (i alla fall för mig) väldigt seg att ladda ner från.
 
Åhhh! En får tacka!

Där fanns några gamla böcker som passade mig så nu är kvällen räddad!

PS, kanske man måste lära sig italienska också för att få full tillgång till utbudet! :D
 
Ta en titt på sajten

Vecchi manuali

där finns bl.a. Termans radiohandbok (1943, men alltid aktuell), Sevicks´s bok om baluner och mycket annat nyttigt. Kan man italienska ökar hitteglädjen förstås ... 73 Janne/SM0AQW

Grazie!

Mycket läsvärt.

De som tror på EH-antenner bör ladda ner
Sir James Jeans "Mathematical Theory of Electromagnetism" och noga studera sidorna 509 och framåt...

Även andra återseenden som Millman-Taub och Millman-Halkias klassiker från 60/70-talen
gläder den elektroniknostagiske "akademiske radiokverulanten".

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Così bello, mille grazie!

Har laddat ned några intressanta dokument till sufrplattan att läsa i vinter.

73 // SM5KRI Krister
 
... De som tror på EH-antenner bör ladda ner Sir James Jeans "Mathematical Theory of Electromagnetism" och noga studera sidorna 509 och framåt...
Tveksamt om alla låter sig övertygas/förvirras av fakta, hur välgrundade och ovedersägliga de än må vara. Det ska bli intressant att läsa och se hur mycket jag fattar.

/ Göstha
 
Tack för en fantastisk länk, kvällslektyren är säkrad för lång tid framåt...

Stort tack :)
 
Tips från coachen: Google

"ARRL handbook" + "pdf"

Och jag fick allt några träffar...
 
Ok men här inträffar något fel som gör att nerladdningen misslyckas. Har provat med iPad och "riktig" PC . Provade nyss med iPad. Provar i morgon.
73
Sm4anq
 
Inga problem alls att ladda ned, det gick på några sekunder.
Kan ju bero på hur du gör, testa med annan webbläsare och kanske högerklicka på länken och välj att spara.
Jag använder Firefox.
 
Ta en titt på sajten

Vecchi manuali

där finns bl.a. Termans radiohandbok (1943, men alltid aktuell), Sevicks´s bok om baluner och mycket annat nyttigt. Kan man italienska ökar hitteglädjen förstås ... 73 Janne/SM0AQW

Hej: .. På grund av sviktande hälsa , måste jag kanske snart flytta till ett bekvämare boende och funderar på att sälja ett antal böcker från radions absolut första barndom. Vad sägs om artiklar kring 1921 av Marconi och första artikeln om den s.k. ¨blåslampan¨ - alltså superregenerativa detektorn av Armstrong - , dom första artiklarna kring SSB av Carson och Hartley.Artiklar av Alexandersson etc. Ett antal Radio Handbooks - alltså den Kaliforniska - som innehåller mycket om slutsteg bl.a. En hel del från modernare tider:. en av gurun Ulrich Rhode om brusfattiga oscillatorer

Jag har en lista som jag kan maila.

För övrigt tipsas om den sista samlingsboken av TECHNICAL TOPICS av Pat Hawker där det medföljer en CD med samtliga hans artiklar under alla dessa år samt hans samtliga antennartiklar samlade i en separat bok i ANTENNA TOPICS. En guldgruva för den antennintresserade. Köpes hos SSA boklåda lämpligen.Mycket bra köp - mycket matnyttigt för en mycket ringa penning

Jag har hört att man kan rekvirera böcker från samtliga Sveriges bibliotek till sitt lokala bibliotek och de skall finnas ett en sajt där man kan leta efter vad som finns i alla Sveriges bibliotek. Även radioböcker. Jag har inte fått detta bekräftat ännu.. Man lär också kunna beställa artikelkopior, sägs det, och KTH har många gamla årgångar av QST t.ex..

Går man med ARRL - kostar 39 dollars och förutom många förmåner och QST digitalt - lär man ha tillgång ( ???) till allt som publicerats i QST sedan 1925 vilket jag har inte provat än.

Clas i Sjön har nytryckt gamla kataloger från 30 och 40-talet om Du är intresserad av rör och komponenter som vi reliker från den tiden använde.

I all hast innan sängåendet: yours Hans SM5KI
 
Back
Top