Livsfarligt att tala i mobilen när det åskar :)

Hej Uffe!
Jo, ett skratt förlänger livet. Åtminstone ibland.
Det fanns en tid då tjejer med avvikande åsikter, brändes på bål.
Kanske fel väg att gå.:( eller :)
Ett stort problem, är när okunniga människor får makt. Främst då politisk och inte bara i det enskilda hemmet.
Massmedia har en stor genomslagskraft även via Internet.

Vi har debatterat EMC-problemet tidigare i detta forum och i SSA`s vid ett flertal tillfällen.

Kommer ihåg Liza Marklunds inlägg om kor i stall och luftburna högspänningsledningar.
Jag vurmar för nollpotential och därmed utjämning av felströmmar även i djurstall.
Några få volts fel, skapar irritation och möjligtvis mjölkuppehåll hos kossan, om hon kommer i kontakt med metalldetaljer. Olika typer av stålgaller, mat- och vatten-ho m.m.
Ungefär som om man själv fick en stöt från en heltäckningsmatta.

Liza Marklund: Är vi mindre känsliga än kor? - Liza Marklund - Expressen.se

Intressant, att folk tycks må illa hundratals meter från radio- eller högspänningsmaster, oavsett om de är i drift eller inte. Men gladeligen talar i mobiltelefon dagtid och tillbringar resten av dygnet framför TV`n. Placeboeffekt?

P.S.
Har svårt att se åskan fortplanta sig via fiber. Kanske glimrar det till i fiberänden.
D.S.
 
Last edited:
Jo, hemma hade vi en lång fundering hur Solveig kom fram till den sista slutsatsen i sin insändare i Barometern.

"Blixten tar den lättaste vägen och då genom den ”elektrontråd” som osynligt finns mellan sändaren och mobiltelefonen och det räcker med att den är påslagen.
Det stora åskvädret där åskan tyckts ”parkerat” sig över Öland för ett tag sedan berodde sannolikt på alla sändarna som orsakade det höga blixtantalet."


Så nu vet vi att om vi stänger ned alla repeatrar och fyrar samt att alla innehavare av handapparater alltid tar av "gummipinnen" och lägger den i folie som jordas, även då radion är avstängd då antennen är ett "resonant element".

SMHI kommer säker att be alla "gummitummar" att upphöra med att öppna repeatrar då det kan påverka prognoserna.

Låter onekligen som Hasse Alfredssons tips inför att vi fick TV2 på 60-talet då han sade att "Höns och andra störande element skall inlindas i folie"... har spelat stor roll för argumentationen.
 
Man upphör aldrig att förvånas.

Eleketrontråden mellan sändare och mobil drar till sig åska. Hur kan dom få till det?
Tänk om insändaren visste att vi som radioamatörer har "elektrontrådar", osynliga mellan avstånd stora som världsdelar mellan radioamatörer.
Varför drar inte dessa till sig åska? Eller gör dom.

Nej alla vet ju att åska kommer sig av att Tor slår med sin hammare. Så gnistorna yr.
Fick dom inte läsa om detta i skolan? På religinonstimmen. (ironisk)

Ja vad skall folk tro som läser detta.

Kommer ni ihåg för flera år sedan länkade jag till en artikel som beskrev hur åskan hade slagit ner i en folksamling turister, som besåg Kinesiska muren, skälet var att någon i gruppen hade använt sin mobiltelefon, hette det där. Vilken då var ansvarig för olyckan.
Så myten finns och underhålls.

Detta var dock en Kinesisk tidning som ju är mer utsatt för korrektur. Men den korrekturen är väl mer politisk.
 
Som sagt sådan här människor är farliga när de får utrymme.

Jag googlade fram en PDF från växjö tingsrätt där hon fantiserar vidare.
http://www.eloverkanslig.se/rapporter/Vaxjo.pdf

PDF'en är taffligt anonymiserad. Markera "personnamn" och välj "copy". Klistra sedan in texten i t ex notepad. Då framkommer namnet i klartext.

73 SM0RVV
 
Den del av befolkningen som mår dåligt av radiofrekvent strålning borde må väldigt mycket bättre sedan Teracoms analoga UHF-sändare (1 MW ERP) stängdes ner.

(40 kW toppeffekt. 25 kW medeleffekt x 40ggr antennvinst.)

De digitala sändarna har avsevärt mycket lägre effekt, minns ej exakt siffra.

I http://www.telia.se/files/mobiltelefon-halsa.pdf kan man läsa:

"TV-sändare
Sänder med en uteffekt av
40 000 watt vilket ger en
fältstyrka på 0,5 volt/meter
på ett avstånd av 10 km."


"Basstation
Sänder med en uteffekt av 20 watt vilket ger en fältstyrka
på 0,5 volt/meter på ett avstånd av 0,1 km."


Här i Skellefteå står TV-masten ca 5 km från city, de närmaste bostadsområdena finns någon km ifrån. F ö så har jag jobbat där i snudd på 40 år, så jag borde ha varit död vid det här laget... ;)

V g mobilens ”elektrontråd” så kanske man skulle skaffa en lång "spyrem" (sådana som en del hade under bilen på 70-talet) för att avleda "elektrontråden"... :)

/Sören
 
Last edited:
Korrektur var något som tidningsproducenter ägnade sig åt på "blytiden".

Numera "korrekturläser" journalisterna själva sina alster vilket märks tydligt
på stavning, meningsbyggnad och den stilistiska kvaliteten...

Roy menar säkert "censur" vilket är något helt annat.

Jag är personligen ganska förvånad över att radioamatörer inte hamnar oftare i "skottgluggen" när det gäller strålningsrädsla. Runt en typisk amatörradioantenn så finns det fält (både när- och fjärr-) som kan vara 10 - 100 ggr starkare än de som mobiltelefonbasar ger ifrån sig vid markytan.

Extremfallet uppstår när någon sätter upp en "mobilvippa" på en balkong och börjar sända på t.ex. 80m.

Förmodligen har dagens radioamatörer en så pass liten aktivitet och "låg profil" att publikum helt enkelt missar dem. Annars vore en ganska försvarslös grupp som genererar radiostrålning för sitt höga nöjes skull mitt i bostadsområden ett rätt så tacksamt mål för "strålningslobbyn".

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Däremot kan mobilstationen ta kål på basstaionen. Dvs ang KA:s text om fälten omkring en radioamatör.

Jag har en del fall med skador som liknar åska i hemmastationerna, exvis IC-756all som står inne med dipolen kopplad, men med strömbrytaren programmerad till avstängd rigg.
Med bilen ute på gården och mobilantenn 5 till 10 meter under dipolen, och en 706:a i bilen, "programmerad" till 3750 kHz, så verkar fältet rakt upp bli mycket starkt.
Man märker oxo at en mobil HF antenn, jag menar på 3750 kHz, strålar rätt rakt upp, det hörs oxo när man kör under en kraftledning.

Så kör inte mobil HF under en dipol. Du bränner upp riggen därinne. Men det är väl elektrontråden, den där osynliga.

Nja ehuru jag menar "censur", Karl Arne, är väl kanske en bra fråga, censur hör väl lite mer till det jag nämnde om Kina att göra, här i vårt demokratiska land är väl ordet stendött och politiskt inkorrekt.
 
Nja ehuru jag menar "censur", Karl Arne, är väl kanske en bra fråga, censur hör väl lite mer till det jag nämnde om Kina att göra, här i vårt demokratiska land är väl ordet stendött och politiskt inkorrekt.
Faktakontroll är kanske vad du menar?
Hon får självklart tycka vad hon vill. Däremot borde tidningen se till att faktafelen (t ex elektron-tråden) tas bort.

73 SM0RVV
 
Hej SM4WII!
Förstår inte din insmickrande attityd, genom att antyda, att hon kanske genomgått någon form av högre utbildning. :):)
Inte ens förskolans krävande teoriinlärning, lab och sedan tentamen i detta ämne kan ha genomförts på ett tillfredsställande vis.

Håller med om att det måste finnas bättre filter inom media.
Det är en sak om hennes teorier framförs på en egen hemsida. En helt annan om lögner och framförallt okunnighet, får fritt spelrum i "oberoende" media.

Jag är inte tillräckligt gammal för radions 1938-års skräckskildring av Orson Welles "Världarnas krig". Radiosändningarna förekom bara i USA. Men vilken panik det blev bland befolkningen.

Med riktad propaganda, kan vi radioamatörer få en hel befolkning emot oss.
Men, som någon nämnde, är vi nog för få och för anonyma för att upptäckas.
Så fortsätt med utvecklingen av stealth-antenner allihopa.
Eller mottot:
"Vad ingen vet, har ingen ont av."

Flash news: det ryktas att hon gått på HIT.
Hinseberg Institute of Technology.
Personligen tror jag inte på det sistnämnda.
 
Last edited:
Nej alla vet ju att åska kommer sig av att Tor slår med sin hammare. Så gnistorna yr.
Fick dom inte läsa om detta i skolan? På religinonstimmen. (ironisk)


I skolan fick jag också lära mig att det är Tor som kastar sin hammare när det åskar. Här i Midgård vet vi också att när daggen faller från Yggdrasil bildas iskristaller och elektrisk uppladdning uppstår i molnens olika delar. Det är vid detta tillfälle Tor blir förbannad och kastar Mjölner med känt resultat. Det finns senare teorier men dessa förändrar i princip ingenting eftersom resultatet blir detsamma.

Göran SM7DLK
 
Jo, men om man nu kallar sig ingenjör menar jag... Alla minns vi ju hur det gick för Refat när han kallade sig doktor ;)
 
Jo, men om man nu kallar sig ingenjör menar jag...
På "min tid" fanns det två (eller tre) sorters ingenjörer. Från tekniskt gymnasium utexaminerades ingenjörer (däribland jag) och från högskola civilingenjörer.

Därtill kom ingenjörer utexaminerade från teknisk skola eller tekniskt institut. De fick i folkmun ibland den förklenande benämningen 25-öresingenjörer. Tekniskt institut kunde man nämligen söka till med folkskoleutbildning. För tekniskt gymnasium krävdes realexamen. Detta alltså före den 9-åriga grundskolans införande, som i mina hemtrakter dröjde till mitten av 1960-talet.

/ Göstha
 
Även jag tillhör den skara som blev ingenjör genom gymnasieskolan (25-öres). Dock har jag aldrig velat titulera mig ingenjör då det egentligen är en utbildning på ganska låg och allmän nivå.
Men efter att ha läst de alster som denna "miljöingenjör" åstadkommit så får jag nog ändra uppfattning. Jag kanske kan börja kalla mig för "Generalingenjör" eller något liknande.....
 
Kul Anders, jag är oxo sk 25-öres ingenjör, men jag blev anställd som elektronikingenjör 1984. Sedan har iofs arbetsuppgifterna ändrats efter hand, tills jag blev uppsagd i mars i år.

Du har skrivit vad jag har tänkt, men inte sagt här......

:eek:)
 
Den som skrev det här om hur farligt det är att tala i en mobitelefon har nog knappast lärt sig dessa fakta under någon utbildning.
En utbildning, exvis till ingenjör, lär sig lära, lär sig se helheten, lär sig fatta beslut med ledning av sin kunskap. Han lär sig hur man lär sig mer, tränar hjärnan att lösa problem. Han lär sig ta reda på det han inte vet, på egen hand.
I det här fallet har tydligen dessa färdigheter använts men det har liskom spårat ur ändå.
Något som mycket väl kan hända även om det handlar om en 100 kronors ingenjör, eller till och med en högskole ing. jas nog finns phenomenet även i andra utbildningsgrenar. Vi hör varje dag på nyheterna hur läkare misslyckats, vi hör hur ekonomiutbildade, civilekonomer gått i konkurs.
Ett olycksfall i arbetet? Ett stort sådant då.
Vi hör om korruption tar över hos duktiga makthavare. Jo jag tänker på en viss landshövding.

Frågan är hur felen som begås lagas?
 
Miljöing. är en utbildning som ges som treårig högskoleutbildning på flera platser i landet.

Pratet om "elektrontrådar" har en viss relevans i samband med åskan. En modell om hur en urladdning kan skapas är att det under inverkan av hög fältstyrka växer ett stort antal kedjor av dipoler (varje dipol är ca 0.3 m) från marken och från molnet, när två av dessa kedjor når varandra skapas en kanal som tänder upp (blixten slår). Runt denna kanal tänder även icke aktiverade kedjor upp och skapar ett grenverk runt den ursprungliga kanalen för urladdningsströmmen.
Detta fenomen syns tydligt på foton av blixtar. Denna modell förklarar även varför åskan nästan aldrig slår ner i det högsta föremålet, åskan vet inte varifrån kedjan startat.

Notera att det finns fler modeller över ett åsknedslag.

Att detta med kedjor av dipoler även skulle finnas mellan sändare och mottagare finns inget stöd för.
 
Back
Top