Livsfarligt att tala i mobilen när det åskar :)

Seriös artikel.
Men hur kan en jordfelsbrytare skydda mot åska?
Att den kan lösa ut är en sak, men det lär vara sent och den bryter förstås matningen till något, och på så vis är grejrna skyddade för nästa nedslag. Efter att jodfelsbrytaren löst ut är ändå appraterna förbundna med elnätet om än bara med guklgrön och eller nollan. Åskan ser ingen skillnad på dessa.

Min erfarenhet är dock att jordningar är en stor del i boven av skador.
Det erfor jag då jag för länge sedan fick in en IC-735 som var död.
Åskan hade bränt av flera centimeter stora folier. Jordfolier på korten.
Strömstöten från åskan hade gått mellan jordskruven till ett jordtag (tältpinne) och ut genom DC sladden till elnätet.
Ganska stora skador på jordfolierna, men efter lagning av dessa gick radion, och går än i dag.
Så vilka vägar åskan går är inte lätt att förstå.

Att åskan däremot skulle kunna gå in i en mobiltelefon i fickan är inte så lätt att acceptera, men man skulle ju tala i den oxo......

Just nu har jag en IC-7800 från Polen, som verkar ha fått åska i sig. Jo det hade åskat den dagen den dog, men riggen var urkopplad, menar han avstängd? Med endast 1,5 meters antenntråd. Huruvida dator hemmagjord jord etc var inkopplat vet jag ännu inte. En katastrof då de där inte har hemförsäkringar. VAriggen jordad till elementen? Njae, de har svårt att erkänna, kanske riggen hade gått sönder i alla fall av sig själv så det bör vara garanti. Man får dra ur fakta ur vissa radioamatörer. Lite dag för dag.
 
... Man får dra ur fakta ur vissa radioamatörer. Lite dag för dag.
Lite som att vara tandläkare - stackars patient, eller kanske inte. Sanningen förefaller rentav smärtsammare än en rotfyllning utan bedövning :cool:

/ Göstha
 
Seriös artikel.
Men hur kan en jordfelsbrytare skydda mot åska?

Precis! Och kanske inte överspänningsskyddet heller.
Därför gjorde jag en kommentar under artikeln i tidningen. Men kanske den inte framträdde så tydligt. :confused:

/Ingvar
 
Åskskydd handlar framförallt om avledning av åskan från fastigheten mha jordning.

Information om Blixten Åska Åskskydd Åskforskning

Överspänningsskydd hjälper till, men då har åskan inte blivit avledd, utan slagit ner i centralen. Antingen direkt eller indirekt. Vilket kan vara många meter från nedslagsplatsen.

Jordfelsbrytaren anslutes inte till skyddsjord. Den känner bara av felströmmen mellan fas och neutralen (nollan). Vanligtvis 30mA för personskydd och 300 mA för brandskydd inom främst industri. Ett litet barn som stoppar två strumpstickor i ett vägguttag, betraktas bara som en resistiv last på lite över 1 Kohm. Jordfelsbrytaren löser kanske ut när åsknedslaget redan skett. Men, denna tingest, är trots allt det bästa skyddet vi har mot strömgenomgång.

Åskskydd kostar pengar, men gör också ett nedbrunnit hem.
Talet om att koppla ur kablage låter alltid högtidligt.
Men glömskan är en mänsklig svaghet. Så också förmågan att, likt strutsen, gräva ner huvudet i sanden àla det händer inte mig.
 
Back
Top