Ljus och värme i vintermörkret, Western Electric GF-11

Tommy, hörde dina signaler svagt.
Möjligtvis har du lite dålig kontakt någonstans kring rullspolen, tyckte mig höra en frekvensvariation som kanske kan härledas till detta problem.
 
Idag när jag lyssnade över 40 mb hörde jag en svag chirpande telegrafistation på 7030 kHz. Det var Martin G4ZXN som körde med sin Paraset. Hade tonen varit perfekt stabil hade jag garanterat vevat vidare på VFOn. Flugpapperseffekten fungerade igen. Kolla hans QRZ.COM sida.

Jag kunde inte avhålla mig utan plockade snabbt fram min Paraset med batteribox och nätdel ur förrådet. Närmaste kristall var 7028 kHz dvs bara 2 kHz lägre. Stationen var avstämd och driftklar på 3 minuter. Jodå, det blev till ett ganska långt och fint QSO med vackert chirp i båda riktningarna. Än finns det alltså hopp. Ett enda sådant här kvalitets-QSO kan sägas ha ungefär samma vikt eller värde som 500 vanliga 5NN TU QSO med plastradioinnehavare. Kanske t o m 1000?
 
Roligt att höra om en sådan entusiast.

Det finns fortfarande riktiga radioamatörer, men de flesta är i 70/80-års åldern och
det kommer i princip inga efter oss.
 
Hej!
Bengt, har hört Martin någon gång, dock så hade jag inte tid att genomföra QSO.
 
Det var en trevlig filur med gott om tid. Han sa att han brukar ha passning på 7030 på eftermiddagarna.
 
Hej!
Sedan några dagar har jag kört med "en ny" BC-459, hittills städat upp några mumier i form av spindlar.
Men, den är nog lite glapp i MO kondensatorn, så det blir lite jobb ytterligare.
Annars verkar den gå OK, har kört en handfull QSO på 40 m.
I bland får man lite av "pile up" efter CQ, eller...nja i vart fall så blir det många som svarar ibland...
 
Jag har plockat fram BC-458A och återställt den till ursprungligt frekvensområde så den nu täcker 7 MHz. (Lossat två paddingkondensatorer i osc resp PA). Uteffekt lite drygt 50 W och ganska stabil ton med lagom chirp.

BC-458A.jpg
Sändare BC-458A, nätdel tillsammans med mottagare Drake 2B och en LME-morsetangent från 1800-talet. Får se om det kan bli några förbindeler med andra användare av WWII-surplus runt 7028 kHz.
 
Back
Top