Ljusdiodslinga

SM7FBJ

Radiotelegrafist och halvdansk
Tänker bygga en mindre skylt med lydioder som bildar ett ord. Om man kopplar in ett separat seriemotstånd på 530 ohm för varje diod (LED 2V 20mA) så blir det drygt 2A på 12V. (120 dioder totalt)

Om man istället lägger mellan 6-7st dioder i serie i en slinga och matar med 12-13V direkt , och sedan parallellkopplar mellan 16-17 slingor på 20mA i varje, för att få ner totala effektuttaget lite..........någon nackdel i detta? Synpunkter mottages gärna.

Har provat att seriekoppla en rad på 6-7st dioder....och det verkar fungera bra, frågar mest för att inte åka på någon större överraskning

73 de Bjarne
 
Lysdioder har ungefär samma spänning-ström kurva som vanliga dioder, där strömmen ökar exponentiellt vid ökad spänning. Någon form av strömbegränsning behövs för att skydda dem mot överström och även kompensera för spridning mellan exemplar (vid parallell kopplade slingor). Lysdioder har dessutom positiv temperatur koefficient så den kan "skena" något, med temperaturen.

/Arne
 
Jag har funderat på samma sak Arne...och de ska sitta i en "truck-hytt" lastbilshytt alltså.....med chafissens namn.....så det är typ 13V som räknas Micke

Det blir nog slingor med ett motstånd i varje slinga för begränsning av strömmen. Det som just nu fattas är materialet till själva skylten...svart plast med sugkoppar att fästas på insidan av vindrutan

73 de Bjarne

PS. Tack för input och kommentarer, gärna mer av samma vara!.....det måste inte alltid vara amatörradio, eller hur?DS
 
Ingen spaning = ingen aning...peo007...jag får fråga chaffisen....tack för tipset!
 
Det hela beror på vilken färg av LED, olika färger har olika spänning.
Det är strömmen genom dioderna som är viktigt. ofta 20 mA per diod.
Jag brukar seriekoppla dioder till c:a 70 provcent av spänningen och väljer sedan ett motstånd som ger rätt ström.
Med 20 mA vid max bilbatterispänning 14 Volt och vid 12 Volt dvs stående motor så skall strömmen inte minska särsklit mycket om man gör så.
Utan motsånd stiger strömmen mycket brant mellan 12 och 14 Volt och de förstörs. LED har diodkaratärisktik.
Typsikt är 3 vita eller blå dioder i serie, röda kanske 4 st plus motstånd och sen kan man ha hur många sådana grupper som helst.

Ta reda på aktuell diods spänning genom att med ett motstånd i serie justera spänningen till 20 mA flyter och mät då diodspänningen.

de
Roy
SM4FPD
 
Ok Roy....jag kommer väl att ha kanske 5 st då och ett motstånd......jag har testat att dra på lite för mycket spänning, men då sackar ljusintensiteten en aning......jag ska först avklara en långhelg i Rom, sen blir det bygge och experiment!

73 de Bjarne
 
Back
Top